به گزارش مشرق، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل از صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر به ایران تا پایان ماه سپتامبر 2016 میلادی یعنی حدود 10 روز دیگر خبر داده است.
وی دراینباره گفته بود: «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موظفند فروش هواپیمای مسافرتی به ایران را بدون هیچ محدودیتی اجرایی کنند. از اینرو اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید براساس برجام در آینده نزدیک اجرایی شود و در صورت عدم صدور مجوز آمریکا به منزله نقض توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی (برجام) خواهد بود.»
وی در نشست تامین مالی صنعت هوانوردی ایران در تهران گفت: «امروز ما انتظار داریم (مجوز دولت آمریکا) برای بوئینگ، ایرباس و ای تی آر تا پایان ماه سپتامبر(کمتر از 2 هفته دیگر) صادر شود.»
این در حالی است که دیروز در حاشیه مراسم افتتاح 10 کیلومتر از طرح دو بانده کردن محور هراز خبرنگار تسنیم زمان صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای تفاهم شده با ایرباس، بوئینگ و... را از وزیر راه و شهرسازی پرسید. عباس آخوندی در پاسخ گفت: «این سئوال را از آنها -آمریکاییها- بپرسید، نباید از من بپرسید.»
وزیر راه و شهرسازی همچنین در برابر این پرسش که آیا در صورت عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران از سوی آمریکاییها، جایگزینی برای خرید هواپیما دارید سکوت کرد و شانههایش را بالا انداخت.
آخوندی 24 خردادماه امسال در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه "ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابتپذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میانبرد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاهبرد نیاز دارد که این موضوع به مفهوم 50 میلیارد دلار سرمایهگذاری است"، گفته بود: رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو میدانستند و میگفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می رسد، اما ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هستهای به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیشنویس خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.
وی با بیان اینکه همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام میشود، افزود: اجرای این قرارداد 16 سال به طول میانجامد که به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بیناملللی و به نفع ایران است.
آخوندی با بیان اینکه ما دست تمام واسطهها و دلالها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید راجع به چه رقم دلالی صحبت میکنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 انجام شد با رقم بین 5 تا 7 میلیون دلار متفاوت بود، لذا ما میدانیم چه میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید از دیماه سال گذشته مذاکره برای خرید هواپیما را به انواع و اقسام مختلف مورد تمجید قرار داده و حتی یکبار آنرا یک "شاهکار" دانست. آخوندی تاکید کرده که "ما میدانیم چه میکنیم"، اما آیا واقعا وزیر حقوق شهروندی میداند چه میکند؟ اگر اینگونه است چرا وی پاسخ زمان صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران را به آمریکاییها حواله داد و اینکه چرا وی در برابر این پرسش که "برنامه جایگزین شما در صورت عدم صدور مجوز اوفک چیست" سکوت کرد.
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی وزارت خزانهداری آمریکا کمتر از دو هفته دیگر مجوز فروش هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ATR را به ایران صادر میکند. 10 روز دیگر سپتامبر وعده داده شده از سوی فخریهکاشان برای این منظور به پایان میرسد. اما باید به این نکته اشاره شود در صورت صادر نشدن مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران علاوه بر خالی ماندن دست مسئولان وزارت راه و شهرسازی، برجام نیز نقض خواهد شد، "برنامه جامع اقدام مشترک" که دولت تدبیر و امید آنرا یک دستاورد تاریخی میداند.
در این شرایط باید دید وزارت راه و شهرسازی چه برنامهای برای نوسازی ناوگان هوایی پیر کشور دارد. آیا آخوندی باز هم با طعنه و کنایه عملکرد دولت قبل در خرید هواپیما در شرایط تحریم را زیر سئوال میبرد؟
وی دراینباره گفته بود: «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا موظفند فروش هواپیمای مسافرتی به ایران را بدون هیچ محدودیتی اجرایی کنند. از اینرو اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باید براساس برجام در آینده نزدیک اجرایی شود و در صورت عدم صدور مجوز آمریکا به منزله نقض توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی (برجام) خواهد بود.»
وی در نشست تامین مالی صنعت هوانوردی ایران در تهران گفت: «امروز ما انتظار داریم (مجوز دولت آمریکا) برای بوئینگ، ایرباس و ای تی آر تا پایان ماه سپتامبر(کمتر از 2 هفته دیگر) صادر شود.»
این در حالی است که دیروز در حاشیه مراسم افتتاح 10 کیلومتر از طرح دو بانده کردن محور هراز خبرنگار تسنیم زمان صدور مجوز اوفک برای هواپیماهای تفاهم شده با ایرباس، بوئینگ و... را از وزیر راه و شهرسازی پرسید. عباس آخوندی در پاسخ گفت: «این سئوال را از آنها -آمریکاییها- بپرسید، نباید از من بپرسید.»
وزیر راه و شهرسازی همچنین در برابر این پرسش که آیا در صورت عدم صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران از سوی آمریکاییها، جایگزینی برای خرید هواپیما دارید سکوت کرد و شانههایش را بالا انداخت.
آخوندی 24 خردادماه امسال در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه "ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابتپذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میانبرد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاهبرد نیاز دارد که این موضوع به مفهوم 50 میلیارد دلار سرمایهگذاری است"، گفته بود: رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو میدانستند و میگفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می رسد، اما ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هستهای به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیشنویس خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.
وی با بیان اینکه همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام میشود، افزود: اجرای این قرارداد 16 سال به طول میانجامد که به مفهوم امنیت بلند مدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بیناملللی و به نفع ایران است.
آخوندی با بیان اینکه ما دست تمام واسطهها و دلالها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید راجع به چه رقم دلالی صحبت میکنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 انجام شد با رقم بین 5 تا 7 میلیون دلار متفاوت بود، لذا ما میدانیم چه میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید از دیماه سال گذشته مذاکره برای خرید هواپیما را به انواع و اقسام مختلف مورد تمجید قرار داده و حتی یکبار آنرا یک "شاهکار" دانست. آخوندی تاکید کرده که "ما میدانیم چه میکنیم"، اما آیا واقعا وزیر حقوق شهروندی میداند چه میکند؟ اگر اینگونه است چرا وی پاسخ زمان صدور مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران را به آمریکاییها حواله داد و اینکه چرا وی در برابر این پرسش که "برنامه جایگزین شما در صورت عدم صدور مجوز اوفک چیست" سکوت کرد.
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی وزارت خزانهداری آمریکا کمتر از دو هفته دیگر مجوز فروش هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ATR را به ایران صادر میکند. 10 روز دیگر سپتامبر وعده داده شده از سوی فخریهکاشان برای این منظور به پایان میرسد. اما باید به این نکته اشاره شود در صورت صادر نشدن مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایران علاوه بر خالی ماندن دست مسئولان وزارت راه و شهرسازی، برجام نیز نقض خواهد شد، "برنامه جامع اقدام مشترک" که دولت تدبیر و امید آنرا یک دستاورد تاریخی میداند.
در این شرایط باید دید وزارت راه و شهرسازی چه برنامهای برای نوسازی ناوگان هوایی پیر کشور دارد. آیا آخوندی باز هم با طعنه و کنایه عملکرد دولت قبل در خرید هواپیما در شرایط تحریم را زیر سئوال میبرد؟