کد خبر 649159
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

در مراسم گشایش این مدرسه که به همت روزنامه خراسان و با همکاری انستیتو ملی بازی سازی روز گذشته در «باغ زیبا» آغاز به کار کرد ،ابتدا وحید حسین زاده مسئول دفتر روزنامه خراسان در تهران، ضمن تشریح چگونگی راه اندازی این مدرسه گفت:حدود دوسال پیش موسسه فرهنگی هنری خراسان واحد انتشارات را تاسیس کرد

به گزارش مشرق، در مراسم گشایش این مدرسه که به همت روزنامه خراسان و با همکاری انستیتو ملی بازی سازی روز گذشته در «باغ زیبا» آغاز به کار کرد ،ابتدا وحید حسین زاده مسئول  دفتر روزنامه خراسان در تهران، ضمن تشریح چگونگی راه اندازی این مدرسه گفت:حدود دوسال پیش موسسه فرهنگی هنری خراسان واحد انتشارات را تاسیس کرد در میان آثار منتشر شده ،تعدادی اثر در رده سنی کودک و نوجوان وجود داشت.با توجه به این که این آثار در سه حوزه پی نما،مصور کودکان و داستان های علمی تخیلی  بود،نیازمند بستری برای ایجاد شخصیت سازی  در این حوزه بودیم.

وی در ادامه گفت:اگر نگاهی کوتاه به محصولات فرهنگی هنری بیندازیم ، حضور پررنگ "پی نما" را شاهد خواهیم بود.کمیک ،شخصیت ساز ، هویت ساز و فرهنگ پرداز است.ملتی که شخصیت قهرمانی داشته باشدو این شخصیت را به خوبی معرفی کرده و به کودکان و نوجوانانش نشان داده باشد،امکان صدور آن شخصیت را هم دارد.حسین زاده با اشاره به پیشینه و داستان پردازی در ادبیات گفت:از گذشته های دور داستان های بسیار ارزشمندی داریم که قهرمانان آن ، تک بعدی نیستند بلکه توسط خالق اثر با جزئیات تشریح شده اند. اگر چه در ادبیات سایر فرهنگ ها هم چنین داستان هایی وجود دارد ولی ما کمتر این داستان ها را با زبان امروزی ، بیان کرده ایم .وی ضمن تشریح کمبود های این عرصه گفت: متاسفانه نخستین کمبودی که در این زمینه وجود دارد،نبود طراح ونویسنده پی نما برای تبدیل این هنر به یک صنعت فرهنگی است و به همین دلیل با کمک و مشارکت  انستیتو ملی بازی سازی ،  این مدرسه را تشکیل داده ایم  و برای جلب  اطمینان از نتیجه بخش بودن این دوره های آموزشی ، از هنرآموزان حمایت مادی و معنوی کرده  و امکانات لازم برای چاپ و خرید آثارشان را فراهم می کنیم.در ادامه فریدون عموزاده خلیلی ، ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق گفت:از گذشته های دور ترس و واهمه ای برای پا گرفتن صنعت پی نما وجود داشت.
 
این ترس و واهمه دو جنبه داشت اول این که اهالی ادبیات کودک و نوجوان به این نکته اشاره دارند که پی نما ، تخیل کودک را محدود می کند و نکته دیگری که باعث شد تا این صنعت فراگیر نشود، گران بودن این هنر- صنعت بود و متاسفانه نویسنده حرفه ای که تصویری بنویسد و بر اساس نوشته هایش ،تصویر گری شود، کم داریم.
 
سپس محمدرضا زائری در ادامه بااشاره به سخنان عموزاده خلیلی ،گفت: از گذشته تصوری وجود داشت که  بر اساس آن ، بیان می کردند که "کمیک استریپ" یا "پی نما"ژانری غربی است و فرهنگ غربی را ترویج می کند.
 
در حالی که از گذشته های دور ، تصاویر پی در پی در ایران  شکل گرفت.زائری با اشاره به رشد فناوری و استفاده از ظرفیت های امروز جوانان گفت:مسئله مطالعه وترویج فکر و اندیشه ، مسئله همه ماست و اگر فعالیتی موجب رشد مطالعه در جامعه شود، ارزشمند است.
 
البته قدرت تصویرگری هنرمندان ما خوب است اما تعداد نویسندگانی که بتوانند ذهنیت سینمایی داشته باشند و متن را آماده کنند ، نداریم.در ادامه شهاب کشاورز مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی ؛اقدام موسسه فرهنگی هنری خراسان را در زمینه راه اندازی مدرسه هنری صنعت پی نما، حرکتی جسورانه خواند وگفت:بااین کار می توان ،رشد شاخه دیگری از صنایع فرهنگی را شاهد بود .نمی توانیم به تنهایی در یک شاخه ازصنعتِ فرهنگی رشد کنیم وهمه شاخه های فرهنگی باید در کنار هم رشد کنند.این ها زنجیره ای تشکیل می دهند و امروز گام بزرگی برای تکمیل زنجیره این حلقه ،بر داشته شد.در ادامه کارگاه آموزشی و نمایشگاه آثار پی نما برگزار شد.
 
منبع: روزنامه خراسان