وی ضمن اشاره به همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاینها از نظر مشاورهای و پیگیری ارائه تسهیلات افزود: این سازمان شرایط و امکانات آموزش را برای شرکتهای هواپیمایی مهیا میکند، تعمیر و نگهداری انواع هواپیما را به آنها آموزش میدهد و به آنها توصیه میکند هواپیماهای جدید وارد ناوگان کنند.
حقیقتجو با اشاره به اینکه از این پس اغلب شرکتهای هواپیمایی باید روی خرید بوئینگ و ایرباسهای جدید سرمایهگذاری کنند، گفت: پس از افزایش قیمت سوخت و آزادسازی نرخ حاملهای انرژی، شرکتهای هواپیمایی هم راغب نیستند هواپیماهای قدیمی پرمصرف وارد کنند.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی ادامه داد: با آزادسازی قیمتهای بلیت هواپیما از سال سوم برنامه پنجم، قطعاً ایرلاینها در راستای جذب مشتری و ارایه خدمات مطلوب، به سمت خرید و ورود هواپیماهای با سال ساخت جدیدتر روی میآورند.
* ورود هواپیماهای سبک و چرخبالهای دارای سن کم به کشور
مدیرکل دفتر مهندسی سازمان هواپیمایی کشوری اذعان داشت: قطعاً هرچه هواپیما مدرنتر و جدیدتر باشد بهتر میتواند از نظر ایمنی و سیستمهای جدید ناوبری و هم از نظر راحتی مسافر خدمات ارائه دهد.
* هواپیماهای جدید ضد خطا
وی با اشاره به اینکه در پرواز یک وسیله پرنده، نیروی انسانی، خود وسیله نقلیه و شرایط محیطی مؤثر است، خاطرنشان کرد: هماکنون بیش از 85 درصد سوانح هوایی دنیا به دلیل اشتباهات انسانی رخ میدهد و وسایل پرنده به قدری با سیستمهای جدید ایمن شده است که 85 درصد ایمنی پرواز را تعیین میکند.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه صنعت حمل و نقل هواپیمایی و وسایل پرنده باید در حد شرایط روز و استانداردهای جدید باشد، خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس واقعیتها، تفکرات و نگرشهای ریاضی و مهندسی عمل میکند و اهل هیاهو و ایجاد توقعهای بیمورد نیست.
حقیقتجو ضمن اشاره به اینکه ورود هواپیماهای بوئینگ md به ناوگان هواپیی کشور ممنوع شده است، بر ورود هواپیماهای نوین و جدید توسط ایرلاینها تأکید کرد و گفت: هواپیماهای نسل جدید کاملاً ضد خطا است، mdهای 1983 به بالا جزو نسل سوم هواپیماها است اما دارای سیستمهایی است که نسبت به نسل جدید فول دیجیتال، عقبتر بوده و در رده پایینتری قرار دارند.
* برای انجام هر پرواز حداقل 200 نفر متخصص فعالیت میکند
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: برای پرواز هر وسیله پرنده لازم است بیش از 200 نفر کارشناس فعالیت تخصصی انجام دهد که شامل خدمات تعمیر و نگهداری، هندلینگ، خلبان، آموزش و از این قبیل است.
وی با بیان اینکه گروه بزرگی پشت صحنه کار میکنند تا هواپیما به عنوان محصول خارجی کار کند، افزود: برای هر پرواز چکهای هواپیما باید به موقع و به صورت روزانه انجام شود.
* تحریم حمل و نقل هوایی را به سادگی دور زدهایم
حقیقتجو ضمن اشاره به تحریم ناجوانمردانه حمل و نقل هوایی ایران از سوی استکبار جهانی، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که آمریکا و برخی کشورهای پیرو آن دارند، این است که متوجه شوند به چه طریق هواپیما در این شرایط ویژه تحریم وارد ایران میشود.
مدیرکل دفتر مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: البته شرکتهای هواپیمایی نیز با بکارگیری روشهای مختلف، سعی میکنند هواپیماهای نوین را به ناوگان کشور وارد کنند.