کد خبر 68213
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱

رئیس منطقه‌ کردستان عراق حملات تروریستی پ ک ک و پژاک در مرزهای شمال عراق را بیهوده‌ دانست و گفت: آنها باید سعی کنند که‌ از راه‌ گفت‌وگو و صلح به‌ نتیجه‌ برسند ، چون جنگ برای آنها هیچ نتیجه‌ای ندارد همچنان که‌ در این چند سال هیچ نتیجه‌ای نداشته‌ است.

به‌ گزارش  گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، روز گذشته‌ "مسعود بارزانی" رئیس منطقه‌ کردستان عراق در دیدار با مردم شهر "کلار" طی سخنانی ، به‌ شدت از اقدامات تروریستی ، گروهک پژاک و شورشیان پ.ک.ک در مرزهای شمالی عراق انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: وضعیتی در مرزهای منطقه‌ کردستان بوجود آمده‌ که‌ این مرزها از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ترکیه‌ هدف حملات توپخانه‌ای قرار می‌گیرد؛ما خواستار حقوق مردم کردستان در هر نقطه‌ای از جهان هستیم اما بیاد داشته‌ باشیم که‌ این حقوق با استفاده‌ از جنگ و خونریزی بدست نخواهد آمد.

بارزانی به‌ حضور بسیاری از احزاب منحله‌ در خاک منطقه‌ کردستان اشاره‌ کرد و افزود: بسیاری از احزاب مخالف جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکیه‌ و سوریه‌ هم اکنون در خاک منطقه‌ کردستان حضور دارند ، اما آنها به‌ قوانین ما احترام می گذارند و وقتی به‌ آنها چیزی را می گوییم ، حرف ما را قبول کرده‌ و از ما حرف شنویی دارند اما من به‌ صراحت بگویم که متاسفانه‌‌ پژاک و پ.ک.ک هیچگاه‌ موقعیت و شرایط کردستان عراق را در نظر نگرفته‌اند؛ آنها از داخل خاک اقلیم به‌ نیروهای ایرانی و ترکیه‌ای حمله‌ می کنند و در مقابل ارتش این کشورها مناطق مرزی ما را بمباران می کنند و وقتی به‌ مقامات بلند پایه‌ این کشورها می گوییم چرا مناطق مرزی ما را بمباران می‌کنند؟ آنها در نهایت احترام می‌گویند که‌ منطقه‌ کردستان و حکومت کردستان عراق برای ما مورد احترام است و ما هیچ مشکلی با شما نداریم ، اما در داخل خاک شما افرادی به‌ نیروهای مرزی ما حمله‌ کرده‌ و سربازان ما را قتل و عام می کنند و این موضوع قابل قبول نیست.

رئیس منطقه‌ کردستان عراق گفت: مقامات ایران و ترکیه‌ همیشه‌ به‌ ما گفته‌اند یا با پژاک و پ.ک.ک گفت‌وگو کنید و آنها را قانع کنید که‌ به‌ انجام عملیات نظامی پایان دهند و یا خود شما در نقاط مرزی مستقر شوید و مانع استقرار این گروهک ها شوید و یا اگر این کارها را نمی توانید انجام دهید از ما گلایه‌ نکنید چون ما از خاک خود و سربازانمان دفاع می‌کنیم.

بارزانی بر لزوم عدم انجام عملیات تروریستی در مرزهای منطقه‌ کردستان تاکید کرد و افزود: پ.ک.ک و پژاک هم باید همانند کومله‌ دمکرات و بسیاری از احزاب دیگر به‌ قوانین منطقه‌ کردستان احترام بگذارند و از خاک ما به‌ کشورهای همسایه‌ حمله‌ نکنند.

رئیس منطقه‌ کردستان به‌ تلاشهای خود و رئیس جمهور عراق برای توقف حملات به مناطق مرزی خبر داد و گفت : همراه‌ با آقای طالبانی تلاش های زیادی در این زمینه‌ انجام دادیم و با مسئولان بلندپایه‌ دو کشور حرف زدیم و خوشبختانه‌ آنها را قانع کردیم که‌ حداقل در این مرحله‌ حملات توپخانه ‌ای خود را متوقف کنند.

وی تصریح کرد: ما به‌ پ.ک.ک و پژاک بارها گفته‌ایم که‌ اگر دنبال صلح و آشتی هستید ، حکومت منطقه‌ کردستان با تمام وجود از صلح و آشتی حمایت می‌کند و همه‌ امکانات خود را در این زمینه‌ بکار خواهد گرفت ، اما اگر باز هم دنبال جنگ هستید این مسئله‌ به‌ ما مربوط نیست و ما جزئی از این جنگ نیستیم.

بارزانی در پایان سخنان خود به‌ بیهوده‌ بودن اقدامات این گروهک ها علیه‌ جمهوری اسلامی ایران و ترکیه‌ اشاره‌ کرد و گفت: به‌ نظر من پ،ک،ک الان باید سلاح های خود را زمین بگذارد و در پارلمان ترکیه‌ به‌ تلاش های خود برای دست یابی به‌ حقوق کردها ادامه‌ دهد ،جدالهای سیاسی داخل پارلمانی 100 برابر موثرتر از شلیک چند آر پی جی و موشک است؛ هم اکنون کردها در ترکیه‌ بیش از 40 عضو پارلمان دارند ، آنها باید در این مکان برای حقوق خود تلاش کنند نه‌ در کوههای مرزی.

وی افزود: من بارها گفته‌ام که‌ دولت ترکیه‌ و ایران با کشتن 10 سرباز و شلیک چند آر پی جی سقوط نخواهند کرد پس باید سعی کنند که‌ از راه‌ گفت‌وگو و صلح به‌ نتیجه‌ برسند ، چون جنگ برای آنها هیچ نتیجه‌ای ندارد همچنان که‌ در این چند سال هیچ نتیجه‌ای نداشته‌ است.