دکتر محمدحسین فرج نژاد در این برنامه رادیویی ضمن نکوهش رویکرد قمه زنی گفت: قمه زنی از طرف صوفی های شیعه و سنی تحت تاثیر صوفی های مسیحی وارد دین اسلام شده است، به طوری که با ورود به اسلام اول به ایران آمده و بعد از آن در مناطق ترک نشین و میان عرب ها نیز نفوذ پیدا کرده است.
در ادامه این برنامه حجت الاسلام دکتر سعید ارجمندفر با اشاره به بازتاب عاشورا در سینمای معنویت گرای مسیحی و ارتباط آن با عرفان مسیحی، گفت: مهمترین و عظیم ترین مولفه ای که در عرفان مسیحی وجود دارد، رنج باوری و تحمل رنج است.
وی همچنین در ادامه بیان کرد: رنج باوری و تحمل رنج در عرفان مسیحی را می توان از جهت تنفر از دنیا و همراهی با رنج های مسیح مورد بررسی قرار داد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) در خصوص تاکیدات عرفان مسیحی، اظهار کرد: مقوله رنج پذیری عارفان مسیحی در رسیدن به مقامات بالای عرفان از تاکیدات ویژه ی عرفان مسیحی به حساب می آید.
وی با بیان اینکه بسیاری از رنج های عرفان مسیحی در رابطه با رنج های مطلق است، تصریح کرد: اساس رنج و پذیرش آن در عالم همواره مقوله ای به عنوان رهایی و نجات از موارد دنیوی در راستای رسیدن به کمال مطرح می شود.
حجت الاسلام دکتر ارجمندفر در مورد فیلم «قدیس فرانسیس» توضیح داد: شخصیت اصلی این فیلم برای رهایی از رنج دنیا و طمع و دنیاورزی به طرف رنج طبیعی رفته و خودش را در دامن طبیعت رها کرده و رهایی را احساس می کند.
وی در ادامه در رابطه با فیلم «آهنگ برنادت» ابراز کرد: در این فیلم مشخص می شود که برای برنادت رنج های بسیاری وجود داشته است تا به مراحل بالاتر برسد، در حالی که برنادت در عین تحمل رنج ها در شادابی زندگی می کرده است.
این پژوهشگر دین و رسانه در خصوص اصول و اساس عرفان مسیحیت، بیان کرد: اساس عرفان مسیحیت بر اساس رنج هایی بنا نهاده شده که انسان باید آنها را متقبل شود.
وی تاکید کرد: رنج های موردنظر عارفان مسیحی بیشتر به رنج های هفت گانه مسیح(ع) مربوط می شود. به طوری که برخی از مسیحیان بر این اعتقاد هستند که قدیسین مسیحی هفت رنج مسیح را در پیکر خود نمود می دهند.
در بخش دیگر برنامه، محمدحسین فرج نژاد در خصوص رنج های مشروع و نامشروع گفت: امروزه باید تفاوت های بین رنج های مشروع و نامشروع را مشخص کرده و در این باره تحلیل و بررسی های بیشتری را داشته باشیم.
وی در خصوص قمه زنی گفت: موضوع قمه زنی، امروزه یکی از مطالب رسانه ای تشیع انگلیسی است که در رسانه های خود با طرح این موضوع اهداف شوم را پیگیری می کنند.
این پژوهشگر دین و رسانه با اشاره به تاریخچه قمه زنی ابراز کرد: قمه زنی از طرف صوفی های شیعه و سنی تحت تاثیر صوفی های مسیحی وارد دین اسلام شده است، به طوری که با ورود به اسلام اول به ایران آمده و بعد از آن به مناطق ترک نشین و عرب ها نفوذ پیدا کرده است.
وی در پایان با اشاره به رنج نامشروع قمه زنی یادآور شد: بدون شک می توان گفت که این نوع از عزاداری و رنج های نامشروع در زمان اهل بیت(ع) وجود نداشته است.