سرویس جنگ نرم مشرق- کنگره آمریکا، لایحهای جهت صدور مجوز برای تخصیصات سال مالی نظامی 2017 را تسلیم دولت این کشور کرد و چند روز قبل از آغاز سال نو میلادی باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا، این لایحه بودجه نظامی به مبلغ 619 میلیارد دلار را امضا کرد. نکته قابل توجه این لایحه، بخش مربوط به ایران است که در واقع ساختار و جهتگیری جمعآوری اطلاعات و همچنین چگونگی روند برخورد آمریکا با فعالیتهای ایران را مشخص میکند که یکی از آن فعالیتها استفاده ایران از جنگ هیبریدی در منطقه است. این در حالی است که ایران از مدتها پیش در معرض جنگ هیبریدی از سوی آمریکا قرار گرفته که مشرق نیز چندی پیش در گزارشی با عنوان «نگاهی به جنگ هیبریدی آمریکا علیه ایران» به این مسئله پرداخته است.
کنگره آمریکا برای سال مالی نظامی 2017 بودجهای به مبلغ 619 میلیارد دلار تخصیص داد
مشرق صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیمگیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاههای نظامی و امنیتی حکومت آمریکا نسبت به ایران این گزارش را منتشر میکند و دیدگاهها، ادعاها و القائات این گزارش هرگز مورد تأیید مشرق نیست.
باراک اوباما لایحه بودجه نظامی آمریکا برای سال 2017 که بخشهایی از آن مربوط به ایران نیز هست را امضا کرد
بندها مربوطه به ایران در لایحه بودجه نظامی آمریکا در سال 2017:
1241: اطلاع کنگره از فعالیتهای تحریکآمیز دولت ایران.
الف- یافتهها: کنگره متوجه بشود که ایران اقدام به تداوم رفتارها و فعالیتهای تحریکآمیز در منطقه کند. این فعالیتهای شامل موارد زیر است:
آزمایش موشکها بالستیک کوتاهبرد «قیام 1» و میانبرد «شهاب 3»؛ استفاده از ماهوارهبر سیمرغ (SLV) که به گواهی سپهبد «وینست استوارت» در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان قابلیت قارهپیمایی دارد؛ بازداشت شهروندان آمریکایی که به گواهی «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا غیرحرفهای و ظالمانه است؛ حمایت از «حزب الله لبنان» و «کتائب حزبالله»؛ حمایت از دولت اسد در سوریه؛ حمایت از شبهنظامیان شیعه در عراق که مسئول مرگ نیروهای نظامی آمریکا در عراق هستند؛ و حمایت از نیروهای حوثی یمن که در نقض آشکار با نظام و حاکمیت مشروع یمن که از نظر بینالمللی مورد قبول است واقع شده است.
ب- کنگره نظر به این دارد که:
برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) به تمامی فعالیتهای ایران اعم از حمایت از شبهتظامیان، آزمایش موشکهای بالستیک، جنگهای نیابتی اشاره کافی نداشته است؛ آمریکا موظف است که فعالیتهای خود جهت مقابله با فعالیتهای ایران در خاورمیانه را گسترش دهد؛ آمریکا باید وضعیت نظامی پایدار و قدرتمندانه خود در خلیج فارس جهت جلوگیری از تهاجم ایران و پاسخگویی به هر گونه تهاجم احتمالی را حفظ نماید؛ امریکا در تقویت ظرفیتهای دفاعی موشک بالستیک و حمایت امنیتی شرکا و دوستان خود در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نکند.
استفاده از ماهوارهبر سیمرغ یکی از مواردی است که کنگره آمریکا آن را مصداق فعالیتهای تحریکآمیز ایران دانسته است
1253: اصلاح گزارش سالیانه در مورد قدرت نظامی ایران.
طبق قانون اجازه دفاع ملی مربوط به سال مالی 2010، اصلاحیات بدین شرح مورد درخواست است: تخمین توانایی سایبری نظامی ایران که شامل افراد و هویتهای مرتبط با این کشور نیز میشود؛ برآورد تمامی اطلاعاتی که منجر به شناسایی افرادی میشود که در همکاری با ایران در تناقض با زیرساختها و منافع اشخاص در آمریکا حرکت میکنند؛ کسب اطلاعات در مورد سازمانها و نهادهای امنیتی و نظامی ایران که در بازداشت نیروهای نظامی و دخالت در عملیاتهای نظامی آمریکا دست دارند؛
1259M: گزارش در مورد همکاری بین ایران و روسیه
وزیر دفاع و وزیر خارجه گزارشی مشترک تقدیم کنگره نمایند که در آن مشخص شده باشد همکاری ایران و روسیه چگونه و تا چه حد میتواند بر منافع استراتژیک آمریکا و امنیت ملی آن تاثیر بگذارد. مواردی که در این گزارش باید قید شود مربوط به این است که آیا این همکاری در زمینه صنعت هوا و فضا خواهد بود و این همکاری تا چه حد میتواند برنامه موشکهای بالستیک ایران کمک کند؛ در گزارش مذکور به این مورد اشاره صریح شود منافع و اقدامات ایران و روسیه تا چه حد با منافع و اقدامات آمریکای لاتین همپوشانی دارد؛ در گزارش مذکور، توضیح و تحلیل در مورد «مرکز تبادل اطلاعات» مستقر در عراق که ایران، روسیه، سوریه، و عراق در آن با یکدیگر همکاری میکنند ارائه شود و مشخص گردد که آیا این مرکز برای اهدافی به غیر از ماموریتهای مشترک مورد استفاده قرار میگیرد؛ در گزارش مذکور، توضیح و تحلیل در مورد همکاری نیروهای دریایی ایران و روسیه بالاخص مانورهای مشترک بین دو کشور ارائه گردد؛
کنگره آمریکا در این قانون وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا را موظف به تهیه گزارشی با موضوع «میزان اثرگذاری همکاری ایران و روسیه بر منافع استراتژیک و امنیت ملی آمریکا» کرده است
در گزارش مذکور، تحلیلهایی در مورد حضور روزافزون روسیه در شرق مدیترانه و حضور ایران در خلیج فارس ارائه گردد؛ در گزارش مذکور، توضیحی در مورد همکاری افزایشیافته ایران و روسیه پس از بحران سوریه ارائه شود؛ در گزارش مذکور، در مورد گامهایی که ایران برای استفاده از مدل جنگ هیبریدی به سبک روسی برای مواجهه با اهدافی چون کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که جمعیت شیعه قابل توجهی هم دارند، برداشته توضیح داده شود؛ در گزارش مذکور، حد همکاری روسها با حزبالله در سوریه، لبنان، و عراق در زمینههای آموزش، مجهزسازی و عملیاتهای مشترک توضیح داده شود؛ در گزارش مذکور، در مورد تسلیحاتی که روسیه برخلاف قطعنامههای سازمان ملل در اختیار ایران قرار داده است توضیح داده شود؛ وزرای مذکور وظیفه دارند که تا 120 روز پس از بصورت قانون درآمدن این لایحه، گزارش موردنظر را ارائه دهند.
کنگره آمریکا بهدنبال دانستن از گامهای ایران برای استفاده از مدل جنگ هیبریدی است
1259O: گزارش مربوط به استفاده ایران از هواپیماهای تجاری و خدمات مربوط به فعالیتهای نظامی غیرقانونی
تا 180 روز پس از به صورت قانون درآمدن این لایحه، رییسجمهور به همراه وزرای دفاع و خارجه موظفند که گزارشی مبسوط در مورد استفاده ایران از هواپیماهای تجاری و خدمات مربوط به فعالیتهای نظامی غیرقانونی به کمیتههای روابط خارجی و دفاعی کنگره ارائه دهند. این اقدام در یک دوره 5 ساله صورت خواهد گرفت. جزییات گزارش مربوطه باید شامل موارد زیر باشد: ایران از هواپیماهای تجاری جهت انتقال محمولههای غیرقانونی از داخل و یا به داخل وطن نظیر پرسنل نظامی، تسلیحات، تجهیزات، قطعات الکترونیکی نظامی، قطعات مکانیکی نظامی، و قطعات موشک استفاده کرده است؛ بخش تجارت هوایی ایران از سپاه پاسداران حمایت کامل مالی، تکنولوژیکی، و تجاری به عمل آورده است؛ دولتها و اشخاص خارجی در همکاری با ایران شرایط استفاده از فرودگاهها، خدمات، و دیگر منابع خود را برای این کشور تسهیل کردهاند.
1259S: اطلاعرسانی و ارزیابی در مورد موشکهای بالستیک راهاندازی شده توسط ایران
رییسجمهور موظف است که ظرف 48 ساعت پس از هر گونه تردید در مورد آزمایش یا شلیک موشک بالستیک از ایران و ضمن کسب اطمینان از صحت این قضیه، مراتب را به اطلاع کنگره برساند؛ رییسجمهور موظف است که ظرف 48 ساعت از زمان ارائه گزارش اطلاعرسانی، ارزیابی خود از این آزمایش و یا پرتاب موشک را تسلیم کنگره نماید؛ رییس جمهور موظف است که تا 15 روز پس از تقدیم گزارش ارزیابی، نتیجه ماخوذ موردنظر خود را به کنگره جهت تعیین تصمیم و تکلیف اعلام نماید؛ اگر رییسجمهور اطمینان کامل از آزمایش یا پرتاب موشک حاصل نماید، مراحل بعدی از سوی وی تعیین و در دستور کار قرار میگیرد: 1) شناسایی هویتهای دخیل در آزمایش یا پرتاب موشک 2) توضیح در مورد گامهایی که دولت آمریکا میتواند در پاسخ به این اقدام بردارد. گامهایی مانند اعمال تحریم یکجانبه ذیل قانون اجرایی 13382 (مصوب 2005)، به کارگیری تلاشهای دیپلماتیک جهت اعمال تحریم علیه افراد بانی و دخیل در آزمایش موشکی بر اساس قطعنامههای ذیربط سازمان ملل.
در یکی از بخشهای این قانون آمده است: رییسجمهور آمریکا موظف است که ظرف 48 ساعت پس از هر گونه تردید در مورد آزمایش یا شلیک موشک بالستیک از ایران و ضمن کسب اطمینان از صحت این قضیه، مراتب را به اطلاع کنگره برساند
مفاد این بندها نشان میدهد که آمریکاییها تا چه اندازه از افزایش قدرت ایران بهویژه پس از شروع حمله تروریستهای مورد حمایت غرب به سوریه نگران هستند؛ توانایی موشکی، توانایی سایبری، چگونگی لجستیک ایران و از همه مهمتر استفاده ایران از جنگ هیبریدی در منطقه شاهبیت این لایحه ضدایرانی است که اوباما آن را امضا کرده و ترامپ رئیسجمهور بعدی آمریکا نیز موظف به اعمال آن است. حضور اکثریت جمهوریخواهان در کنگره و همچنین حضور آتی ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا که رویکرد ضدایرانی شدیدی دارد، نشان میدهد که از این به بعد باید بیشتر منتظر قوانین سختگیرانهتر علیه ایران بود.