کد خبر 675333
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

چند وقتی است که پخش مسابقه «آب و آتش» از شبکه نسیم آغاز شده و هر شب میزبان چهار گروه چهار نفره است.

به گزارش مشرق، شرکت‌کنندگان مسابقه «آب و آتش» در هر مرحله موانع مختلفی را بر سر راه خود دارند که طی کردن هر یک از آنها، امتیاز بالایی را به گروه‌های شرکت‌کننده اختصاص می‌دهد. در پایان امتیاز شرکت‌کنندگان در مراحل مختلف جمع زده می‌شود و گروه برنده بعد از دریافت 20 میلیون ریال هدیه نقدی، شانس حضور در مرحله نیمه نهایی و کسب جایزه یک میلیارد ریالی را پیدا می‌کند. این مسابقه روزهای زوج از ساعت 20 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. نظرات کارشناسان رسانه را در خصوص مسابقه آب و آتش در زیر می‌خوانید.

ایجاد فضای مناسب برای جوانان

دکتر مسعود کوثری، پژوهشگر رسانه در خصوص آب و آتش توضیح داد: این مسابقه حرکت و فضای خوبی را برای جوانان در جامعه ایجاد می‌کند و مبتنی بر ورزش، نیروی عضلانی، فکر و تلاش است و باعث ترغیب جوانان می‌شود تا آمادگی بدنی بیشتری کسب کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

دکتر کوثری افزود: مسابقه آب و آتش به لحاظ سرگرمی برای مردم قابل توجه و تماشایی است و به نوعی تفریح محسوب می‌شود.

وی در خصوص طراحی بازی‌های مسابقه نیز گفت: بعضی از قسمت‌های مسابقه مانند پایین آمدن از سرسره آبی خوب است و جوانان ایرانی چون با این مسابقه‌ها آشنایی لازم ندارند بهتر است قبل از حضور در این مسابقه آمادگی بدنی لازم را پیدا کنند تا هنگام مسابقه دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

یک مسابقه موفق در تلویزیون

جاوید حاتمی، کارشناس ارشد رسانه در خصوص این مسابقه گفت: یکی از وظایف ذاتی رسانه‌ها در دنیای امروز، ایجاد نشاط و سرگرمی است و شبکه نسیم یکی از شبکه‌هایی است که به مقوله سرگرمی و تفریح خوب پرداخته و با تهیه و پخش برنامه‌های متنوع توانسته به رسالت رسانه‌ای خود بدرستی عمل کند. یکی از برنامه‌های خوب و جذاب این شبکه، مسابقه آب و آتش است.

وی با تاکید بر این‌که طراحی مرحله آبی مسابقه از جذابیت و هیجان خوبی برخوردار است، عنوان کرد: مسابقه آب و آتش جزو برنامه‌های خوب و جذاب سیما بوده و از گرافیک در آن بخوبی استفاده شده است.

حاتمی با اشاره به این‌که سرگرمی و تفریح موضوعی است که باید به آن بها داده شود، گفت: خوشبختانه میزان سرگرمی و تفریح سالم مسابقه آب و آتش قابل تحسین بوده است. آب و آتش مسابقه‌ای موفق در تلویزیون محسوب می‌شود. هماهنگی بین عوامل و کارگردانی خوب از جمله نمابندی‌های درست و رنگ‌آمیزی صحنه و نورپردازی جذاب همه از نکات مثبت و مورد توجه این مسابقه تلویزیونی است.

چالش و هیجان

علی قشمی، پژوهشگر رسانه در خصوص آب و آتش عنوان کرد: این مسابقه، جوان‌پسند و مناسب جوانان است. نحوه ورود شرکت‌کنندگان با زیپ لاین به سکوی مسابقه، ابداع جالبی است. فضای مسابقه جوانانه است، اما اگر کسی که جوان نباشد هم مسابقه را تماشا کند به حس و حال جوانی‌اش برمی‌گردد و می‌تواند از آن لذت ببرد.

وی افزود: طراحی ساختار در نامگذاری مسابقه از دو عنصر متضاد «آب» و «آتش» انتخاب شده که به نظرم حسن انتخابی در عنوان برنامه صورت گرفته است. قرار گرفتن این دو عنصر متضاد، بیانگر نوعی چالش و هیجان در مسابقه است. در طراحی برنامه رنگ‌های آبی و قرمز به‌کار گرفته شده که همراه با تصویر آتش متحرک در قابی به رنگ سبز به نحوی عطف صلح و آرامش بین این دو را دارد و به نظرم انتخاب این طراحی‌ها هوشمندانه است.

قشمی درباره روایتگر این برنامه اظهار کرد: صدای میرطاهر مظلومی، راوی مسابقه بخوبی استفاده شده است و حضور راوی در زمان های مناسب به موفقیت مسابقه کمک کرده و اگر این بخش را حذف کنیم، مسابقه دچار ضعف جدی می‌شود. مظلومی در ابتدای مسابقه شور و هیجان به مخاطب می‌دهد که تماشاگر احساس می‌کند با مسابقه‌ای متفاوت روبه‌روست.

وی افزود: طراحی مسابقه به گونه‌ای است که در جزیره‌ای در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار می‌شود که به نظرم این حسن انتخاب در معرفی یک مسابقه متفاوت است. از محسنات این مسابقه می‌توان به ورزش محوری، کار تیمی، جوانگرایی، صمیمیت بین شرکت‌کنندگان، حضور گروه نجات و پزشکان اشاره کرد.

نیاز جوانان به امید و نشاط

نوید کمالی، کارشناس و تحلیلگر علوم رسانه در خصوص این مسابقه گفت: آب و آتش، مسابقه‌ای خوب و شاد است، بخصوص وقتی شرکت‌کنندگان و تماشاگران آن جوانان باشند، استقبال و مخاطبان آن بیشتر خواهد بود. جوانان به امید، نشاط و شادابی نیاز دارند و اگر در برنامه‌سازی این اصول را در نظر بگیریم، انگیزه آنها بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به سطح خوب هیجان مسابقه، تصریح کرد: امیدوارم مسابقه آب و آتش ادامه‌دار باشد و برای هر فصل از مسابقه طراحی خاصی در نظر گرفته شود.

کمالی با اشاره به معرفی مسابقه آب و آتش در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: باید تریبون‌های بیشتری برای اطلاع‌رسانی مسابقه در نظر گرفته شود. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده جوانان است و آنها می‌توانند از طریق این صفحات برای حضور در مسابقه ثبت‌نام کنند. اگر امکان پخش اینترنتی مسابقه هم باشد، اقدام مثبتی در جهت افزایش معرفی بیش از پیش این مسابقه خواهد بود، چرا که جوانان این ویدئو‌ها را بازنشر کرده و افراد دیگری با مسابقه آشنا می‌شوند و آن را دنبال می‌کنند.

کمالی با اشاره به پخش موفق مسابقه آب و آتش از شبکه نسیم گفت: سبک مسابقه، شادی و نشاط است. در حال حاضر یکی از خلأهای تلویزیون، کمبود برنامه‌هایی است که با این سبک و سیاق تولید می‌شود. وقتی شبکه نسیم برنامه‌ای با این سبک پخش می‌کند، طبیعتا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کمالی ضمن تاکید بر این‌که شور و هیجان در مسابقه آب و آتش سبب ترغیب جوانان به ورزش می‌شود، افزود: این مسابقه، جذاب و دارای شاخص‌های نشاط و نوآوری است و همین موارد به جذاب بودن آن کمک کرده و سطح هیجانش را بالا برده است. رسانه ملی یعنی رسانه‌ای که متعلق به یک قشر خاص نباشد و وقتی در مسابقه‌ای فرصت حضور به جوانان داده می‌شود، آنها به این رسانه امیدوارتر می‌شوند.

وی تصریح کرد: اولین بار است که ما در مسابقه صدای راوی را می‌شنویم و به نظرم کار جذابی است و هیجان مسابقه را بیشتر کرده و خوب است راوی در کنار جملات طنز، دغدغه جوانان و نکات اجتماعی را مطرح کند.