کد خبر 65971
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲

سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان از افزايش شکايات مردمي عليه خودروسازان در سال 89 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و اعلام كرد: بيشترين شکايات عليه شرکت‌هاي ايران‌خودرو، تاپکو، سايپا و پارس‌خودرو بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در اين مورد اعلام كرده است: «شرکت‌هاي خودروساز با توجه به انحصاري بودن بازار توليد خودرو و با توليد خودروهاي بي‌کيفيت و درست محاسبه نكردن قيمت خودروهاي توليدي مطابق مصوبات کميته خودرو در بازار يکه‌تازي مي‌كنند و اين اقدام شرکت‌هاي خودروساز، منجر به افزايش 8.7 درصدي شکايات مردمي در سال 89 شده است».

بر اين اساس، بيشترين شکواييه‌هاي واصله در زمينه تحويل ندادن خودرو در موعد مقرر، محاسبه صحيح نكردن قيمت، پرداخت نكردن سود تأخير در تحويل خودرو، پرداخت نكردن سود مشارکت و پرداخت نكردن سود انصراف از خريد خودروست.

بنا بر اعلام سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در سال 90 از کل شکواييه‌هاي رسيده به اين سازمان 87.5 درصد مربوط به خودروهاي سبک و بقيه شکايات به ميزان 10.5 درصد مربوط به خودروهاي سنگين و دو درصد هم مربوط به خودروهاي وارداتي بوده است.

بيشترين شکايات دريافتي عليه شرکت‌هاي خودروساز متعلق به شرکت‌هاي ايران‌خودرو به ميزان 28.5 درصد، شرکت تاپکو به ميزان 26.9 درصد، شركت سايپا به ميزان 12.2 درصد‌ و شركت پارس‌خودرو به ميزان 8.11 درصد بوده است.

اين در حالي است كه پيش از اين هرچند ميزان تخلفات خودروسازان اعلام مي‌شد، نام آن‌ها ذكر نمي‌شد.

اواسط تير ماه امسال، مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده بود: تاكنون دو خودروساز به دليل گران‌فروشي محكوم شده‌اند. جريمه يك خودروساز 350 ميليون و جريمه خودروساز ديگر نيز سه ميليارد و چهارصد ميليون تومان است.

همچنين سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در گزارشي با موضوعي ديگر خبر داد كه طبق عملکرد اين سازمان در دو بعد شاخص‎هاي عمومي (برنامه‎هاي تحول اداري) و اختصاصي (وظايف تخصصي) در سال 89 توسط دفتر ارزيابي عملکرد و رسيدگي به شکايات وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد سنجش قرار گرفته و به عنوان سازمان برتر در بين ساير مجموعه‎هاي وزارت بازرگاني انتخاب شده است.