کد خبر 633218
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۵

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اعلام نتایج آزمون پایانی برای ورود پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به شغل معلمی گفت: ۵۳ درصد افراد صاحب صلاحیت قطعی و ۳۵ درصد صاحب صلاحیت مشروط شدند.

به گزارش مشرق، پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با شرکت در آزمون پایانی آخرین مرحله از مراحل مختلف ورود به شغل معلمی را پشت سرگذاشتند. افرادی که مرحله پایانی را نیز با موفقیت طی کردند از اول مهر به عنوان معلم وارد مدارس کشور می‌شوند.
 
178 هزار نفر در تاریخ 27 شهریور سال 94 برای جذب 3700 نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت کردند. آموزش‌وپرورش از همان ابتدا اعلام کرد: «قبولی در این آزمون به منزله راهیابی به آموزش‌ و پرورش نیست و پذیرفته شدگان باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند تا از مهر 95 شروع به فعالیت کنند.»
 
هم‌اکنون برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نسبت به عدم قبولی یا قبولی مشروط در آزمون پایانی معترض هستند.
 
این افراد چنین توصیفی را از آزمون پایانی دارند: «آزمونی که بیش از 50 درصد افراد وقت جواب دادن و یا حتی درست خواندن سوالاتش را هم پیدا نکردند و برگه‌ها از زیر دستشان کشیده شد؟ سوالات چالش برانگیز و زمان 1 دقیقه‌ای؟
اکثریت دوستان در بخش‌های عملکردی با موفقیت عمل کردند اما ما ماندیم و تست‌های چالش برانگیز.»
 
برای بررسی وضعیت این افراد با نعمت الله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو نشستیم.
 
نعمت الله موسی پور اظهار کرد: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش که دوره‌های آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند باید سه مرحله را با موفقیت طی می‌کردند.مرحله نخست مربوط به دروس است و افراد باید در تمام دروس نمره  12 را کسب می‌کردند.
 
وی افزود: مرحله دوم مربوط به مجموع نمرات است که براین اساس هر فرد باید معدل 14 را کسب کرده باشد و مرحله سوم شرکت در آزمون ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یا آزمون جامع بود که افراد باید از مجموع یک هزار امتیاز 650 امتیاز که همان نمره 13 است را کسب می‌کردند.
 
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: به افرادی که در آزمون درسی نمره لازم را کسب نکرده و معدل آنها کمتر از 14 بود فرصت مجدد برای شرکت در آزمون جبرانی داده شد و از آنجایی که نمرات آزمون جبرانی دیر اعلام شد به تمام افرادی که تصور می‌کردند معدل 14 را کسب کنند اجازه شرکت در آزمون جامع یا پایانی را دادیم.
 
موسی پور بیان کرد:‌ آزمون جامع شامل سه بخش آزمون کتبی متمرکز، آزمون فرهنگی و توان معلمی بود که در بخش سوم دو نفر از اساتید به عنوان داور نحوه تدریس فرد را مشاهده و به او امتیاز می‌دادند.
 
وی افزود: مرحله تدریس 350 امتیاز،آزمون فرهنگی 200 و آزمون‌های کتبی 450 امتیاز داشت.آزمون کتبی نیز شامل دو بخش سوالات گزینه‌ای و عملکردی بود که بخش عملکردی برای نخستین بار در نظام آموزشی دانشگاه‌‌های ایران برگزار می‌شد و براین اساس فرد باید تمام آنچه را آموخته در فرآیند تولید فعالیت‌های آموزشی به کار می‌گرفت  یعنی معیاری برای تلفیق دانش تخصصی و دانش حرفه‌ای معلمی بود.
 
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان افزود:‌ مجموع امتیازات افراد محاسبه و به سه گروه تقسیم شدند، گروهی که صلاحیت آنها به طور قطعی احراز شد،‌گروهی که صلاحیت آنها قطعی نیست اما میزانی از صلاحیت‌ها را برای کار تدریس دارند بنابراین به آنها صلاحیت مشروط اعطا شد و گروه سوم افرادی بودند که صلاحیت لازم را کسب نکردند.
 
موسی پور تصریح کرد: افرادی که از نمره 12 را در تمام دروس کسب و معدل آنها 14 شده است همچین 25 درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع 650 امتیاز را کسب کردند،‌صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها 53 درصد بود.
 
وی گفت:‌ افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها 500 تا 650 امتیاز بود و 25 درصد آزمون کتبی را هم کسب کرده‌اند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها 35 درصد است.
 
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد:‌ گروه سوم که صلاحیت آنها تایید نشده است، نمره کل کمتر از 500 امتیاز را کسب کرده‌اند که سهم آنها 11 درصد است همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از 100 نفر است،‌پرونده‌شان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عده‌ای که غیبت غیرمجاز دارند و عده‌ای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند.
 
موسی پور بیان کرد:‌ براساس مجوز سازمان مدیریت افرادی که دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت طی کنند مجاز به شروع کار معلمی هستند و افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند مجدد می‌توانند در دوره شرکت کنند.
منبع: تسنیم