کد خبر 614842
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷

از کریدور شمال - جنوب تا کاهش تعرفه گمرکی و از اعطای روادید در فرودگاه تا اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه در دستورکار سفر رئیس‌جمهور است، اما این سفر تا چه حد به اقتصاد داخلی کمک خواهد کرد؟

سرویس جهان مشرق- رئیس‌جمهور روحانی دیروز سفر اقتصادی خود به باکو، پایتخت آذربایجان را آغاز کرد تا علاوه بر آغاز پروژه احداث دو کارخانه در نشست سه‌جانبه کریدور شمال - جنوب شرکت کند.
 
 
هماهنگی‌های اولیه برای این سفر که پس از گذشت بیش از دو سال از سفر الهام علی‌اف به تهران انجام می‌شود، در سفر خردادماه وزیر اقتصاد آذربایجان به ایران و دیدار واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با علی‌اف در هفته گذشته صورت گرفته است. دو ماه پیش مسئولان دو کشور به قزوین رفته و از مراحل ساخت راه‌آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند.
 
این بخشی از کریدور شمال -‌ جنوب است که قرار است از طریق ایران، روسیه و آذربایجان را به اقیانوس هند متصل کند. روحانی در باکو از طرف ایران در نشست سه‌جانبه‌ای با همین موضوع شرکت کرد. در این نشست که برای اولین بار با حضور سران ایران، آذربایجان و روسیه برگزار شد، پیرامون مسائل دیگر از جمله کاهش تعرفه گمرکی میان سه کشور، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا و مبارزه با تروریسم بحث و گفتگو انجام شد.
 
{$sepehr_media_1698484_400_300}
 
گزارش تحلیل پرس‌تی‌وی از تأثیر دیدار سران ایران، آذربایجان و روسیه در تحولات نظامی-امنیتی منطقه
 
به گفته پاک‌آیین سفیر ایران در باکو در این سفر 6 توافق‌نامه میان دو کشور امضا شد که علاوه بر کریدور شمال - جنوب همکاری در موضوعات متنوعی را شامل می‌شود: گردشگری، سایبر و ارتباطات، استاندارد، امور مالی و بانکی، قرنطینه گیاهان. آغاز پروژه ساخت کارخانه خودروسازی و داروسازی با سرمایه‌گذاری مشترک از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.
 
روحانی در آستانه پرواز از تهران به برگزاری اجلاس سه‌جانبه میان روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اینچه‌برون و اجلاس سه‌جانبه دیگری میان سران ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند در تهران اشاره کرد و گفت در تمامی این نشست‌ها برای برقراری و احیای کریدور شمال -جنوب بحث و تبادل‌نظر شده است.
 
واعظی وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات که طرف ایرانی در ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و کوبا است، در گزارش خود از روز نخست سفر رئیس‌جمهور گفت خط ریلی یادشده و پایانه ترازیت کالا در آستارا طی دو فاز در سال جاری و آینده اجرایی خواهد شد و قرار است آذربایجان نیمی از سرمایه‌ مورد نیاز برای مسیر ریلی رشت - آستارا را نیز تأمین کند.
 
وی همچنین به مرحله اول لغو روادید اشاره کرد که طی آن تسهیلاتی برای گردشگران و تجار در نظر گرفته می‌شود، مانند اعطای روادید در فرودگاه. واعظی همچنین به افزایش 66 درصدی همکاری‌های بانکی میان دو طرف اشاره کرد و بر برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش آن در سال‌های آتی تأکید کرد. وزیر ایرانی از تداوم گفتگو در ادامه سفر رئیس‌جمهور پیرامون طرح اتصال شبکه برق ایران، اذربایجان و روسیه نیز خبر داد.
 
رئیس‌جمهور همچنین در اولین شب از حضور خود در باکو با برگزیدگانی از ایرانیان مقیم آذربایجان دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: همه نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی ایران، تجار، گردشگران و دانشجویان نقش تأثیرگذاری در حسن روابط با جمهوری آذربایجان دارند و این حسن روابط تهران - باکو به نفع امنیت، ثبات و توسعه دو کشور  است.
 
به نظر می‌رسد دولت یازدهم در راستای راهبرد تنش‌زدایی در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی پس از اجرای برجام، تلاش می‌‌کند طرح‌های برزمین‌مانده در رابطه با کشورهای دیگر را در محدوده بودجه‌ای که در اختیار دارد، پیش ببرد. کریدور شمال - جنوب که محور سفر جاری رئیس‌جمهور به یکی از همسایگان شمالی است، از همین موارد است.
 
 
طرح کریدور شمال-جنوب در سالیان اخیر در حالی بر زمین مانده بود که طرح چین برای راه ریلی ابریشم با شتاب هرچه بیشتر اجرایی شده تا این کشور را به روسیه و اروپا وصل کند. حالا همت دولت یازدهم در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌تواند از زیان‌های بیشتر جلوگیری کند و فرصت‌ تازه‌ای برای ایران بیافریند.
 
با این حال این مسیر ریلی زمینه تسهیل و شتاب‌بخشی به واردات کالا را نیز افزایش خواهد داد و ممکن است در شرایط ضعف صادرات به تهدیدی علیه اقتصاد داخلی تبدیل شود. اگر در سال‌های اخیر عدم حمایت مؤثر از سوی دولت و ورود بی‌رویه اجناس چینی موجب ورشکستگی بسیاری از تولیدات (بعضاً بی‌کیفیت) داخلی بوده است، در سال‌های آتی اگر همچنان حمایت از کارخانجات و مزارع ایرانی در حداقل خود باقی مانده و سیاست‌های اقتصادی در کشور اصلاح نشود، باید منتظر ورشکستگی‌های بیشتر با ورود کالاهای روسی و اوراسیایی باشیم.
 
منابع