به گزارش مشرق، پس از اجرای توافق هستهای و بهبود روابط ایران با غرب، ایران از سوی بسیاری از رسانههای غربی به عنوان مقصدی مناسب و دیدنی برای سفر معرفی شده است.
مطرح شدن نام ایران در رسانههای بینالمللی از این جهت حائز اهمیت است که میتواند بازار گردشگری را برای ایران بهتر کند و به نوعی بازاریابی برای خدمات گردشگری ایران محسوب میشود.
در تازهترین اتفاق پس از برقراری مجدد پروازهای بریتیش ایرویز با ایران، مجله بیزینس تراولر در شماره ماه نوامبر خود به معرفی شهر تهران پرداخته و تصویری از تهران را بر جلد خود درج کرده است. این مجله که از معتبرترین نشریات سفر و گردشگری در جهان به شمار میآید، در عنوان خود خبر از «بازگشایی آغوش تهران به روی جهانیان» داده است.
بیزینس تراولر گزارش خود را این چنین آغاز میکند: «زمانی که پروازهای بریتیش ایرویز در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به زمین نشست، از پنجره به بیرون نگاه کردم تا کوهستان توچال را که در افق و در سایه روشن قرار گرفته بود، تماشا کنم؛ کوهستانی که در آسمان نارنجی ناشی از طلوع خورشید، مانند دندان کوسه به نظر میرسید.»
وی ادامه میدهد: «در روز نخست سپتامبر، پنج ماه پس از ایجاد یک مسیر پرواز هفتگی از سوی شرکت ایرفرانس و فرودگاه شارل دوگل پاریس به پایتخت ایران، بریتیش ایرویز نیز به نخستین شرکتی در بریتانیا از ۴ سال گذشته تبدیل شد که برای سفر به ایران خدماتی فراهم میکرد.»
این نشریه سپس به شرح تجربههای مختلف سفر به ایران میپردازد و از جمله به ماجرای ورود دوچرخهسواران ۱۹ ساله در طول جاده ابریشم از پکن تا تهران اشاره میکند؛ دوچرخهسوارانی که بعد از ۱۰ هزار کیلومتر رکاب زدن در ۹ کشور، سفرشان با دیدار نخستین سفیر بریتانیا از ایران از سال ۲۰۱۱ منطبق شد.
بخش دیگر این مقاله به وضعیت گردشگری ایران در آینده اختصاص دارد و در این خصوص اشاره میکند: «ایران امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب کند. سال گذشته ایران ۵.۲ میلیون نفر گردشگر را به خود جذب کرد که هزینهکرد هر گردشگر تقریبا ۱۷۰۰ دلار درنظر گرفته شده بود و بر این اساس مجموع هزینهکرد گردشگران در این کشور، به ۸ میلیارد دلار رسید.»
این مقاله به بررسی مشکلات مربوط به بخش هتلداری در ایران نیز میپردازد و تصریح میکند: «مشکل تهران کمبود عرضه هتلها است؛ به این معنی که اتاقها به سرعت رزرو میشوند و استانداردهای مربوط به آنها نیز نسبت به سایر بخشهای دنیا پایینتر هستند. با این وجود، برندهای بینالمللی نیز در حال اضافه شدن به این جمع هستند.
امام خمینی هتلهای ایبس و نواتل وجود دارند. هتلهای بینالمللی ملیا نیز در سال آینده نیز به سلمانشهر میروند و به جمع هتلهای موجود در این کشور اضافه میشوند.» براساس این گزارش، جمیرا نیز در جستوجوی سرمایهگذاری در این حوزه در ایران است و بهطور کلی ۱۲۵ هتل در سالهای پیشرو در سراسر کشور ساخته میشوند.
بیزینس تراولر همچنین در بخش پایانی خود، به بررسی ۱۰ تجربه برتر در سفر به ایران میپردازد و این مکانها را به ترتیب این چنین رتبهبندی میکند؛ کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران، رستوران سنتی، گنجینه جواهرات ملی، مجموعه کاخ نیاوران، مجموعه سعدآباد، برج آزادی، برج میلاد، دربند و رستورانهای فرحزاد.
منبع: خبرایرانی