وی درباره خطوط قرمز در تولید آثار طنز گفت: خط قرمز ما مسائل دینی و حاکمیت است و به غیر از آن در طنز و کاریکاتور میتوان به سایر موضوعات و مسائل اجرایی کشور پرداخت.
ذاکری بر اهمیت پرداختن به مسائل بینالمللی تاکید کرد و گفت: بسیاری از موضوعات و مسائل بینالمللی را خودمان در داخل کشور میدانیم و بر آن واقفیم. مثلا بسیاری از جنایتهای آمریکا و بیرحمیهای استکبار خبر داریم. کاریکاتور و طنزهای ما باید در خارج از کشور هم دیده و خوانده شود تا بتواند اثرات بینالمللی داشته باشد.
ذاکری یادآور شد: کاریکاتور و طنز در برابر بسیاری از این بیرحمیهای استکبار بر روی افکار جهانی میتواند اثرگذار باشد. کاریکاتوریست باید باهوش باشد و بتواند موضوعات را به خوبی انتخاب کند. مثلا موضوعات جاری در منطقه را به خوبی ببیند رصد کند و آثاری مناسب تولید کند.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از کارتونیستها به اشتباه خودشان را فعال سیاسی میبینند بیش از اینکه خودشان را یک هنرمند و کارتونیست ببینند و این نگاه دستهبندیهایی را به وجود میآورد که خیلی فایده ندارد.
رضا رسولی نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه این نشست اظهار داشت: طنز سیاسی به مجموعه آثار طنزی اطلاق میشود که با موضوع مسائل سیاسی، جریانهای سیاسی یا سیاستمداران و رفتارهای آنها تولید میشود.
وی افزود: در بررسی این موضوع، توجه به چند نکته ضروری است. مضمون اثر، موضوع اثر، قالب اثر، مخاطب و رسانه و هنرمندی که خالق اثر است. کاربرد طنز کاربردی جدی است و هم آگاهی به بخشی از مردم می دهد و هم تلنگری است به سیاستمداران. اینکه در یک اثر طنز پر رنگتر است یا تمسخر هم موضوع مهمی است.
وی در ادامه سخنانش بر اهمیت پرداختن به مسائل برون مرزی تاکید کرد و ضمن اشاره به نکاتی از فرمایشات مقام معظم رهبری در قبال مسائل بین المللی اعم از منطقه ای و جهانی به استفاده هوشمندانه معظم له از ظرفیتها و ظرافتهای کلامی و بیانی در فرمایشاتشان اشاره کرد و گفت: همین موضوع نشان دهنده ی اهمیت و تاثیر این بیان در سطوح بین المللی و جهانی است.
مازیار بیژنی کارتونیست و مدیر مسئول ماهنامه طنز و کاریکاتور بزنگاه گفت: در پرداختن به مسائل بین المللی سرعت واکنش هنرمند اهمیت بسیاری دارد. کارتونیستها در برخی مسائل و موضوعات به روز نیستند و گاهی اولویتشان چیز دیگری است. زمین بازی مشخص است و بسیاری از جریانهای ضد اسلامی و تهاجم رسانهای مشخصا جریان صهیونیستی است.
وی در ادامه به اهمیت تفکر و درک صحیح از موقعیت ها و شرایط اشاره کرد و افزود: گاهی زمین بازی را بعضی ها گم میکنند و به اشتباه در زمین دشمن بازی میکنند.
کارتونیست کتاب تاریخ مستطاب آمریکا ضمن اشاره به حقوق بشر پوشالی آمریکا گفت: یکی از موضوعاتی که در کتاب تاریخ مستطاب آمریکا به آن پرداخته شده بردهداری و نژادپرستی است و هنوز هم میبینیم که سیاه پوستان به دست پلیش آمریکا کشته میشوند.
شاهین کلانتری کارتونیست و سر دبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور بزنگاه درباره طنز سیاسی و کاریکاتور سیاسی گفت: کاریکاتور اصولا یک هنر سیاسی است. کاریکاتور چهره هم از همین جا شکل گرفت. بر این اساس کارتونیست و طنزپرداز هم هنرمندند هم روزنامه نگار.
وی ضمن اشاره به اهمیت بیان هنری در خلق یک اثر گفت که تند بودن و سطحی بودن در پرداختن به مسائل جهانی اتفاق ارزندهای را رقم نمیزند. هنرمند در خلق اثر خود باید هوشمندانه و هوشیارانه حرکت کند تا بتواند اثری تاثیر گذار چه در داخل و چه برای مخاطب بیرون از مرزها خلق کند. بالا رفتن دانش سیاسی برای هنرمند میتواند راهگشا باشد. طنز پرداز و کارتونیستی که جهان بینی دارد میتواند اثرگذار باشد.
همچنین در این جلسه مهدی فرج اللهی که اجرای این نشست را بر عهده داشت، گفت: نویسندگان، طنزپردازان و کاریکاتوریستها باید توجه بیشتری به مسائل برون مرزی داشته باشند و نباید صرفا همه نوشتهها و آثارشان محدود به مسائل داخلی شود.
وی خاطرنشان کرد: آثار طنزی که به مسائل برون مرزی؛ همچون بیکفایتی آل سعود، جنایتهای این رژیم در یمن و موضوعاتی از این دست میپردازد، نباید صرفا مصرف داخلی داشته باشد. بلکه در تولید آثاری از این دست باید به مؤلفههای جهانی هم توجه داشت تا اثر بتواند ترجمه شود و در بیرون از مرزها هم مورد مصرف داشته باشد.