گلایه از اتمام زودتر از انتظار حجم بستههای اینترنت موضوع تازهای نیست. این گلایه پیشتر در اینترنت ثابت (ADSL) مطرح بود و با ورود اینترنت پرسرعت نسل 3 و 4 موبایل توسط مشترکان موبایل نیز مطرح شد.
این گلایه از سوی مشترکان تمامی اپراتورهای تلفنهمراه شنیده می شود و پاسخ مشترک مدیران اپراتورها تغییر سبک استفاده از اینترنت در نتیجه افزایش سرعت و اتصال و به روزرسانی ناخواسته برخی برنامهها به اینترنت است.
اما اخیرا بار دیگر گلایه از اتمام زودهنگام بستههای اینترنت موبایل بالا گرفته است. همچنان که پس از تغییر اخیر بستههای اینترنت اپراتور اول برخی مشترکان این اپراتور که از بسته ماهانه 1 گیگ 10 هزار تومان استفاده میکردند اعلام کردند در حالی که تغییر چندانی در مصرفشان ایجاد نشده اما بستهها طی چند روز به پایان میرسند که با اتمام حجم روزانه امکان استفاده از یک گیگ حجم شبانه نیز از بین خواهد رفت. اتمام بستههای یک گیگی حتی به چندین نوبت در ماه نیز میرسد.
همچنین برخی دیگر از مشترکان این اپراتور نسبت به اتمام حجم بستههای 2 گیگ این اپراتور نیز گلایه دارند. آنها می گویند حتی با کنترل میزان مصرف، بستههای 2 گیگ نیز به سرعت تمام می شوند و نیاز به تمدید طی ماه پیدا میکنند.
این گلایه از سوی مشترکانی که مصرف اینترنت زیاد دارند مطرح نشده است زیرا مشترکان پرمصرف منطقی است که باید بسته های پرحجمتری متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند.
طرح این موضوع از سوی مشترکان کم مصرف است که شائبه اتمام زودتر از انتظار بستههای اینترنتی بدون مصرف واقعی را تقویت میکند.
هم اکنون تمامی اپراتورهای تلفن همراه برنامه برای مشاهده مصرف اینترنت ارائه دادهاند که اما این برنامه نیاز مشترکان را برآورده نمیکند. در برنامه هر 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تنها میزان حجم مصرف شده و میزان حجم باقی مانده نشان داده می شود و ابهام اصلی مشترکان درباره اینکه میزان حجم مصرف شده در چه زمانهایی استفاده شده همچنان بدون پاسخ است.
بنابراین با توجه به اشتراک این اشکال بین 3 اپراتور تلفن همراه، بهتر است برای امکان مشاهده ریزمصرف اینترنت مشترکان موبایل نیز چارهای اندیشیده شود.