ابوطالب گرایلو در ادامه افزود: در این دو حادثه که بر اثر نقص فنی کشتی به هنگام عبور از آبراه خور مورسی رخ داد، راهنمای کشتیها با اتخاذ تمهیدات احتیاطی و اقدامات اجرایی مناسب با هماهنگی دیگر عوامل مدیریتی، از گسترش دامنهٔ خطرات، وقوع آسیبهای جدی به کشتی و اختلال در مسیر رفت و آمد آبراه استراتژیک خورموسی جلوگیری کردند.
وی در تشریح این اقدامات افزود: آمادگی برای مانور در شرایط اضطرار، ارزیابی صحیح موقعیت و پیشبینی دقیق چگونگی تاثیر عوامل محیطی (عمق آب و جریانات جزر و مدی) بر روی حرکت شناور، هدایت کشتی در مسیری مناسب به منظور جلوگیری از مسدود شدن مسیرهای ایمن اصلی و فرعی آبراه خورموسی و پیشگیری از وارد آمدن خسارت به تجهیزات بندری و در نهایت نجات شناورهای مذکور از خطر به گل زدن از اهم اقداماتی بود که با تلاش راهنمایان مربوطه محقق شد.
معاون دریایی و بندری ادارهکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به لزوم ارزیابی صحیح موقعیت و یک تصمیم درست راهنمایان در شرایط اضطرار تصریح کرد: جلوگیری از مسدود شدن مسیر دسترسی به بندر و وارد آمدن خسارت به تاسیسات و تجهیزات بندری، خصوصا خسارات جبران ناپذیر زیستمحیطی از اهم وظایف خطیر تیمهای عملیات دریایی در هنگام بروز این گونه رخدادها به شمار میآید، که با تکیه بر دانش و تجربه نیروهای عملیاتی دریایی با موفقیت به انجام رسید.
گرایلو تصریح کرد: انجام عملیاتهای راهنمایی شبانه روزی ورود و خروج کشتیها توسط راهنمایان مجتمع بزرگ بندری امام خمینی(ره)، در حفظ ایمنی آبراه، تاسیسات و تجهیزات بندری و کشتیهای ترددکننده و همچنین جلوگیری از وارد آمدن خسارت به کالاهای حمل شده در کشتیها و زیان اقتصادی به شرکتهای کشتیرانی، نقش کلیدی داشته و موجب شده که چرخه حمل و نقل کالا با سلامت و ایمنی کامل برقرار شود.