به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين محمدهادي يوسفيغروي در اين نشست که در سالن اجتماعات مرکز انجمنهاي علمي حوزه علميه قم توسط مرکز مطالعات راهبردي خيمه برگزار شد در سخناني تحريفات را مسأله نسبي دانست و اظهار کرد: تحريفات زماني شناخته ميشود که ما سند اصل موضوعي را که مورد تحريف قرار گرفته، بشناسيم.
وي با تأکيد بر اينکه براي شناختن تحريفات عاشورا، شناسايي اصل سند معتبر وقايع و حوادث عاشورا بسيار مهم است، خاطرنشان کرد: در مجالس و محافل سخنرانان مذهبي مطالبي از تاريخ گذشته را بازگو ميکنند که قالبا طبق روش اينگونه مجالس خود را ملتزم به بيان منبع مطالب و اخبار بازگو شده نميدانند و تنها در برخي از موارد اسم کتابي آورده ميشود.
عضو انجمن تاريخپژوهان کشور با بيان اينکه گاهي اين سوال مطرح ميشود که با توجه به اينکه 1400 سال از حادثه عاشورا ميگذرد چه کساني وقايع و حوادث را ثبت و ضبط کردند تا امروز به دست ما رسيده است؟ به يکي از سندهاي معتبر حادثه عاشورا اشاره کرد و گفت: قديميترين و معتبرترين مقتل امام حسين(ع) مقتل شخصي به نام ابومخنف است که از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شمرده شده است.
اين محقق و پژوهشگر درخصوص ابومخنف افزود: ابومخنف شخصي کوري بوده است که به همراه عصاکش خود بر سر راه لشگريان کوفي که به کربلا ميرفتند قرار ميگرفت و از آنها سوالاتي درخصوص واقعه عاشورا ميکرد، سپس اين مطالب را به عصا کش خود ميگفت و او نيز مينوشت و اينگونه نخستين مقتل کربلا به نام مقتل ابومخنف نوشته شد.
يوسفيغروي بيان کرد: متاسفانه اصل اين کتاب در دست نيست ولي بيشترين مقدار اخبار کتاب ابومخنف را در کتاب تاريخ طبري آمده است.
وي اظهار کرد: مقتل ابومخنف به اعتبار موضوعش به مقتل امام حسين(ع) و به اعتبار معرفش به مقتل ابومخنف مشهور است.
عضو انجمن تاريخپژوهان کشور ابومخنف را از قبيله ازديان معرفي کرد و گفت: اين از عبرتهاي تاريخ است که قالبا از قبايل عرب هم در رکاب امام حسين(ع) حضور دارند و هم در سمت لشگر دشمن قرار دارند يعني تقريبا قبيلهاي نميتواند بگويد تنها طرف امام حسين(ع) يا طرف لشگر دشمن بوده است.
وي ابومخنف را کنيه لوط بن يحيي بن سعيد بن سالم ازدي قامدي کوفي عنوان کرد و اظهار داشت: تاريخ ولادت ابومخنف در رجال مشخص نيست، اما تاريخ وفات وي 157 هجري قمري ذکر شده است که بر همين اساس ميتوان گفت قسمتي از اواخر زندگي امام زينالعابدين(ع) و بعد عهد امامت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و 10 سال از امامت امام کاظم(ع)را درک کرده است.
يوسفي غروي تصريح کرد: ابومخنف روايت مستقيمي از امام زينالعابدين(ع) و امام کاظم(ع) ندارد اما از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روايت دارد و به همين دليل جزو اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شمرده شده است و جدش نيز جزو اصحاب اميرالمومنين(ع) بوده که در جنگهاي جمل و صفين در رکاب امام(ع) بوده است.
وي درادامه با اشاره به اينکه کتابهاي زيادي در رابطه با امام حسين(ع) و راجع مقتل نوشته شده است گفت: تاکنون کسي در صدد بررسي اسناد اين اخبار آمده بود که بنده نيز در صدد معرفي اسناد برآمدم.
گرآورنده نخستين گزارش مستند از نهضت عاشورا همچنين تاکيد کرد: مرحوم حاجينوري، حاجآقا بزرگ تهراني، محدث قمي، سيدعبدالحسين شرفالدين و ... ابومخنف شخص معتبري معرفي کردهاند.
اين پژوهشگر درادامه به معرفي کتابهاي رجال شيعي پرداخت و گفت: ما در شيعه چهار کتاب کافي از شيخ کليني، تهذيب و استبصار از مرحوم شيخ طوسي و کتاب من لا يحضر الفقيه از مرحوم شيخ صدوق را نه صحيح بلکه به عنوان معتبرترين کتاب روايتي، حديثي خود ميدانيم که کتب اربعه معروف هستند که البته ما نميگوييم هر چه در اين کتابها آمده صحيح است.
يوسفيغروي نخستين کتاب از کتب اربعه را «رجال نجاشي» معرفي کرد و افزود: مرحوم شيخ نجاشي در اين کتاب ابومخنف را استاد و پيش قدم کساني معرفي کرده است که اخبار تاريخ اسلامي را جمعآوري کردهاند.
وي با بيان اينکه اخباري که ابومخنف نقل کرده است دست اول اخبار صحيح کربلا است، خاطرنشان کرد: بايد اخبار ديگر را با اين سند معتبر و شناختهشده مقايسه کنيم تا اخبار بيپايه و بياساس مشخص شود.
عضو انجمن تاريخپژوهان کشور درپايان گفت: بيان مطالب و اخبار بيپايه اساس در مجالس از پيامدهاي تحريفات است که بايد بر اساس مستندات معتبر، اخبار اصلي را که با مطالب بيپايه و اساس درهمآميخته را جدا کنيم.
هجدهمين نشست از دور دوم نشستهاي عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعين با موضوع تحريفات عاشورا و پيامدهاي آن با سخنراني حجتالاسلام والمسلمين محمدهادي يوسفيغروي، عضو انجمن تاريخپژوهان کشور و گردآورنده نخستين گزارش مستند از نهضت عاشورا برگزار شد.