کد خبر 691399
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: 15 آزادراه در حال ساخت است که در تاریخ ایران سابقه ندارد.

به گزارش مشرق، عباس آخوندی با بیان اینکه 42 هزار میلیارد تومان پروژه حوزه حمل و نقل با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است ، گفت : در هیچ دوره‌ای در تاریخ ایران این میزان از سرمایه گذاری در حوزه‌های زیرساختی حمل و نقل انجام نشده است.

وی تغییر الگوی تأمین مالی و توسعه حمل و نقل را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم دانست و گفت : حمل و نقل در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصاد کشور بسیار پر هزینه‌تر و لوکس‌تر است. پروژه‌هایی که هم اکنون در دست اقدام داریم حدود 170 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و اینها فقط مبلغی است که برای توسعه زیرساخت‌ها نیاز است. هزینه‌های تعمیر و نگهداری جداست. فقط برای نگهداری راه‌ها سالانه به 10 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.

اخوندی اظهار داشت : تأمین این 170 هزار میلیارد تومان اصلاً از طریق بودجه عمومی امکان ندارد چون کل بودجه عمرانی سال اینده 40 هزار میلیارد تومان است در حالی که تخصیص همین مقدار هم در عمل امکان پذیر نیست و بسیار کمتر از رقم در نظر گرفته شده در عمل تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی گفت: بودجه سال 95 وزارت راه و شهرسازی 8 هزار میلیارد تومان است در حالی که آنچه در عمل تا کنون اختصاص داده شده است کمتر از 15 درصد این مبلغ است!

اخوندی گفت : تغییر الگوی تامین مالی به این معناست که از منابع اقتصاد ایران و بخش خصوصی در جهت ساخت و تکمیل پروژه‌ها استفاده کرد و پس از آن نیز هزینه انجام این پروژه‌ها از طریق منابع درآمدی حاصل شده برگشت داده شود، البته در شرایط کنونی اقتصادی انجام این کار بسیار سخت است.

وی افزود : طرح های توسعه فرودگاه‌ها را در قالب این سیستم بردیم ، ترمینال سلام فرودگاه امام را با هزینه 550 میلیارد تومانی به بخش خصوصی سپردیم ، توسعه فرودگاه کرمان نیز در قالب این سیستم در حال انجام است.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت : در حوزه بنادر که هیچ گونه سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم این سیستم را مورد استفاده قرار دادیم و کل توسعه بندر چابهار با همکاری بخش خصوصی انجام شد ، نوسازی فاز اول و دوم و سوم بندرعباس کاملاً با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است ، در حوزه ریل نیز این سیستم تأمین مالی مورد استفاده قرار گرفت و راه‌آهن کرمان به سیرجان را بخش خصوصی تأمین مالی کرد و موارد بسیار دیگری از این دست وجود دارد.
وی تصریح کرد : تغییر الگوی تأمین مالی برای تحول صنعت حمل و نقل کشور در این دوره و دولت یازدهم انجام شد و مبنای آن هم انتقال تأمین مالی زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل از دولت به بخش خصوصی است.

آخوندی درباره حجم مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های حمل و نقل کشور گفت : آنچه که اکنون در قالب پروژه‌های مشارکت در ساخت با بخش خصوصی در دست اقدام داریم نزدیک به 42 هزار میلیارد تومان پروژه در بخش‌های مختلف زیرساختی کشور است. بزرگ‌ترین میزان مشارکت بخش خصوصی در تاریخ ایران در این دوره رقم خورد. ما دنبال این هستیم که این رقم استثنایی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکت در ساخت کشور را توسعه دهیم و بخش اعظم 170 هزار میلیارد تومانی را که برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی مد نظر است از طریق مشارکت بخش خصوصی تأمین مالی کنیم.

وی افزود: هم اکنون در کشور 15 آزاد راه در حال ساخت است و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است. بیش از 5 هزار ماشین سنگین و 15 هزار کارگر در این پروژه‌ها مشغول کارند که بسیار قابل توجه است.

سرمایه گذاری خارجی و فاینانس در پروژه ها

آخوندی درباره استفاده از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌ها هم گفت : سرمایه‌ گذاری خارجی نیز بخش دیگری از این پازل تأمین مالی مد نظر ما محسوب می‌شود که بتدریج در حال ورود به کشور است. در بخش توسعه فرودگاهی و به ویژه افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اکنون برونسپاری و مناقصه انجام شده و مناقصه‌های بین‌المللی در این خصوص منتشر شده‌ است.

وی اظهار داشت : چندین مذاکره در دست انجام است تا توسعه فرودگاه امام، مهرآباد، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز از طریق سرمایه‌گذاری و تأمین مالی خارجی انجام شود. کریدور 10 آزادراهی ایران از بندر امام تا مرز بازرگان پروژه بسیار عظیمی است که با ایتالیایی‌ها در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آن هستیم.

در زمینه فاینانس بین‌المللی قطار سریع السیر تهران قم – اصفهان 3.5 میلیارد دلار فاینانس جذب کرده است. قرارداد برقی کردن قطار سریع السیر تهران – مشهد به زودی امضا می شود که در قالب فاینانس بین‌المللی انجام خواهد شد. کل نوسازی ناوگان هوایی ایران و قراردادهای خرید هواپیما که رقم اسمی آن نزدیک به 35 میلیارد دلار است از طریق فاینانس بین‌المللی انجام خواهد شد. در بندر بین‌المللی چابهار سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ 87 میلیون دلار توسط هندی‌ها انجام می‌شود و بخش دیگر آن هم فاینانس است که 150 میلیون دلار می‌شود.

ورود دولت به ساخت مسکن سم مهلک است

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه منتقدین می‌گویند دولت یازدهم در خصوص مسکن سیاستی ندارد هم گفت : اگر منظور این است که دولت سیاستی برای ساخت مسکن ندارد که درست است و اصولاً این کاملاً منطقی و علمی است که دولت در این خصوص وارد عمل نشود، هر وقت دولت خودش را جای مردم قرار دهد نتیجه معکوس می‌گیرد.

اخوندی تاکید کرد : ورود دولت به حوزه ساخت مسکن سم مهلک است ، نمی‌توانیم مکانی را برای ساخت مسکن در نظر بگیریم و بدون اینکه هیچ سازمان اجتماعی درآنجا وجود نداشته باشد به مردم دستور دهیم که در فلان جا ساکن شوید. بدون اینکه جانمایی درستی انجام شده باشد یا بدون اینکه جنبه‌های اجتماعی و زندگی شهری در آن لحاظ شده باشد. مسکن مهر نمود این بی‌برنامگی است که به لحاظ ساخت اجتماعی و شهری حداقل امکانات را ندارد.

توانمندسازی متقاضیان ، سیاست دولت

اخوندی گفت : بر عکس سیاست دولت یازدهم این است که در عرصه مسکن به توانمند‌سازی متقاضیان مسکن بپردازد؛ بازآفرینی شهری را در دستور کار خود قرار داده تا از آن طریق بتواند معضلات 19 میلیون بد مسکن موجود در کشور را حل کند.

وی افزود : وام مسکن را بیش از 8 برابر افزایش دادیم و طرح مسکن اجتماعی را برای حل معضلات حاشیه نشینی و همچنین مسکن دار کردن مردم بی‌بضاعت را مطرح کردیم که نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بنیاد مسکن وارد عمل شوند.

آخوندی همچنین درباره آنچه فاجعه مدیریت شهری تهران می‌نامد و اینکه از چه زمان این فاجعه آغاز شد ؛ توضیح داد: فاجعه مدیریت شهری تهران از زمانی شروع شد که حکومت قانون در شهر کنار گذاشته شد و امکان فروش قانون و ضابطه به وجود آمد. قانون حق عمومی است و هیچ مدیری حق ندارد قانون را بفروشد؛فاجعه از وقتی شروع شد که امکان فروش قانون به صورت رسمی آغاز شد.

اخوندی گفت : اوایل این کار به صورت محدود بود اما در ادامه گسترش یافت و اخیراً سهم این فروش قانون در تأمین بودجه مدیریت شهری از 50 درصد عبور کرد ، سرعت حرکت در تهران به کمتر از 7 کیلومتر رسیده است. میلیون‌ها نفر ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و سرعت حرکت بسیار کند شده است. نداشتن قابلیت زندگی کردن نیز از دیگر تبعات آن است و هزاران میلیارد تومان سالانه صرف می‌شود و هیچ تأثیری بر افزایش قابلیت زندگی در تهران ندارد.
 

ممنوعیت تردد واگن‌های با عمر بیش از 35 سال

وزیر راه و شهرسازی گفت : سال‌های آینده تردد واگن‌های با عمر بیش از 35 سال در ناوگان ریلی ایران ممنوع می شود.

عباس آخوندی گفت : با نوسازی ناوگان ، امکان بهبود کیفیت واگن‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد : صنعت ریلی ایران در حالی به کار خود ادامه می‌داد که واگن‌هایی با عمر بیشتر از 64 سال داشت اما تلاش کردیم که ابتدای پارسال حرکت واگن‌های با عمر بیش از 55 سال ممنوع شد و امسال تردد واگن‌های با عمر45 سال ممنوع شده است.

اخوندی گفت : در اجرای برنامه‌های زیرساختی توسعه راه‌آهن ایران ؛ طرح رساندن خطوط ریلی به شهرهایی که از این امکان محروم بودند با قدرت بسیار زیادی دنبال شده است و بحث نوسازی خطوط قدیمی، به وجود آوردن خطوط پرسرعت و افزایش خطوط شهرهای پرتردد در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : چهار خطه کردن مسیر کرج و گرمسار، دوخطه‌ کردن مسیر یزد به اصفهان و کرج - زنجان بخشی از برنامه‌هایی است که اجرا می شود.

بنابر گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی ؛ عباس آخوندی در باره توسعه مدیریت جاده ها نیز گفت : با توسعه سامانه های هوشمند مدیریت جاده‌ها ، تردد ‌شهری تفاوتی جدی پیدا کرده و کیفیت رفت‌وآمدها بهتر شده است.

وی افزود: مدیریت الکترونیک جاده‌ها و عوارض جاده‌ای نیز از دیگر دستاوردهای ماست.

وزیر راه و شهرسازی در باره توسعه بنادر هم گفت : چند هفته قبل نخستین محموله از تجهیزات دریایی خریداری شده برای بندر چابهار با بهترین برندهای خارجی وارد کشور شد و با استفاده از این جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری بنادر ایران  به تراز جهانی می رسد و سیستم امداد و نجات در بنادر نیز کارآمدتر شده است.