به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، خبرگزاري پي. تي. آي، هند روز سه شنبه به نقل از 'ام. پالان راجو'، نوشت: در سالهاي گذشته 956 فروند ميگ 21 در نيروي هوايي به كار گرفته شدكه 476 فروند آن طي 45سال گذشته در سانحه هاي مختلف از رده خارج شدند.
گفتني است در گزارشي كه به تازگي منتشر شد، وزارت دفاع هند اذعان كرد كه بيشتر اين سانحه ها به دليل قديمي بودن فناوري اين هواپيماها رخ داده است.
وزير مشاور در امور دفاعي هند در ادامه گفته است: عمده هواپيماهاي اين كشور ميگ 21 است كه به طور تدريجي با هواپيماهاي جنگي سبك و Su-30MKI جايگزين مي شوند.
وي ادامه داد: پس از خارج كردن ميگ 21 از ناوگان هوايي ارتش، نيروي هوايي هواپيماي جنگي چند منظوره متوسط و هواپيماي جنگنده نسل پنجم كه در روسيه توليد شده اند را وارد ناوگان خود خواهد كرد.
راجو در باره خريد 126 فروند هواپيماي جت جنگنده 'ام - مركا' (M-MRCA ) و جت هاي 'رافائل' هم گفته است: تصميم نهايي در باره اين معامله بزرگ تا پايان سال جاري اتخاذ خواهد شد.
وي افزود: ابتدا مسائل فني مورد بررسي قرار مي گيرد،سپس پيشنهادات مالي بررسي خواهد شد و دولت در باره قرارداد نهايي تصميم گيري مي كند.
در حاليكه هند در پي خريد 126 هواپيماي جت 'ام -مركا'، رافائل و يورو فايتر است، اما در مناقصه خريد رقابت بين شركت هاي ميگ 35 روسي، 'ساب گريفن' سوئدي و بوئينگ آمريكايي' اف 18' (F/A-18 E/F ) و هواپيماي جت جنگي اف 16 شركت آمريكايي لاكهيد (Lockheed F-16 ) نيز در جريان است .
وزير مشاور در امور دفاعي هند اعلام كرد: نيروي هوايي اين كشور قصد دارد تا سال 2017 ميلادي هواپيماي جنگنده ميگ-21 را از ساختار نيروي هوايي خود خارج كند و هواپيماهاي جنگنده جديدتري چون Su-30MKI و هواپيماي سبك ساخت داخل "تجاس" را جايگزين آن كند.