کد خبر 678081
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

نگرانی و ترس از تکرار سناریوی حلب و فروپاشی گروه های تروریستی تکفیری در منطقه جولان ودر نتیجه سیطره مجدد ارتش سوریه و همپیمانان آن به ویژه حزب الله در این منطقه ، رژیم صهیونیستی را فراگرفته و به همین دلیل به بازنگری در سیاست ها و گزینه های احتمالی خود شده است.

  به گزارش مشرق، پایگاه خبری العهد روز شنبه به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت که بعد از پیروزی های پی در پی ارتش سوریه و همپیمانانش و باز پس گیری حلب، وحشت و ترس در رژیم صهیونیستی تشدید شده است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت که « دولت سوریه تماس هایی را با گروه های مسلح موجود در منطقه جولان داشته تا با آنها نیز مانند گروه های مسلح حلب، بر سر تخلیه مناطق تحت سیطره شان به توافق برسد».

« نتیجه این تماس ها تا کنون این بوده که گروه های مسلح مستقر در پنج شهرک به ترک این مناطق و بازگشت ارتش سوریه به آنها راضی شده اند».

یدیعوت آحرونوت با استناد به اطلاعات برخی منابع افزود: در زمان حاضر گفت وگوهای مشابهی در دو روستای دروزی نشین بیت جن و مزرعه بیت جن واقع در پشت نوار مرزی با فلسطین اشغالی در جریان است.

این روزنامه صهیونیستی اضافه کرد:تحولات جدید و بازگشت ارتش سوریه به روستاهای مجاور بخش اشغالی جولان ایجاب می کند اسرائیل ارزیابی مجددی از اوضاع جبهه های سوریه داشته باشد به ویژه اگرهمپیمانان سوریه بخواهند در این منطقه مستقر شوند.

یدیعوت آحرونوت تاکید کرد: اسرائیل برای مقابله با این وضعیت باید سیاست های خود را در عرصه دیپلماتیک و به ویژه در حوزه نظامی تغییر دهد زیرا پیش از این حضور نیروهای همپیمان سوریه مانند حزب الله در مرزهای فلسطین اشغالی را خط قرمز خود اعلام کرده است.

« با افزایش احتمال حضور ارتش سوریه در پشت مرزهای فلسطین اشغالی بدون دستیابی به تفاهمی با قدرت های جهانی در خصوص تعداد نیروها و نوع و نحوه استقرار آنها ، ترس و نگرانی در اسرائیل تشدید شده است».

این روزنامه صهیونیستی در باره امیدواری رژیم صهیونیستی به نقش آفرینی روسیه در این زمینه نوشت: در خصوص اوضاع جولان، اسرائیل توان تاثیرگذاری بالایی بر روسیه ندارد زیرا مسکو منافع خود را در اولویت قرار می دهد و بعد از بازگشت ارتش سوریه به جولان معلوم نیست از اسرائیل حمایت کند.

یدیعوت آحرونوت افزود: موضع دولت آمریکا و « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید هم درباره سوریه هنوز واضح نیست وحتی اگر موضع گیری هم در کار باشد اسرائیل کسی را در کاخ سفید و یا پنتاگون ندارد که با او در این زمینه صحبت کند.

این روزنامه صهیونیستی مدعی شد: در قضیه توافق درباره سوریه، طرف های اسرائیلی که برای برقراری ارتباط با پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تلاش می کردند به عوامل رده سوم و چهارم می رسیدند که بعد از روی کار آمدن ترامپ نیز در منصب های خود باقی خواهند ماند، اما قدرت نفوذ در سیاست های آینده ایالات متحده را ندارند.

یدیعوت آحرونوت نوشت: اگر تلاش های سوریه و همپیمانانش در جولان به ثمر برسد ، این مساله می تواند به روشن شدن آتش جنگ در این منطقه منجر شود.

این روزنامه صهیونیستی درعین حال افزود: ارتش سوریه با موانعی در جولان روبه روست، به طور مثال به خاطر فاصله کم منطقه با مرزها نمی تواند از هواپیما استفاده کند اما مساله نگران کننده برای تل آویو نتایجی است که سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی به آن دست یافته اند و آن اینکه بعد از باز پس گیری شهر حلب، بشار اسد احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و به استفاده از این فرصت برای سیطره مجدد بر جولان تمایل دارد.

یدیعوت آحرونوت اضافه کرد: منطقه جولان برای بشار اسد از اولویت بالایی برخوردار است اول به خاطر بعد نمادین آن که به نزاع با اسرائیل ربط پیدا می کند و دوم، سیطره بر این منطقه باعث تقویت جایگاه او در جهان عرب می شود».