ماموستا عطا حسن‎پور کسی است که بعد از شهادت ماموستا شیخ‎الاسلام، امام جماعت مسجد سید قطب در سنندج را بر عهده گرفته است. وی که خودش از شاگردان ماموستای شهید بوده است، از فقدان شیخ‎الاسلام به‎عنوان ضرری برای همه مردم کردستان و حتی ایران یاد می‎کند.

 به گزارش مشرق، گفت‎وگو با ماموستا حسن‌پور بیشتر بر محور اندیشه‎‎‎های سیاسی ماموستا شیخ‎السلام و شاگردان بزرگی که توسط ایشان تربیت شده‎اند، صورت گرفت. ماموستا حسن‎پور که معتقد بود ماموستا شیخ‎الاسلام شهید راه وحدت است، نقش ایشان در وحدت میان مذاهب اسلامی در منطقه کردستان را نیز برای ما تشریح کرد.

ابتدا درباره درجه علمی و دینی ماموستا شیخ الاسلام کمی توضیح دهید؟
 
مرحوم شهید حاج ماموستا شیخ‎الاسلام رحمت‎الله عالم برجسته و بزرگواری بودند. جایگاه علمی ایشان در حد اجتهاد بود و سال‎‎‎های سال در حجره‎‎‎های سنتی مناطق کردستان تحصیل کردند و بعد از آن در مساجد و مدارس کردستان مشغول به تدریس بودند. چه در مدارس دولتی و چه در مدارس علوم دینی ایشان جوانان زیادی را تربیت کردند. ایشان شاگردان عالی‎رتبه‎ای داشتند که بسیاری از آن‎‎ها قاضی یا استاد دانشگاه شدند و به مدارج بالایی در غرب کشور و کل ایران رسیدند. علوم متداول مدارس علوم دینی از جمله منطق، کلام، اصول، فقه، تفسیر و علوم حدیث در تسلط ایشان بودند.

هرجا که اختلافی به‎وجود می‎آمد یا مساله فقهی در مجالس و مدارس ماموستا‎‎های کردستان مطرح می‎شد به ایشان ارجاع داده می‎شد و مرحوم شهید حاج ماموستا با درایتی که داشتند این قضایا را حل و فصل می‎کردند.  استنباط و استخراج ایشان در احکام و احادیث و سنت بسیار دقیق بود و در مذهب امام شافعی فتوا می‎دادند. ماموستا‎‎ها و علمای منطقه کردستان از وجود ایشان بسیار استفاده می‎کردند و به‎عنوان یک الگوی زنده برای علمای اهل سنت منطقه مطرح بودند.

ایشان چند سال امام جماعت مسجد سید قطب بودند و جایگاه مردمی ایشان چگونه بود؟

مرحوم شیخ‎الاسلام حدود 20 سال امام جماعت مسجد سید قطب در شهرستان سنندج بودند، ایشان چون خودشان مردم را از ته قلب دوست داشتند، مردم هم ایشان را واقعا دوست داشتند و بسیار مورد احترام عامه مردم و علما و اندیشمندان بودند.

اخلاق نیک ماموستا و مهربانی ایشان در برخورد با مردم و مراجعه‎کنندگان واقعا زبانزد بود. علما اگر در میان مردم محبوبیت داشته باشند و مردم آن‎‎ها را واقعا دوست داشته باشند، بهتر و راحتتر می‎توانند مردم را هدایت کنند و این از ویژگی‎‎‎های بسیار برجسته ماموستا شیخ‎الاسلام بود.

ایشان بسیار علاقه داشتند به بهانه‎‎‎های مختلف در میان مردم باشند و همین هم باعث شده بود که مردم بسیار به ایشان احساس نزدیکی کنند. با وجود کهولت سن، بسیاری اوقات با پای پیاده به مسجد تشریف می‎آوردند و دوست داشتند که در میان مردم باشند. مردم اینقدر با ایشان احساس نزدیکی می‎کردند که برای هر مشکلی از جمله خانوادگی، اداری و کاری به ایشان مراجعه می‎کردند و ایشان تا جایی که در توانشان بود در حل و فصل مشکلات مردم نهایت تلاش را می‎کردند.

ماموستا شیخ‎الاسلام برای رفع مشکلات مردم واقعا وقت صرف می‎کردند، از هر کسی که می‎توانست برای حل مشکل مردم کاری کند کمک می‌گرفتند و به این دلیل که ایشان در کل منطقه کردستان و غرب کشور محبوب و مقبول بودند، بسیار می‎توانستند برای حل مشکلات مردم موثر واقع شوند.

از نظر شما چرا ایشان را به شهادت رساندند؟

به‎نظر من چون ایشان حامل پیام وحدت و برادری در میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی بودند و همیشه برای وحدت مسلمین تلاش می‎کردند، برای دشمن قابل تحمل نبود. یکی از مهم‎ترین اعتقادات و اهداف ماموستا ایجاد وحدت در میان مسلمانان بود که بخش اعظمی از فعالیت‎‎‎های تبلیغی ایشان را همین موضوع تشکیل می‎داد.

 از آنجایی که دشمن همواره به‎دنبال تفرقه بوده تا بتواند در خلال تفرقه میان مسلمانان حکومت کند، به همین دلیل امثال ماموستا شیخ‎الاسلام را مخل اهداف خود می‎دیدند. ماموستا دقیقا با شیوه‎‎‎های فعالیت خود برای ایجاد و حفظ وحدت، نقشه‎‎‎های دشمن را برای ایجاد اختلاف خنثی می‎کردند.

به‎نظر من برای اینکه بدانیم چه کسانی ایشان را به شهادت رساندند اول باید بدانیم که چه کسانی از مرگ ایشان نفع می‎برند. مردم کردستان اعم از اهل سنت و شیعیان همواره از برکات وجود ایشان استفاده کرده‎اند، اما کسانی که وابسته به دشمنان اسلام هستند، وابستگان به صهیونیست‎‎‎ها و مستکبرین از نبود امثال ماموستا نفع می‎برند. این‎‎ها دشمن دیرینه مسلمانان هستند. هرجا که توانسته‎اند وحدت مسلمین را دچار نقصان کنند، اهدافشان پیش رفته و برنامه‎هایشان اجرا شده است. از سال‎‎‎ها قبل تاکنون این برنامه دشمن بوده است که میان مذاهب اسلامی جدایی ایجاد کند زیرا اساسا وحدت مسلمانان برای استکبار خطرناک است و ممکن است باعث نابودی آن شود.

به‎نظرشما راهکار جلوگیری از این اقدامات خشونت‎آمیز چیست؟

به‎نظر من ابتدا باید تبلیغات دینی و روشنگری‎‎‎های اسلامی ما به شکلی گسترده‎تر صورت بگیرد. ما باید از همه رسانه‎‎‎ها برای این کار استفاده کنیم. ابزار‎‎های رسانه‎ای امروز می‎تواند اهداف تبلیغی را به خوبی به مردم منتقل کند. شما ببینید دشمنان اسلام، امروز برای ایجاد رسانه‎‎‎های فراگیر و گسترده بسیار سرمایه‎گذاری می‎کنند و بسیاری از تبلیغات ضد‎وحدت را از طریق همین ابزار‎‎های رسانه‎ای رواج می‎دهند.  مردم باید از اسلام ناب آگاهی پیدا کنند و اخلاق و سجایای صحیح پیامبر اسلام (ص) را یاد بگیرند. پیامبر (ص) برای احیای حقوق انسان‎‎‎ها نازل شدند، ایشان آمدند تا حیات را به انسان‎‎‎ها ببخشند نه اینکه حیات را بگیرند. برای همین هم ایشان به دستور قرآن تمامی عقاید را آزاد گذاشت. پس امروز اگر کسانی افراط و تفریط می‎کنند از اخلاق بلند پیامبر(ص) آگاهی کامل ندارند.

این‎‎ها در عین حال که ادعای اسلام دارند و خود را پیرو پیامبر عظیم‎شأن اسلام (ص) می‎دانند، هیچ شناختی از اسلام ندارند. این گروه‎‎‎ها یا واقعا همان‎طور که گفتم اسلام را نمی‎شناسند، یا اینکه به دروغ ادعای مسلمانی و دینداری می‎کنند زیرا که پیامبر (ص) هیچ‎گاه طرفدار افراط و تفریط نبوده‎اند و همواره این اقدامات را نفی کرده‎اند.

این‎جا وظایف ما علما بسیار مهم است تا تبلیغات اسلامی و روشنگری‎‎‎های دینی را به شکلی گسترده انجام دهیم. علما می‎توانند برای نشان دادن راه صحیح به مردم و جوانان بسیار موثر باشند. امروز باید از یک‌سو علم و دانش ما علمای دینی به روز شود و هم اینکه بتواند از ابزار‎‎های رسانه‎ای به خوبی استفاده کند و این‎‎ها را در خدمت اهداف اسلام قرار دهد.  این روشنگری‎‎‎ها از اتفاقات و فجایعی همچون شهادت ماموستا شیخ‎الاسلام جلوگیری می‎کند. فقدان ماموستا در واقع ضرری بزرگ برای جامعه مسلمانان، به‎خصوص اهل سنت بود. کسانی که مرتکب این جنایت شدند دو دسته بودند، یکدسته عواملی که بر اثر جهل و نادانی نمی‎دانستند که چه ضرری به اسلام می‎زنند و مسلمانان را از چه عالم برجسته و درجه علمی بالایی محروم می‎کنند و دسته دوم طراحان و آمران به این اقدام بوده‎اند که قطعا می‎دانستند با از بین بردن ماموستا شیخ‎الاسلام چقدر راه را برای خواسته‎‎‎های شیطانی و ایجاد اختلاف باز می‎کنند.
 
منبع: پنجره