رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مصادف با 16 آذر روز دانشجو است که این روز قطعاً روز ممتازی در تاریخ ایران بوده؛ از این رو هم شهید مدرس شخصیت تأثیرگذاری بوده و هم روز دانشجو یک روز مهم در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران است و این مسئله موجب شد که مدرس به عنوان شاخصی برای مجلس در نظر گرفته شود که این مسئله اقدام مثبت و نیکو بوده است.
وی گفت: شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد البته وی در جزئیات کمتر دخالت میکرد و بیشتر به کلیات رسیدگی میکرد و حتی در احوالات ایشان نقل شده است که در رابطه با قرارداد 1919 وثوقالدوله شهید مدرس اعلام می کند که من در جزئیات حرفی ندارم و در رابطه با کلیات صحبت میکنم و در این رابطه ایستادگی کرد. همچنین زمانی که سردار سپه میخواست صدر اعظم شود با این مسئله مخالفت کرد که تفکرات و استدلالات ایشان بسیار مهم بود و شهید مدرس در مقابل تفکر رضا شاه برای تشکیل جمهوری بدوی ایستادگی کرد.
* حرکت دانشجویان شروعی برای مبارزات اصیل مردم بود
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهید مدرس در این رابطه اعلام کرد که من با جمهوری واقعی مخالف نیستم اما این اقدامات حرف ملت نیست البته در رابطه با این مسائل نظرات مختلفی وجود دارد ولی ایستادگی در مجلس از سوی شهید مدرس تحولات بزرگی را در سرنوشت کشور ایجاد کرد و به نظر من اینکه پایهگذاری نظام بر تفکر پارلمانی باشد، یکی از آثار اقدامات و تفکرات این شهید بزرگوار بود زیرا وی معتقد بود که همه تصمیمات کشور باید در مجلس گرفته شود، همچنین در رابطه با موضوع جایابی جایگاه شورای نگهبان نیز این مسئله دیده میشود.
وی با بیان اینکه روز 16 آذر حادثه و روز بزرگی برای کشور محسوب میشود، گفت: قطعاً این روز، حادثه مقطعی نبود و جریان دانشگاهی نسبت به سرنوشت کشور از خود گذشت کرد زیرا در آن زمان کشور دچار استبداد داخلی و سلطه آمریکایی بود و قطعاً فریاد دانشجویان شروعی برای مبارزات اصیل مردم در آن دوران بود و این مسئله بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی قبل از انقلاب دانشجویان نقش بزرگی در مبارزات داشتند.
وی افزود: امروز با گسترش دانشگاهها زمینه رشد فکری به وجود آمده و این حوزه نقش ممتازی در کشور دارد که باید از آن صیانت کرد و امیدوارم این سلوک سیاسی به خوبی ادامه پیدا کند.
* رد احتمال تمدید دوباره برنامه پنجم
برپایه این گزارش، علی لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه گفت:تلاش بر این است لایحه برنامه ششم در روزهای آینده برای رسیدگی، وارد صحن علنی مجلس شود تا در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد.
وی افزود: کمیسیون تلفیق قرار است در 3 شیفت کاری این لایحه را به نتیجه برساند تا از هفته آینده بتوانیم لایحه برنامه ششم را در مجلس بررسی کنیم.
به گفته لاریجانی در این پروسه زمانی لایحه بودجه نیز در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون های تخصصی بررسی میشود و سپس جهت تصویب در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد که در این فاصله می توان مواد برنامه ششم را نیز در صحن به اتمام برسانیم، تا جایی که فرصت برای اظهارنظر شورای نگهبان نیز باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه ششم را ابلاغ کرده اند، گفت: می توان آن را در بودجه سال آینده لحاظ کرد.
لاریجانی احتمال تمدید دوباره برنامه پنجم را رد کرد.
* اقتصاد مقاومتی راهکار برون رفت از مشکلات موجود
وی در پاسخ به سئوالی درباره تمهیدات مجلس و دولت برای رفع مشکلات اقتصادی گفت:باید تصویر درستی از وضعیت اقتصادی در نظر گرفت تا توقعات بر اساس این تصویر شکل گیرد. بدون شک بیش از 90 درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می شود و نمی توان آن را حذف کرد، زیرا به حقوق و مزایا تعلق میگیرد.آنچه که برای فعالیت های عمرانی باقی می ماند، حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است که در هر صورت به ثمر نرسیدن پروژههای عمرانی، خود عامل رکود است که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
وی بر ضرورت توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: سیاستهای اقتصاد مقاومتی به دو موضوع مهم اشاره دارد: اول، رونق تولید در داخل و دوم، سرعت در صادرات که باید این را در کشور مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر باید زمینه برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را فراهم کرد و با توجه به این وضعیت بودجه عمرانی، باید بررسی شود که چه کارهایی می توان انجام داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بار مالی سنگین پروژههای عمرانی گفت:امروزه حدود 450 تا 500 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کلنگ زنی داریم. در حالی که اینها باید با مکانیزم درستی واگذار شود، در این صورت می توانیم به فعالیت های عمرانی برسیم که در این زمینه به نظر می رسد دولت باید سریع تر عمل کند. بخش دیگر این موضوع مربوط به وضعیت رکود در داخل است که باید با اولویت بنگاه های کوچک و متوسط مد نظر قرار گیرد.
وی از رویکرد مجلس برای تقویت زمینه سرمایهگذاریها خبر داد و گفت : مجلس در این زمینه چندین قانون برای این مهم مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها قانون رفع موانع تولید بود. از سوی دیگر برای اینکه شرایط برای این سرمایه گذاری ها انجام شود، تلاش هایی صورت گرفت از جمله آنکه بعد از توافق هسته ای تلاش شد تا سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز صورت گیرد که مذاکرات در حال انجام است. ممکن است ایراد شما بر این باشد که باید سرعت کار بیشتر شود که حرف درستی است و دولت باید در این زمینه درست عمل کند، اما از نظر اصول کار باید همین مسیر را پیش برویم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره گفتوگو با رئیس قوه قضائیه درباره آقایان صادقی و مطهری گفت: بله صحبت داشتهام.در شرایط فعلی جامعه و با توجه به مسائل و شرایط بینالمللی بهتر است که ذهن خود را به این گونه مسائل مشغول نکرده و اولویت را در کشور به بررسی مسائل مهمتر اختصاص دهید. البته گفتوگوهایی صورت گرفته و نباید خیلی حساسیت نسبت به این مسائل نشان داد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره مواضع دولت ایران در قبال دولت جدید یمن گفت:دولت جدید در یمن تنها مربوط به حوثیها نیست و برخی افراد و احزاب دیگر نیز در آن حضور دارند که به نظر از مشروعیت برخوردار هستند. البته منصور هادی با رفتاری که در حمایت از بمباران مردم این کشور توسط عربستان صورت گرفت، جایگاه مردمی خود را از دست داد و ما در این رابطه به رأی مردم یمن اعتماد داریم؛ اما اینکه مسئله و مشکلات یمن با تأسیس این دولت حل میشود، بعید به نظر میرسد زیرا شرایط یمن به خاطر رفتار خصمانه سعودیها به هم ریخته است و متأسفانه مشکلات نظامی و سیاسی در این کشور به هم پیوند خورده است ولی شاید بتوان گفت که این دولت یک سنگر برای حل مسائل و مشکلات این کشور است و امید است که بتوانند موفق باشند.
*رفتار مکارانه آمریکا در مواجهه با ایران هستهای
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره اقدام اخیر کنگره و سنای آمریکا برای تصویب تحریمها علیه ایران به مدت 10 سال گفت: ایران خلاء قانونی تصمیمگیری در این زمینه ندارد اما از نظر اجرای این ساز و کارها باید شورای هستهای یا همان شورای نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسی قرار دهد از سوی دیگر این اقدام آمریکا نوعی مکاری بود و آنها به دنبال این هستند که چکشی را بالای سر قانون برجام نگه دارند.
*طرح جدید مجلس برای مقابله با حقوقهای غیرمتعارف
لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره رفتار آینده مجلس درباره حقوقهای نجومی گفت: البته 2 یا 3 سنخ کار باید در این زمینه انجام شود، اول آنکه باید جلوی تکرار اینگونه اقدامات گرفته شود هرچند که در این خصوص پیشنهادی در مجلس مطرح شد اما به دلایلی رأی کافی به دست نیاورد بنابراین در حال حاضر یک پیشنهاد دیگر در مجلس در این خصوص مطرح است؛ ضمن اینکه اقدام دیوان محاسبات تنها مربوط به یک قوه یا نهاد نبود بلکه همه سازمانها و دستگاهها از قوه قضاییه تا مجمع تشخیص و شورای نگهبان و دستگاههای دیگر را تحت نظر قرار داد بنابراین گزارش دیوان محاسبات در خصوص حقوقهای نجومی بسیار کامل بود و طبق گفته دیوان محاسبات از 96 تا 97 هزار مدیر تنها 387 نفر دریافتی خارج از عرف داشتند.
وی افزود: بنابراین گام بعدی در این خصوص به 2 قسمت تقسیم میشود؛ یک، آنهایی که به صورت ظاهری از قانون استفاده کرده ولی تخلف کردهاند که گفته میشود این افراد دریافتیهای خود را بازگرداندند و چند نفر دیگر هم که باقی ماندهاند نیز باید اقدامات قانونی برای آنها انجام شود. دوم اینکه باید تأکید کرد دیوان محاسبات در این زمینه به خوبی اقدام کرد و برخی پروندههای افراد متخلف در خصوص حقوقهای نجومی در دادگاه و دادسرا باز و مطرح است.
* نظام معطل بابک زنجانی نمیماند
لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: اصولاً بررسی های حقوقی در نظام قضایی کشور زمانبر است؛ از این رو وقتی کار به دیوان عالی کشیده می شود، زمانی برای دفاع متهم در نظر گرفته می شود و این روند، روندی غیرمترتبه نیست. حال این سوال پیش می آید که آیا ابعاد مسئله روشن شده است؟ میزان مبلغ بدهی چه میزان است؟ و سازوکار چگونه بوده؟ و آیا وی همکاری های لازم را داشته است؟ که در این رابطه باید بگویم اگر همکاری های لازم را انجام می داد که به این روز نمی افتاد و نظام نمی تواند در این امر معطل کند و حتی در این رابطه فرصت های کافی به وی داده شد اما این متهم نتوانست از پس کار بربیاید. حال شنیده ام که باز فرصت هایی به وی داده شده است تا در صورت همکاری تخفیف هایی به وی داده شود.
*اقدام کنگره و سنا با چند بند از برجام قطعا در تضاد است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی درباره توافقنامه برجام گفت: در برخی بخش ها عجله ای وجود داشت، یعنی در مسیر مذاکرات هر زمانی را نمی توان برای تشکیل جلسات تعیین کرد، زیرا طرف های مقابل نیز باید زمانی را برای این امر می گذاشتند و برخی اوقات این زمان های تعیین شده با یکدیگر جور در نمی آمد و مجبور بودند در هر نشست گامی به جلو بروند.
البته در این رابطه گاهی اوقات به علت بروز برخی اشکالات، مسیر به بن بست می رسید؛ از این رو به کشور برگشته و در شورای هسته ای آن را مورد رسیدگی قرار می دادند، ولی در کل اگر ساماندهی عمیق تری در این رابطه می شد و فرصت 5 یا 6 ساله ای وجود داشت می توانست سازوکارهای دقیق تری در این خصوص تعیین شود.
اینکه این مذاکرات طی مدت یک سال و نیم جمع بندی شد، امر ساده ای نبود، زیرا ابعاد پرونده طی 12 سال ایجاد و مطرح شده بود و باید یک زمانی حل می شد، از این رو آقایان تلاش می کردند که زودتر به نتیجه برسند. البته در رابطه با نکات مبهم در برجام در زمان مذاکرات، اشاراتی صورت میگرفت که شاید تفسیرهای متنوعی در این حوزه پیش بیاید، که امروز نیز شاهد همین مسئله هستیم، اما به نظر ما قطعاً اقدام کنگره و سنا در آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و این اقدامات آنها نقض توافق نامه است.
از طرف دیگر به خاطر دارم که در مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان اعلام می کرد که تمدید قانون 10 ساله پس از آنکه تمام شود، نقض برجام است، اما هیات آمریکایی این مسئله را قبول نمی کرد و می گفت که این مسئله امتداد است و قانون نویسی جدید نیست، اما ما می گفتیم که این اقدام یک وضع قانون جدید است. البته وزیر امور خارجه در این رابطه گفت که جان کری در مذاکرات تاکید کرده که حق با ایران است. در این رابطه برخی اروپاییان تفاسیر متفاوتی داشتند، که در نهایت شاهدیم این ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته ای در یک نقطه به این عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.
*راهکار برای دادخواهی ایران در برجام تعریف شده است
به نظر من در شرایط کنونی راهکار در برجام تعریف شده؛ به طوری که اگر کشوری از طرف های مذاکره کننده برجام را نقض کردند این مسئله به شورای کارشناسی طی اعتراضی ارائه می شود و پس از آن در شورای وزرا و سپس در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار می گیرد. حال به نظر من تصمیم مجلس آمریکا یک کار ایذایی بود و حتی در این مسیر هم اظهارات حاشیه ای را مطرح کردند، به طوری که نمایندگان آمریکایی اعلام کرده اند که ما باید ابزاری در دست داشته باشیم تا رفتار ایران در سایر شمول طبق نظر ما انجام شود که به طور حتم این امر یک گستاخی بزرگ است..
*ایران، لنگرگاه امنیت در منطقه است
لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره رفتار احتمالی ترامپ در مواجهه با ایران گفت: نمیتوان قضاوت روشنی در این زمینه داشت چرا که این رفتار موذیانه به ترامپ رسیده است و در زمان ریاست جمهوری فعلی انجام گرفته است؛ بنابراین نمیتوان آن را قضاوت کرد. موضوعاتی که ترامپ تاکنون مطرح کرده است، بسیار متنوع است. وی در مورد مسائل مختلفی مانند مسئله کشور چین و سرمایهگذاری و واردات و صادرات آن، در مورد مسائل منطقه، امنیت منطقه، ناتو، رابطه با مکزیک و کانادا و حتی مسائل داخلی چون سرمایهگذاری آمریکا، اظهارات متفاوتی را مطرح کرده است.
ضمناً در مورد مسائل هستهای و توافقی که ایرانیان با کشورهای 1+5 و آمریکا داشتند که توسط خود آنها هم نقض شده است. در مورد مسائل منطقهای نیز عاقلانهتر از موضوعات قبل صحبت شده است. آنها گفته اند که قرار نیست 6 هزار میلیارد دلار هزینه شود و دستاورد آن کشته شدن 5 – 6 هزار نفر آمریکایی باشد یا در مبارزه با داعش نیز به صراحت صحبت کردهاند که البته همین مسائل را محقق کند نسبت به رئیس جمهور قبلی عاقلانهتر رفتار کرده است. در مورد مسائل هستهای همان طور که پیش از این ذکر شد، راهکارهایی برای مقابله از جمله بخش ایذایی وجود دارد و در سند برجام در بند 70 تصویب شده که دولت باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند و در زمینه موشکی نیز استعداد موشکی جمهوری اسلامی ایران را بالا ببرد.
وی افزود: الیته ایران در مورد مسائل منطقهای حرفهایی دارد چرا که آمریکا به داعش کمک میکند. استفاده داعش از سلاحهای مدرن چه توجیهی دارد؟ این آمریکاییها هستند که در منطقه آشفتگی ایجاد کردهاند. در واقع ما در منطقه لنگرگاه امنیت هستیم و از عراق و نیروهای مقاومت که مورد تعرض قرار گرفتهاند، حمایت کردیم. در واقع ما از روی احساس مسئولیت این کارها را انجام دادهایم و کشورهایی که خود را به خواب زدهاند، باید هوشیار شوند.
*برجام یک توافق در سطح بینالمللی است، نه میان ایران و آمریکا
لاریجانی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آینده همکاریهای ایران با روسیه ، چین گفت: چندین راهکار وجود دارد. مواضع چین از سوی وزیر خارجه چین به روشنی مطرح شده است. روسها نیز با ما همفکری دارند و با دیگر اعضا نیز گفت وگو خواهیم کرد اما باید دقت داشت که این توافق هستهای، توافق ایران و آمریکا نیست بلکه این یک توافق در سطح بینالمللی است چرا که در سازمان ملل تصویب شد و بر اساس آن قطعنامهای نیز صادر کردند و قرار نیست در داخل یک کشور در مورد آن تصمیمگیری کرده و آن را بر هم زنند. ایران مدعی خواهد شد و ساز و کارهای حل آن را فراهم میکند در واقع این یکی از چالشهایی است که به وجود آمده و باید آن را بررسی و حل کرد.