کد خبر 664598
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶

آمار مربوط به مبارزه با تروریسم نشان می‌دهد در پی شکست‌های گروه تروریستی داعش در عراق، فعالیت این گروه در شبکه‌های اینترنتی به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری المسله، در حالی که فعالیت گروه تروریستی داعش در سطح اینترنتی در سال 2014 به بالاترین میزان خود رسید، آماری که اخیرا در زمینه مبارزه با تروریسم تهیه شده است، نشان می دهد که فعالیت داعش در این زمینه به پایین ترین میزان خود رسیده است.

بنابر گزارش های موجود در سال 2015 صفحات اینترنتی متعلق به داعش هر روز فیلم های صوتی و تصویری پخش می کردند اما در پایان سال جاری میلادی این فیلم ها و نوارهای صوتی فقط به یک مورد در هفته رسیده است.

این در حالی است که داعش با استفاده از صفحات اجتماعی در تلاش برای جذب نیرو و آموزش آنان بود.

بنابر آمار موجود بالاترین میزان فعالیت رسانه ای داعش در ماه نوامبر 2014 به ثبت رسید به این معنی که داعش در هر دقیقه 90 پیام از طریق شبکه های اجتماعی ارسال می کرد اما این روند در ماه نوامبر 2016 به پایین میزان خود رسید و به 20 پیام کاهش یافت که فقط در سه ساعت نخست بامداد ارسال می شد.

اما ساختار و بدنه فعالیت اینترنتی داعش شامل شبکه های رسانه ای و تبلیغاتی و نیز رادیو به زبان انگلیسی به اضافه استفاده از هکرها هستند که هدف از استفاده از این شبکه ها سربازگیری و تبلیغ و ترویج افکار افراطی است به این ترتیب که داعش بیشتر با پخش آیات قرآنی به صورت نوارهای صوتی و ویدئویی آن را طبق خواست خود و اهداف مورد نظر تفسیر می کند.

مهم ترین شبکه های رسانه ای داعش موسسه فرقان و اعتصام و نیز الحیاة هستند که به زبان های مختلف و پیش از همه انگلیسی فعالیت دارند.

نکته قابل توجه اینکه در پی شکست های سنگین داعش در عراق و کاهش نیروهای آن و پس از آنکه در بسیاری از سایت های عراقی و توئیتر صفحاتی برای مقابله با افکار داعش تشکیل و واقعیت افکار و تبلیغات آنان برملا شد، فعالیت اینترنتی این گروه به میزان زیادی کاهش یافت.

در این میان عراقی ها یک هشتک برای انتشار پیروزی نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی و شکست های داعش تشکیل دادند که این ضربه محکمی به فعالیت رسانه ای داعش بود.

اما مدیریت توئیتر اخیرا اعلام کرد که از اواسط نیمه 2015 بسیاری از صفحات به دلیل رعایت نکردن قوانین متعلق به ممنوعیت تبلیغات تروریستی بسته شدند و این روند پس از حملات تروریستی سال جاری در نقاط مختلف جهان سیر صعودی پیدا کرد.