به گزارش مشرق، در حالي كه آلودگي هوا سلامت و جان شهروندان پايتخت و ساير كلانشهرها را سالهاست در معرض تهديد جدي قرار داده، مهمترين علت آلودگي و آلايندگي هوا، خودروها ي غيراستاندارد و مصرف سوخت فسيلي و تبعات آن است.
دولت هم تاكنون در جهت حل اين معضل اقدام مؤثري انجام نداده است. وزير راه و شهرسازي دردومين همايش مديريت شهري با دم زدن از مديريت شهري توپ كمكاريهاي دولت را به زمين مديريت شهري انداخت و اعلام كرد كه تقريباً هيچ نوع پاسخگويي از سوي مديريت شهري وجود ندارد و اين تبديل به يك بحران در كشور شده است.
اين سخنان در حالي عنوان ميشود كه شهردار تهران در مراسم توسعه جنگلكاري پايتخت، مهمترين چالش تهران را آلودگي هوا دانسته است و ضمن اعلام آمادگي شهرداري براي كاهش آلودگي هوا، گفته آلودگي هوا را سياسي و جناحي نكنيد. اين خيلي بد است كه دولت نه خودش اقدامي براي رفع آلودگي هوا ميكند، نه ميگذارد ما اقدامي در اين رابطه كنيم.
بسياري از مطالبات شهري شهروندان مربوط به توسعه نيافتن زيرساختهاي شهري همچون تكميل نبودن حمل و نقل عمومي، آلودگي هوا و ترافيك است. سالهاست اين مطالبات در ميان دولتها دست به دست شده و در مشكلات دولت يازدهم بيش از گذشته نمود پيدا كرده است.
بسياري از مطالبات شهري شهروندان مربوط به توسعه نيافتن زيرساختهاي شهري همچون تكميل نبودن حمل و نقل عمومي، آلودگي هوا و ترافيك است. سالهاست اين مطالبات در ميان دولتها دست به دست شده و در مشكلات دولت يازدهم بيش از گذشته نمود پيدا كرده است.
مطالباتي كه در آن شهروندان قرباني سياسيكاريهاي دولتها و ناكارآمدي فعاليتهاي آنان و مرگ تدريجي در سايه آلودگي و آلايندگي هوا ميشوند.
وزير دولت مديريت شهري را پاسخگو نميداند
در حالي كه بخش زيادي از مطالبات شهروندان در حوزه نبود زيرساختها تشديد شده است، روز گذشته وزير راه و شهرسازي در دومين همايش مديريت شهري با تكرار حرفهاي بيپايه و اساس گفت: امروز در كشور با بحران پاسخگويي در مديريت شهري مواجه هستيم و تقريباً هيچ نوع پاسخگويي از سوي مديريت شهري وجود ندارد و اين تبديل به يك بحران در كشور ما شده است.
عباس آخوندي نتيجه پاسخگو نبودن از سوي مديريت شهري در شهرها و كلانشهرهاي كشور را از بين رفتن قابليت زندگي در آنها خواند و افزود: امروز به دليل پاسخگو نبودن از سوي مديريت شهري، قابليت زندگي در شهرها و كلانشهرها با ابهام جدي مواجه شده است و ميتوان اين نداشتن قابليت زندگي را در دسترسي به هواي سالم، امنيت اجتماعي و عدالت اجتماعي مورد بررسي قرار داد كه با مسائل پيچيدهاي مواجه شده است. وي افزود: امروز سرعت حركت در شهر تهران كمتر از ۷ كيلومتر در ساعات پيك ترافيك است.
اين سخنان در حالي بيان ميشود كه توليد خودروهاي غير استاندارد و كمكاري به دليل پرداخت نكردن سهم دولت در تكميل شبكههاي حمل و نقل عمومي سالهاست جزو مطالبات شهرداري و شوراي كلانشهرها و شهرهاي بزرگ كشور در كنار خواست جدي مردم در اين رابطه است كه بر زمين باقي مانده است.
روش فعلي حل مشكل آلودگي هوا غلط است
حالا كمكاري دولت بر دوش شهرداري افتاده است و شهردار تهران با پيشقدم شدن در اين بخش خواستار مسئوليت كاهش آلودگي هوا شده است. هرچند قاليباف هفته گذشته از حذف برخي طرحهاي شهرداري براي كاهش آلودگي هوا از سوي دولت انتقاد كرد، با اين حال روز گذشته شهردار تهران با بيان اينكه آلودگي هوا چالش ما در شهر تهران است، تأكيد كرد: آلودگي هوا را سياسي و جناحي نكنيد.
وي با بيان اينكه هنگامي كه بخواهيم معضل آلودگي هوا را حل كنيم، ناگزير بايد حمل و نقل عمومي را بهبود ببخشيم و فرهنگ ترافيك ارتقا يابد، گفت: اگر به من بگويند تنها يك مشكل تهران را اعلام كنم، آلودگي هوا را نام ميبرم؛ چراكه مردم اين دغدغه را با همه وجود ميفهمند. وي با بيان اينكه هيچ سازماني به اندازه شهرداري تهران، آناليز دقيقي از آلودگي هوا و مشكلات آن ندارد، گفت: شهرداري با استفاده از آخرين تكنولوژي و امكانات، تسلط و شناخت كافي به آلودگي هوا دارد.
وي با طرح اين سؤال كه براي آلودگي هوا چه بايد كرد، گفت: روشي را كه در حال حاضر مسئولان كشور براي حل مشكل آلودگي هوا دنبال ميكنند، درست نيست؛ چراكه ابتدا اجازه ميدهيم آلودگي در هوا توليد شود و سپس نسبت به حل آن اقدام ميكنيم، اين روش غلطي است زيرا اگر نسبت به توقف منابع توليد آلايندگي اقدام نكنيم، محكوم به شكست هستيم.
مشكل ضعف مديريت است
مشكل ضعف مديريت است
قاليباف با بيان اينكه اگر از من سؤال كنيد مشكل اجرا نشدن قانون چيست؟ ميگويم تنها ضعف مديريت است و بس، گفت: من داوطلب حل آلودگي هوا نيستم، اما در خدمت هر فردي كه از بدنه دولت بخواهد اين مشكل را حل كند، هستم.
وي افزود: اما اگر كسي در جمهوري اسلامي ايران پيدا نشد كه مسئوليت حل آلودگي هوا را قبول كند، حاضرم مسئوليت را بر عهده بگيرم و ظرف مدت مشخصي اين مشكل را حل كنم.
قاليباف با بيان اينكه موضوع آلودگي هوا را سياسي و جناحي نكنيم، گفت: اگر مصوبه سال 89 دولت در حل مشكلات آلودگي هوا اجرايي شود، بخش زيادي از مشكلات حل ميشود و اگر اين مديريت و اختيارات را به شهرداري واگذار كنند به شرط آنكه ظرفيت قانوني آن نيز تنفيذ شود، حاضر به حل آلودگي هوا هستيم.
وي با بيان اينكه 50 درصد ساخت پول مترو در دست دولت است، گفت: با اين حال تقريباً دولت زير يك درصد به تعهدات خود در اين زمينه عمل كرده، به گونهاي كه از ابتداي امسال تاكنون شهردار هزار و 500 ميليارد تومان براي مترو صرف كرده، اما دولت 50 ميليارد تومان بيشتر نداده است.
لاريجاني: اختيارات وزرا را به شهرداري بدهيد
رئيس مجلس نيز در مراسم روز درختكاري در دامنههاي البرز گفت: پيش از اين در مصوبهاي ميخواستيم بخشي از اختيارات وزرا را به شهردار تهران و شوراي شهر دهيم، اما ابعاد اين موضوع را نتوانستيم كامل كنيم؛ لكن به هر حال بايد اين اختيارات را بدهيم كه شهرداري بتواند مسئله آلودگي هواي شهر تهران را حل كند.
علي لاريجاني اظهار داشت: گزارشهايي كه شهردار تهران و مسئولان ديگر در اين مراسم ارائه دادند، نشان ميداد عزم جدي براي حل يكي از مشكلات تهران وجود دارد و اين امر ضروري است.
وي با اشاره به آلودگي هواي تهران توضيح داد: به نظرم نگراني آقاي قاليباف اين است كه اگر به دنبال حل مشكل آلودگي هواي تهران هستيد بايد از مديريت مستقل و واحد برخوردار شود.
در ماههاي پاياني دولت، همايشهاي ترافيكي – محيطزيستي دولتساخته و تبليغي رو به ازدياد گذاشته است. در تازهترين اين موارد برگزاري دومين همايش مديريت شهري، دولت به دنبال كاهش اختيارات شورا و شهرداري و با ريلگذاري سياسي به نوعي دولتي كردن شهرداريها است. همه اين موارد در حالي مطرح ميشود كه اصلاحطلبان به دنبال تجربه شوراي شهر اول در پي تشنجآفريني و مواردي از قبيل انتخاب مستقيم شهردار توسط مردم هستند؛ طرحي كه سياسي بودن و ناپختگي آن از قبل معلوم است.
منبع:روزنامه جوان