کد خبر 678060
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

«خردنامه» همشهری با پرونده‌هایی با موضوع فلسفه هنر، عدالت‌پژوهی، الحاد سارتر و رابطه سیاست و عرفان روی کیوسکها رفته است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، شماره 167 «خردنامه» مدتی است روی کیوسکهای مطبوعاتی آمده است. مجله گروه همشهری در این شماره تصویری از اصغر طاهرزاده، نویسنده عرصه انقلاب اسلامی را منتشر کرده است و در بخش مصاحبه ماه خود نیز به سراغ نگارنده آثاری چون «معرفت نفس»، «علل تزلزل تمدن غرب» و «انقلاب اسلامی، بازگشت به عهد قدسی» رفته است. در این مصاحبه جعفر حسن‌خانی و محمدحسن راحمی از او درباره نسبت اندیشه‌اش با شهید مطهری، زمانه‌ای که طاهرزاده در آن رشد فکری داشته است، نگاه او به مدرنیته، مسئله مدیریت در انقلاب اسلامی و گفتار امام پرسش کرده‌اند. آقای طاهرزاده در عبارتی گفته‌اند «شاید مأموریتی که من برای خود از نظر فکری و فرهنگی قائل هستم این است که تلاش کنم ورای کتابها و تئوریها، زبان اظهار و نمایش انقلاب در تاریخی که هستیم را عملاً ارائه کنم.»

 
در این شماره مقاله‌ای نیز با عنوان «راه تغییر: پاسخی به پرسش چه باید کرد؟» از اصغر طاهرزاده منتشر شده است که در آن این نویسنده چیره‌دست با عبارت «انقلاب اسلامی، نه بزرگ به زندگی بی‌هدف» متن را آغازیده است. این مقاله جستاری است در باب نسبت غرب و انقلاب و مفاهیمی چون نفوذ. در توصیف خصائل و فضائل طاهرزاده نیز محمدحسن صادق‌پور و عباس بنشاسته و حمیدرضا تیموری مطالبی نگاشته‌اند.

جعفر حسن‌خانی، سردبیر جدید مجله «خردنامه» در سرمقاله خود به سراغ مدعیان پیامبری عصر مدرن رفته است و این مسئله را در قالب متن «مؤمنم به دین محمد (ص): رسولان مدرنیته و شکست در پیامبری» به نقد جریان  فکری افرادی چون لاکان و روسو و سارتر می‌پردازد و نگاه این روشنفکران به اخلاق و نظام تربیتی جامعه مدرن را به چالش می‌کشد.

در بخش نویسندگان، علی عسگری، پژوهشکر علوم انسانی اسلامی در مقاله «جغرافیای فکری نظریات علوم انسانی اسلامی» نگاهی تاریخی و البته توأم با تعاریف متعدد از علم و دین به جریان نظریه‌پردازان علوم انسانی اسلامی داشته است. در این مقاله نقبی به اندیشه علمایی چون آیت الله جوادی آملی، محمدتقی مصباح یزدی، خسروپناه و ... زده شده است.

در بخش باشگاه ترجمه مجله پرونده‌ای مفصل درباره فاصله سارتر خداناور و تغییرات پایان عمر منتشر کرده است. در این پرونده آثاری از اندی کلارک، بنی لوی، روبرت پیزسی، پیتر وانین‌واگن و کورتیس فرانک و رونالد سانتونی منتشر شده است که از اختلاف‌نظرها در رابطه با تغییرات خداناباوری ژان پل سارتر حکایت می‌کند. دکتر مهدی گلشنی نیز در مطلبی با عنوان «کافر از الحاد» می‌نویسد به مصاحبه بن لوی اشاره می‌کند که سارتر می‌گوید نمی‌تواند قبول داشته باشد همه اتفاقات این جهان نتیجه شانس و اتفاق است و آمادگی این را دارد که برای جهان خالقی را بپذیرد.

احسان زیورعالم در گزارشی به وضعیت جشنواره مطبوعات پرداخته است و شرایط آن را از لحاظ مصرف‌گرایی بررسی کرده است. این نویسنده جوان در مقاله «مصرف نشانه‌ها در دنیای رسانه‌ها» با نگاهی انتقادی نمایشگاه مطبوعات را یک پارادوکس دانسته و براساس نظریات بودریار آن را دالی بر انحطاط دانسته است. همچنین مقاله‌ای از ری گرینسلید، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه لندن در کنار این مقاله منتشر شده است که «کار رسانه‌ جمعی تمام است» نام دارد. این نویسنده روزنامه گاردین معتقد است با ظهور فضای مجازی دیگر روزنامه‌ها کارآیی نخواهند داشت.

مجله خردنامه در این شماره خود پرونده‌ای مفصل با موضوعیت فلسفه هنر گشوده است که به اختلاف‌نظرها بر پایان زیبایی‌شناسی یا تداوم آن پرداخته است. زیورعالم در مقاله‌ای با عنوان «چراغ هنر بدون فتیله اندیشه» به تأثیر متقابل جنبشهای هنری و فلسفه در رشد زیبایی‌شناسی پرداخته است و وضعیت کنونی را در فروکش کردن مجادلات فکری در کمرنگ شدن نقش جنبشهای هنری جستجو کرده است. در این پرونده خردنامه با گرنت پوک، استاد تاریخ هنر دانشگاه کنت انگلستان و سینیتا فریلند، استاد دانشگاه هیوستون آمریکا مصاحبه‌ای اختصاصی داشته است و در باره موضوع مطرح با آنان گفتگو کرده است. هر دو نویسنده آثار ترجمه شده‌ای در بازار نشر ایران دارند. همچنین مقاله‌ای با عنوان «تناقض فلسفی» از دامون یانگ، استاد فلسفه دانشگاه ملبورن با موضوع جدال بر سر هنر بودن یا نبودن «چشمه» مارسل دوشان ترجمه شده است.

در پرونده‌ای ویژه خردنامه به سراغ وضعیت دانش عدالت در جامعه معاصر رفته است. محمدصادق تراب‌زاده مقاله ورودی این پرونده را نگاشته است. همچنین مجله با نجمه کیخا مصاحبه‌ای با موضوع جایگاه عدالت در اندیشه فیلسوفان اسلامی داشته است. رامین دادمند نیز در مقاله «عدالت در تاروپود عقلانیت و معنویت» به مفهوم‌شناسی عدالت در اندیشه مقام معظم رهبری پرداخته است. وی می‌نگارد «در اندیشه رهنبری عالم تکوین بر مدار عدالت بنا شده است و این حرکت در نهایت خود غایت توحید را پیگیری می‌کند.» همچنین رامین مددلو و علی مصطفوی در مقاله «ساعت عدالت در دنیای لیبرالیسم جند است؟» به نقد جایگاه عدالت در فضای دانشگاهی هاروارد و LSE نقبی زده‌اند. احمد شریعتمداری نیز بر همین اساس در مصاحبه‌ای تفضیلی به واکاوی عدالت و پیشینه آن در اندیشه اسلامی اشاره کرده است. احسان خالدوزی در مصاحبه‌ای با عنوان «میوه‌های کل عدالت‌پژوهی در مزرعه دانش» به آسیب‌شناسی نظریه‌پردازی در حوزه عدالت پرداخته است.

پرونده دیگر این شماره مجله با عنوان «استبداد روشن‌فکری و روشن‌فکری استبدادی» پرونده‌ای اس درباره کارنامه روشنفکران در عصر پهلوی. این پرونده همراه با مصاحبه با مسعود پورفرد و یعقوب توکلی است.

حمید هوشنگی در مقاله‌ای با عنوان «رخنه در عصر رخوت» به عملکرد جریان روشنفکری از مشروطه تا ظهور پهلوی اشاراتی داشته است. سید جوادحسینی در مقاله «انزوای روشن‌فکری پس از استبداد روشن‌فکرانه» وضعیت جریان روشن‌فکری از زمان ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی انقلاب را بررسی کرده است. او در مقاله خود نسبت مستقیمی میان شکست نهضت ملی شدن نفت و روشنفکری متصور است.

در پرونده نهایی، خردنامه به سراغ موضوع «سالک سیاسی» رفته است و به رابطه عرفان و سیاست پرداخته است. از همین رو با محمد فنایی اشکوری و محسن غرویان گفتگوی ترتیب داده شده است. خردنامه در گفتگو با غرویان نسبت سیاست و عرفان در سیره امام خمینی (ره) را گشوده است که در این باره غرویان می‌گوید «امام (ره) به دنبال جنت عقلانی به عنوان تعابیر برگرفته از اندیشه‌های ملاصدرا بودند و این اندیشه را پیگیری می‌کرند.»

شماره 167 مجله خردنامه همشهری را می‌توانید به مبلغ 10هزار تومان از کیوسکهای مطبوعات و کتابفروشی‌ها تهیه کنید.