کد خبر 61315
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶

عضو هيئت‌رئيسه مجلس با تأكيد بر اينكه انتصاب سعيدلو به سمت معاون امور بين‌الملل رئيس‌جمهور مغاير قانون اساسي است، گفت: مسئول امور بين‌الملل در دولت وزير خارجه است و تعيين معاون در اموري كه وزير ‌وجود دارد، هم‌ موازي‌كاري است و هم پاسخگويي در برابر مجلس را ‌مخدوش مي‌كند.

به گزارش مشرق، محمد دهقاني نماينده مردم طرقبه و چناران و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس انتصاب سعيدلو از سوي احمدي‌نژاد به سمت معاون امور بين‌الملل رئيس‌جمهوري را مغاير قانون اساسي دانست و اظهار داشت: بنده ضمن احترام به آقاي سعيدلو و دستور رئيس‌جمهور بايد بگويم كه مسئول امور بين‌الملل در دولت وزير امور خارجه است و در مواقعي كه وزير در يك حوزه وجود داشته باشد، تعيين معاون در آن بخش، با روح قانون اساسي مغايرت دارد.

وي افزود: برداشت ما از قانون اساسي اين است كه معاون در جايي توسط رئيس‌جمهور قابل نصب است كه در آن حوزه "وزير " نداشته باشيم و ما در جايي و موضوعي كه وزير داريم و وزارتخانه براي آن تعيين شده، تعيين معاون با روح قانون اساسي مغايرت دارد.

اين عضو حقوقدان هيئت رئيسه مجلس همچنين گفت: تعيين معاون در اموري كه وزير وجود دارد، جداي از اينكه منجر به موازي كاري در امور مي‌شود و گذشته نيز مقام معظم رهبري از موازي كاري منع كردند، بايد گفت كه موجب مخدوش شدن پاسخگويي در برابر مجلس نيز مي‌شود.

وي با بيان اينكه ما آنقدر در كشور كار داريم كه به نظر نمي‌رسد لازم باشد به اين امور بپردازيم، گفت: به نظر بنده آقاي سعيدلو نبايد اين مسئوليت را مي‌پذيرفت چرا‌كه مسئوليت معاونت امور بين‌الملل با "وزير امور خارجه " است.

"اگر‌چه در قانون اساسي صراحتي براي اين امر وجود ندارد و اين اختيار در ظاهر به رئيس‌جمهور داده شده كه مي‌تواند به تعداد لازم معاون تعيين كند، اما ما بايد كليت قانون اساسي را در نظر بگيريم، روح قانون اساسي اين است كه در جايي كه وزير تعيين مي‌شود و اين وزير بايد در برابر مجلس و دولت پاسخگو باشد، نمي‌شود با تعيين يك معاون، پاسخگويي در برابر مجلس را منتفي دانست و لذا اين انتصاب اصل موازي‌كاري و مغاير قانون اساسي است ".

اين عضو هيئت رئيسه مجلس بر همين اساس يادآور شد: اگر‌چه در قانون اساسي گفته شده كه رئيس‌جمهور مي‌تواند به تعداد لازم معاون داشته باشد اما اين اصل قانون مقيد به همه اصول قانون اساسي هم هست، به اين معنا كه نمي‌شود ما هم وزير فرهنگ داشته باشيم، هم معاون فرهنگي‌ يا هم وزير خارجه داشته باشيم هم معاون امور بين‌الملل و يا هم وزير اقتصاد داشته باشيم هم معاون اقتصادي؛ اين مسئله با روح قانون اساسي مغايرت دارد و علت آن نيز ايجاد موازي‌كاري در امور كشور است و پاسخگويي را در برابر مجلس كه از قواعد مسلم قانون كشور ماست، مخدوش مي‌كند.

وي افزود: نمي‌شود ما وزير داشته باشيم و وزير نسبت به مجلس و دولت پاسخگو باشد، اما براي اينكه در برابر مجلس پاسخگو نباشيم، برخي كارها را از طريق معاون انجام دهيم، اين موضوع موجب مخدوش شدن پاسخگويي در كشور مي‌شود، لذا از مجموعه اصول قانون اساسي و روح آن مي‌توان برداشت كرد كه نمي‌توان در يك موضوع هم وزير داشته باشيم هم معاون.

محمد دهقاني با بيان اينكه معاون در جايي مي‌توان منصوب كرد كه در آن بخش وزير نباشد، گفت: تعيين معاون براي حوزه‌هايي كه وزير داريم، موجب موازي كاري و تداخل مسئوليت‌ها مي‌شود.

اين نماينده مجلس در خاتمه متذكر شد: وزرا خودشان كمك‌كنندگان به رئيس‌جمهور در يك موضوع هستند و اينكه ما در كنار وزرا معاون داشته باشيم، اين مسئله يك موازي‌كاري است و موجب تلف شدن انرژي و وقت مسئولين و تداخل كاري مسئوليت‌ها مي‌شود، البته به ياد داريم كه در گذشته كه رئيس‌جمهور نمايندگان ويژه انتخاب كرد، رهبر معظم انقلاب تذكر دادند كه موازي كاري در زمينه سياست خارجي نبايد اتفاق بيفتد.