مدل های ایرانی همچنان غیر کاربردی
وقتی از غیر کاربردی بودن مدل های ارائه شده در این جشنواره و جشنواره های گذشته سوال میکنیم که در نهایت باعث شده چندان استقبالی از مدل های تایید شده توسط وزارت ارشاد در سطح جامعه صورت نگیرد، می گوید: نباید نگاهی مطلق به موضوع داشت و همه چیز را به یکباره نفی کرد. چراکه در طول شش سال فعالیت کارگروه و برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، شاهد فراگیری 30تا 35درصدی مدل های معرفی شده در این جشنواره بوده ایم. البته نباید از کار فرهنگی بیشتر غافل شد.
دبیر کارگروه مد و لباس دغدغه امروز مد و لباس در کشور را نیاز به ارتقای کیفیت و افزایش توان طراحی کاربردی می داند و معتقد است: یکی از دغدغه ها و مشکلات ما در این جشنواره و جشنواره های قبلی عدم ارتباط گیری مناسب طراحان با شاخص های لباس کاربردی است و متاسفانه درطول این سال ها طراحان لباس ایرانی ارتباط کمی با شاخص های لباس اجتماع برقرار کرده اند.
به گفته وی، متاسفانه طراحان ایرانی هنوز نتوانسته اند طرح هایی مناسب اجتماع ارائه دهند؛ البته این به معنای فعال نبودن در این حوزه نیست هر سال شاهد افزایش کیفیت طرح های ارائه شده در جشنواره مدل و لباس فجر هستیم.
دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به این نکته که شاید یکی از کاستی های جشنواره مد و لباس فجر امسال، زنانه بودن آن و خالی بودن طرح هایی برای لباس های مردانه است، با تایید کلی این موضوع اضافه می کند: با وجود زنانه بودن و تاکید بسیار کارگروه مد و لباس بر ارائه طرح های کاربردی برای حضور در اجتماع بانوان، اما تا به امروز از 20طرح کاربردی نهایی شده در جشنواره تنها 10طرح قرار است راهی بازار لباس شود و در سطح کلان تولید شود.
قبادی در این باره می گوید: مهم برای ما، تولید این مدل ها در سطح گسترده نیست، بلکه مهم جریان سازی در زمینه مد و لباس ایرانی اسلامی است. تا جاییکه بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در ایران برای تولیدات خود از طرح های ارائه شده در جشنواره مد و لباس فجر استفاده می کنند. حتی بسیاری از سبک های خوب و کاربردی مورد استفاده در بازار از دستاوردهای همین جشنواره است.
قبادی با تاکید بر اینکه هنوز طرح های کاربردی ارائه شده توسط چنین جشنواره هایی در سطح جامعه عمومیت پیدا نکرده اند، می گوید: ما هنوز در مراحل اولیه کار هستیم و امکان دسترسی تمامی آحاد جامعه به طرح های ما وجود ندارد. با اینحال کارگروه ساماندهی مد و لباس از نیمه دوم سال جاری تاکید خود را بر روی لباس های کاربردی گذاشته است تا درنهایت و با گذشت زمان امکان دسترسی تمامی مردم به لباس قابل استفاده در اجتماع فراهم شود.
فرش قرمز فرصتی مناسب برای نمایش طرح های ایرانی اسلامی
قبادی از افزایش همکاری های بین بخشی و دستگاههای مختلف با مجموعه کارگروه مد و لباس می گوید و اینکه در جشنواره فیلم ،تئاتر و موسیقی فجر امسال، شاهد نمایش مدل های ایرانی به وسیله هنرمندان بودیم. تا جائیکه اکثر بازیگرانی که بر روی فرش قرمز ظاهر می شوند یک طراح لباس در کنار خود دارند.
قبادی نسبت به افزایش سختگیری ها برای ورود پوشاک خارجی به کشور تاکید می کند و می گوید: در هر دو بخش واردات رسمی و قاچاق، سختگیری ها افزایش پیدا کرده است. تا جائیکه بر اساس آیین نامه ورود برندها به کشور، برندهای معروف لباس تنها در صورتی مجاز به ورود به بازار ایران هستند که در بازار ایران از ظرفیت های طراحان و تولید کننده های داخلی استفاده کنند و با اصول و چارچوب های تعیین شده توسط ما موافقت کنند.
وی با تاکید بر اینکه حضور برندهای خارجی منوط به استفاده از طراح و طرح های ایرانی است و باید علاوه بر تولید مشترک تابع قوانین داخلی کشور نیز باشند، می گوید: پیش از این حضور برندها در کشور هیچ سامانی نداشت و حتی امکان تمایز بین برندهای وارد شده از مبادی رسمی با پوشاک قاچاق وجود نداشت.
دبیر کارگروه مد و لباس با نگاهی خوشبینانه به پدیده قاچاق پوشاک به کشور نگاه می کند و می گوید: کسانی که نگاه بدبینانه ای به این موضوع دارند معتقدند 50درصد از پوشاک موجود در بازار ایران را کالای قاچاق تشکیل می دهد. اما به عقیده من تنها30درصد از پوشاک بازار ایران قاچاق است که البته یک درصد آن هم بسیار تاسف بار است و آسیب های بسیاری به صنعت پوشاک وارد می کند.
بودجه مد و لباس همچنان ناچیز