روزنامه رای الیوم امروز فاش کرد که مسئولان دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه امنیت داخلی رژیم اسرائیل موسوم به "شاباک" در طول یکسال اخیر ۸۰ نشست محرمانه برگزار کرده‌اند.

  به گزارش مشرق، زهیر اندراوس در گزارشی در روزنامه رای الیوم به همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل علیه مقاومت فلسطین پرداخت و نوشت: هماهنگی امنیتی بین دستگاههای امنیتی اسرائیل و همتایان آنها در تشکیلات خودگردان فلسطین بر کسی پوشیده نیست. این یکی از مشهورترین اسراری است که همگان در تل اویو و رام الله و کشورهای عربی و غربی از آن آگاهند.

تشکیلات خودگردان و به طر مشخص محمود عباس رئیس این تشکیلات برای توجیه هماهنگی خود با اسرائیل تاکید می کند که سخن تحت اشغال بودن است و هماهنگی برای تسهیل بخشیدن به زندگی فلسطینی ها ضرورتی اساسی اس. عباس همچنین موضع خود در قبال انتفاضه را نیز پنهان نکرده است و در مناسبت های مختلف گفته است که این امر یعنی انتفاضه برای ملت فلسطین ویرانی به همراه آورده است و عباس از اجرای عملیات (مبارزان فلسطینی) جلوگیری می کند و سلاح ها را (در کرانه باختری) مصادره و هرگونه امیدی برای انتفاضه واقعی دیگری را از بین می برد.

بر این اساس، ین طرف اسرائیلی است که بیشترین سود را از این هماهنگی می برد. به گفته آوی ایسخاروف تحلیلگر امور عربی در سایت خبری صهیونیستی "والا"، به نظر می رسد که این هماهنگی امنیتی موفقیت آمیز است و مسئولان امنیتی اسرائیل از موفقیت آن ستایش می کنند زیرا براساس منابع وی، بازداشت به زعم آنها "مهاجمان" (مبارزان فلسطینی) و تبادل اطلاعات بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل ادامه دارد و دستگاههای امنیتی این تشکیلات تظاهرات مردم فلسطین در کرانه باختری را متفرق می کنند.

ایسخاروف به نقل از منابع خود افزود: تشکیلات خودگردان و رهبران جنبش فتح بیم دارند که هماهنگی امنیتی با اسرائیل، آنها را در چشم دیگران مزدور تل آویو نشان دهد؛ همانطور که لبنانی ها به ارتش جنوب لبنان به سرکردگی آنتوان لحد که متحد اسرائیل بود، نگاه کردند. ارتش جنوب لبنان به اسرائیل برای حفظ سیطره اش بر جنوب لبنان کمک کرد تا زمانی که اسرائیل مجبور شد در سال 2000 میلادی از این منطقه عقب نشینی کند.

به گفته این منابع، این نگرانی در فضای کنونی وجود دارد که کنترل بر دستگاههای امنیتی تشکیلات خودگردان کاهش یابد چرا که جنبش حماس برای متقاعد کردن نیروهای دستگاه امنیتی تشکیلات خوگردان با جدیت تلاش می کند تا سلاح خود را به سمت اسرائیل نشانه بگیرند.

در همین راستا، سایت خبری صهیونیستی (NRG) بخشی از گزارش مجله اطلاعاتی فرانسوی "انتلجنس آن لاین" را منتشر کرد که از همکاری بسیار مستحکم دستگاه شاباک و دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان پرده بر می دارد و این همکاری به حدی است که نمایندگان دوطرف در طول یکسال گذشته دستکم 8 نشست محرمانه با هم برگزار کرده اند.

این مجله آورده است: دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان دستکم 58 عملیات ضد اسرائیلی را خنثی و مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره را کشف و ضبط کرده است. عملیات بازداشت افراد از سوی تشکیلات خودگردان نیز در پرتو اطلاعاتی انجام می شود که اسرائیل در اختیار تشکیلات خودگردان قرار می دهد و دستگاه امنیتی تشکیلات خودگران نیز این امر را پنهان نکرده است. نکته بسیار قابل توجه این است که این منابع و سایت های اسرائیلی هستند که در اکثر اوقات بر تداوم این هماهنگی و شدت آن تاکید می کنند.

به گفته تحلیلگران صهیونیست، عوامل زیادی باعث می شود که تشکیلات خودگردان و محمود عباس به هماهنگی امنیتی با اسرائیل پایبند باشد؛ از جمله اینکه این هماهنگی امنیتی، یک سلاح دوگانه در دست تشکیلات خودگردان به شمار می رود زیرا از یک سو می تواند مخالفان سیاست های خودش در کرانه باختری را مورد پیگرد قرار داده و بازداشت کند که این وضعیت فقط درخصوص یک گروه مشخص در کرانه باختری نیست بلکه بسیاری از اعضای خود جنبش فتح نیز به اتهام مخالفت با سیاست های کلی تشکیلات خودگردان بازداشت و محاکمه شده و خلع سلاح شده اند. از سوی دیگر، این تحلیلگران تاکید می کنند که تشکیلات خودگران معتقد است هماهنگی امنیتی به منزله یک پارامتر دائم است که این تشکیلات با انجام آن، خود را نزد تل آویو و واشنگتن اثبات می کند.

وضعیت هرچه باشد، هماهنگی امنیتی بین دوطرف باقی است و ادامه دارد.

روزنامه صهیونیستی هآرتس به نقل از یک مسئول بلندپایه تشکیلات خودگردان فلسطین فاش کرد که نیروهای اشغالگر با همکاری دستگاههای امنیتی تشکیلات خودگردان، عملیات مشترکی را در کرانه باختری - مستقیما بعد از اقدام اسرائیل در ترور زیاد ابوعین از چهره های فلسطینی و مسئول پرونده شهرک سازی در تشکیلات خودگردان- اجرا کرده اند.

عامیرا هاس از روزنامه نگاران صهیونیست در گزارش خود به نقل از این مسئول بلندپایه تشکیلات خودگردان در روزنامه هآرتس افزود: تشکیلات خودگردان قصد ندارد که همکاری امنیتی خود با ارتش اسرائیل را متوقف کند.

وی به نقل از این مسئول فلسطینی افزود: تشکیلات خودگردان زیر فشار آمریکا است تا تصمیمی برای توقف هماهنگی امنیتی نگیرد.

این مسئول در عین حال افزود: از همان آغاز هم رهبران تشکیلات خودگردان قصدی برای اجرایی کردن تهدید خود مبنی بر توقف همکاری امنیتی با اسرائیل نداشتند.