کد خبر 71096
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳

تلويزيون با دعوت از معاون سينمايي بخشي از برنامه‌ي خود را به فعايت‌هاي جواد شمقدري از دوران نوجواني تا امروز اختصاص داد و در ادامه‌ي آن ضمن تشريح سازمان سينمايي، نقدهاي وارده به سينما را در گفت‌وگو با اهالي سينما در حضور معاون سينمايي مطرح كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا،جواد شمقدري ـ معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ در برنامه‌ي شامگاه گذشته ـ 15 مهر ماه ـ «هفت» حضور پيدا كرد و با اشاره به سينماي بعد از انقلاب گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري در سخنان خود فرموده‌اند ما با يك ناتوي فرهنگي روبه‌رو هستيم. بنابراين ما هم بايد جبهه‌ي خود را سرو سامان بدهيم و مانند دفاع مقدس جبهه خود را آرايش بدهيم.

وي گفت: سينما يكي از مهمترين مباني است كه در اين جبهه بايد ساماندهي شود و مي‌طلبد كه ما در اين حوزه استراتژي محكمي داشته باشيم كه مفاهيمي همچون چيستي ،‌چرايي و چگونگي آن را مطرح كند.

شمقدري گفت: ما در كلمات مقام معظم رهبري بحث چيستي و چرايي را به راحتي پيدا مي‌كنيم و ايشان در سخنان خود گفته‌اند كه چرا سينما مهم است و چرا بايد سينما را ترغيب كنيم.

وي گفت: ايشان به طور خلاصه گفتند كه سينما ابزاري است كه مي‌تواند متعالي‌ترين مفاهيم بشري و الهي را كه شامل دين مي‌شود را بيان كند كه در ذيل اين مفهوم اخلاق گرايي مطرح خواهد شد.همچنين بعد ديگر سينما پرداخت به حماسه‌ها ،‌ موفقيت‌ها و آنچه كه گذشته است را به عنوان عبرت آموزي براي نسل جوان و آينده ارائه كنند كه در آن مي‌توان نقش خودباوري، اميد آفريني و آگاهي بخشي را نيز به جامعه منتقل كرد. همچنين پرداختن به نهضت‌هاي200 ساله‌ اخير و نهايتا مباحثي كه منجر به پيروزي انقلاب و بعد از آن شد از ديگر مقولات مهم پرداختن به سينما است.
 
شمقدري در خصوص چگونگي رسيدن به اهداف تعريف شده براي سينما نيز گفت:‌ در خصوص چگونگي رسيدن به سينماي مورد نظر ممكن است اختلاف نظرها و تشتت آرا وجود داشته باشد، ضمن اين كه در طول 30 سال گذشته كارهايي انجام شده است و بالاخره ما 30 سال اين مسير را طي كرده‌ايم و به اهدافي هم دست پيدا كرده‌ايم.

معاون سينمايي در پاسخ به اين پرسش فريدون جيراني مجري برنامه مبني بر سليقه‌اي عمل كردن در حوزه مديريتي سينما در طول اين 30 سال اظهار كرد: متاسفانه در طول اين مدت سليقه‌اي عمل شده است، چرا كه مركزيتي كلان در سينما وجود نداشته است كه به فراخر زمان‌هاي مختلف بتواند سينما را مديريت كند.

وي در ادامه گفت:‌ سينما يك مجموعه پيچيده و قامضي است و موضوعاتي مانند هنر و صنعت را در خود دارد و با سرمايه و پول ارتباط مستقيمي دارد؛ از طرف ديگر سينما رسانه است كه البته بعضي از دوستان مخالف اين نظر هستند در صورتي كه سينما پيام دارد و اتفاقا امروز مهمترين ابزار هاليوود و آمريكا براي انتقال پيام سينما است كه براي رسيدن به اين مرحله نيز ما نيازمند پرداخت به زيرساخت‌ها و ساختارها هستيم.

شمقدري در بحث زيرساختي‌هاي سينمايي اظهار كرد: در بحث زيرساخت‌ها كارهايي از قبيل تعيين بودجه براي ساخت سالن‌هاي سينما اختصاص داده شده است. همچنين در اين دوره براساس مصوبه شوراي عالي سينما زيرساخت‌ها را توسعه داده‌ايم تا سينما ايراني بتواند يك جهش بزرگي داشته باشد و در حال حاضر سينماي ايران اين توانايي را دارد تا از آن حركت آرامي كه در طول 30 سال گذشته داشته است رها شود و وارد فاز جديدي شود كه لازمه آن ايجاد زيرساخت‌هاي تازه است كه تقريبا همه اين زير ساخت‌ها در مصوبات شوراي عالي سينما نيز آمده است.

معاون سينمايي وزارت ارشاد در ادامه‌ي بحث ساختارهاي سينما گفت:‌ بايد ساختارهاي سينماي ايران نيز تغيير كند چرا كه در طول اين 30 سال ساختارهايي در سيستم مديريت سينمايي شكل گرفته بود كه به نظر مي‌رسد در اين دوره به يك بازنگري اساسي نياز دارد.

وي گفت: آغاز اين بازنگري تشكيل سازمان سينمايي است كه در آن مديريت سازمان سينمايي اهدافي از جمله رسيدن به وحدت رويه و پرهيز انجام كارهاي موازي در دستور كار خود قرار داده است.

شمقدري درباره‌ي كارشناسي‌هايي كه درباره‌ي سازمان سينمايي شده است، ادامه داد: اين اتفاق مربوط به حال حاضر نيست و حداقل ما در يك دوره سه ساله به طور متمركز در يك جمع محدود بر روي آن كار كرده‌ايم.

او در ادامه با نقد جيراني مبني بر چرايي تعداد محدود افراد تصميم‌گيرنده مواجه شد كه او پاسخ داد: اتاق فكر، افراد محدود را دربرمي‌گيرد.

معاون سينمايي در ادامه گفت:اتاق فكري كه به همين منظور تشكيل شده بود(طراحي سازمان سينمايي) هم از مجموعه‌ها تجربيات 30 سال گذشته و هم مطالعاتي كه در جاهايي از دنيا صورت گرفته است مطالعاتي داشته‌ايم. همچنين در اين مقطع سه ساله از حضور افرادي مانند مهدي كلهر و مرحوم حجت الاسلام علي اكبري برخوردار بوديم.

شمقدري در خصوص اضافه شدن تعداد نظرات كارشناسي به سازمان سينمايي افزود:‌ چه قبل و چه بعد از اين كه مسؤوليت مشاوره سينمايي به عهده من واگذار شود دست همكاري به سمت همه سينماگران دراز كرده‌ام ولي افرادي نيامدند، موارد هم وجود دارد ولي من اين موارد را اعلام نكردم حتي كساني هم كه سال‌ها با من هم فكر هستند، نيز بنده را همياري نكردند.

وي ادامه داد: در موضوع ساختار سينما در سازمان سينمايي، پرداختن به اين موضوع كه اساسا نگاه ما به سينما و مباني فكري سينما چيست براي ما بسيار مهم است. مثلا تعريف سينماي ملي ديني بايد مشخص شود و اينها موضوعاتي است كه ما اتفاقا در همين زمينه‌ها به اختلاف نظر مي‌رسيم و همين اختلاف نظرها در برنامه‌ها هم هست. ولي من در اينجا وقتي ماموريتي را مي‌پذيرم قطعا از يك جايي مدام نمي‌توانم با چالش‌ها كارهايم را جلو ببرم. بنابراين براي اجراي برنامه‌ها به يك جمع هم فكري مي‌رسم كه شايد افرادي از آنها هم سينمايي نباشند اما هم فكر و همراه من هستند ضمن اينكه الگوي ما حركت فرهنگي همسو با نظام است. و معتقديم كه سينما بايد در خدمت نظام و انقلاب اسلامي درآيد.

وي مطرح كرد: ‌البته خيلي از دوستان اين نظر را ندارند و به ديدگاه هنر براي هنر معتقدند.

شمقدري در ادامه به پيام امام (ره) به هنرمندان و مستندسازان سينما در مقطع پايان جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت:‌ در اين پيام آمده است كه بالاترين هنر شهادت است همچنين وظايف هنر را در اين پيام معرفي كرده‌اند اين درحالي است كه در آن زمان مدير سينمايي وقت اظهار كرد منظورما در اين پيام از هنر تبليغات و پروپاگاندا بوده است وهنوز هم اين اختلاف وجود دارد، چرا كه امام(ره) مي‌گويد هنر اين است كه به دنبال طرح اسلام ناب محمدي باشد و با اسلام آمريكايي بجنگد و اين فرد كه اخيرا هم در اظهار نظري نشان داده برگفته‌هاي خود ثابت قدم است، مي‌گويد منظور امام تبليغات است.

جواد شمقدري بارديگر در خصوص فعاليت سازمان سينمايي نيز تصريح كرد: ما در سازمان سينمايي به دنبال اين هستيم كه با تفكر نهاد سازي، نهادهايي جمعي همانند اتفاقي كه در دوران جنگ در سپاه پاسداران و جهاد سازندگي افتاد ايجاد كنيم. تا همه عناصر و عوامل و مسؤوليني كه در اجزاي اين سيستم هستند همه خود را براي رسيدن به اهداف در آرمانها دغدغه‌مند بدانند.

شمقدري در ادامه از وجود دوباره كاري در معاونت سينمايي سخن گفت و ادامه داد: به نظر مي‌رسد در معاونت سينمايي كه در آن حضور دارم احساس مي‌شود كه ما دوباره كاري داريم و به طور مثال براي نمايش فيلم در سينما و شبكه خانه نمايش بايد دو پروانه نمايش صادر شود. اين ساختار از قبل بوده است و چون قانون است و آئين نامه دارد نمي‌توان آن را تغيير داد، اين مشكلي است كه سال‌ها بوده است و هنوز هم وجود دارد.لذا ما در سازمان سينمايي اين ساختار را تغيير داده‌ايم و در اين سازمان طبق مصوبات شوراي عالي اداري ما سه معاونت و 15 مدير كل بيشتر مي‌توانيم داشته باشيم. كه معاونت‌هاي پشتيباني ‌، برنامه ريزي و مباحث مالي ‌ دوم معاون آثار و محصولات سينمايي و سومين معاونت معاونت مربوط به فعاليت‌ها‌،مجامع‌، جشنواره و موسسات سينمايي است.

معاون سينمايي همچنين به چارت تكميل نشده‌ي سازمان سينمايي اشاره كرد كه در آن 15 معاونت و مديركلي براي بخش‌هاي مختلف سينما درنظر گرفته شده است.

به گفته‌ي شمقدري؛در اين طرح معاونت سينمايي يكي از بخش‌هاي سازمان سينمايي خواهد بود.

***************

در ادامه اين برنامه مصاحبه‌اي از سيدضياء هاشمي رئيس شوراي مركزي اتحاديه تهيه‌كنندگان سينما در رابطه با عملكرد جواد شمقدري پخش شد.

در ابتداي اين سخنان سيدضياء هاشمي از انتقاد پذيري جواد شمقدري و سجادپور تقدير كرد و گفت:‌ در زمان مرحوم داد اولين اختيارات حضور در شعبه صنفي را گرفتيم و سال‌ها غرور داشتيم كه چه كار خوبي به ما داده شده است. اين اتفاق كه در رابطه با شوراي پروانه ساخت اتفاق افتاده است نيز واقعا جسارت مي‌خواست چرا كه منتقدان زيادي هم در بيرون و هم در خود سينما داشته است.

در ادامه سخنان منوچهر محمدي تهيه كننده سينما درباره‌ي انتقاد از عدم معافيت‌هاي مالياتي سينماگران پخش شد.

وي در اين سخنان خطاب به شمقدري گفت:‌ در برگه‌هاي مالياتي كه براي دفاتر سينمايي و سينماگران ارسال شده است، مبالغي كه به 350 ميليون تومان هم مي‌رسد، وجود دارد.

محمدي با قرائت چند نمونه از برگه‌هاي مالياتي ارسال شده براي دفاتر مالياتي، تصريح كرد:‌ قطعا جناب شمقدري هم در جريان اين مساله هستند.اين در حالي است كه يكي از دستاوردهاي از سوي سينماي ايران در اين ساليان بحث معافيت مالياتي سينماگران بوده است كه به روشني دليل آن هم مشخص است.

وي افزود: مجلس شوراي اسلامي در اين قانون تلاش كرده است كه اقتصاد ضعيف و رنجور حوزه فرهنگ بالاخص در ارتباط با رقباي جدي مانند ماهواره و اينترنت و ديگر وسايل سمعي و بصري كه از جهان خارج فرهنگ ما را هدف قرار داده‌اند با اجراي يك سياست حمايتي تقويت كنند و رشد بدهد، حال سوال اساسي اينجا است كه آيا در صنعتي كه كلا گردش مالي آن به زحمت به 30 ميليارد تومان در سال مي‌رسد آيا اين ارقام مالياتي مبالغ درستي است و آيا اساسا آن معافيتي كه قانون مقرر كرده است به چه دليل و چه ماخذي توسط سازمان مالياتي از بين برده شده است و اين ماليات‌ها با چنين ارقام و عددي براي سينماگران صادر شده است.

محمدي همچنين گفت:‌ طبق بند (ل) ماده 139 قانون ماليات‌هاي مستقيم حوزه فرهنگ سينما از پرداخت ماليات معاف هستند كه براساس اهمال كاري آئين‌نامه اجرايي براي اين قانون نوشته شده است كه ماده 15 و 16 اين آئين‌نامه عملا معافيت ماليات را منتفي مي‌كند و سينماگران در عين اينكه طبق قانون از معايت مالياتي برخوردار هستند، ولي در عمل امكاني براي حوزه‌هاي مالياتي فراهم شده است كه اين معافيت را زير سوال ببرد.

وي افزود:‌ تلاش چندين ساله ما با وزارت ارشاد و سازمان مالياتي متاسفانه تا به حال به جايي نرسيده است و متاسفانه تا به حال به هيچ نقطه روشني نرسيده است و تا اين لحظه وزارت ارشاد هيچ اقدام مثبتي در اين زمينه انجام نداده است. 

وي همچنين گفت:‌اصل بند (ل) ماده 39 به راحتي كل قانون را توضيح داده است. هر قانون مجلس شوراي اسلامي يك آئين نامه اجرايي دارد كه معمولا آئين نامه اجرايي به وزارت‌هاي مربوطه موكول مي‌شود بنابراين آئين نامه ماده 15 و 16 به وزارتخانه‌هاي دارايي و ارشاد ارايه شود.

محمدي افزود: به نظر من ماده قانوني كاملا رسا‌،مفهوم و درست است. اما بخشي از مشكل به وجود آمده مربوط به اختلافات دروني دولت و رئيس كميسيون فرهنگي دولت است و مشكل از قانون نيست و اگر هيات وزيران با كمك وزير ارشاد همراهي كنند اين مشكل مي‌تواند طي يك هفته حل شود.

شمقدري در پاسخ به اظهار نظر منوچهر محمدي گفت:‌ ايشان از كجا مي‌دانند كه ما كاري انجام نداده‌ايم. ضمن اينكه قانون معافيت و آئين‌نامه مالياتي اگر اشكالي دارد مربوط به دوره قبلي سال‌هاي 81 و 82 بوده است و سوال من در اينجا اين است كه دوستاني كه در آن زمان در معاونت سينمايي هم فكر و بازوي اجراي آن بوده‌اند چرا در آن زمان متوجه اين خطا نشده‌اند؟! بنابراين امروز هم اگر قرار است براي اين موضوع يقيه كسي را بگيرند بايد به سراغ همان دوره از مديريت بروند.

وي تاكيد كرد:در اين زمينه ما كوتاهي نكرده‌ايم. امروز هم براي تغيير اين قانون كه در مجلس تصويب شده است زمان بسيار طولاني لازم است.

شمقدري در پاسخ به اين اظهار نظر كه كارشناسي اين قانون اشتباه بوده است، هم گفت:‌ كارشناسي اشتباه نبوده است، زيرا طبق همان ماده قانوني كه ماليات را وصف كرده است در زير آن و در ماده 193 آمده است كه عدم تسليم اظهار نامه و ترازنامه در دوره معافيت، موجب عدم استفاده از معافيت مالياتي خواهد شد بنابراين وقتي يك دفتر سينمايي ترازنامه مالي و سود زيان خود را ارائه ندهد طبق اين تبصره در آن سال از معافيت مالياتي محروم مي‌شود.

همچنين وي به معافيت اشخاص ثالث اشاره كرد و گفت: عمده اشكالي كه در دفاتر سينمايي در رابطه با اين قانون پيدا كرده‌اند در رابطه با اين است كه معمولا دفاتر سينمايي تكاليف قانوني خود را كه شامل ارائه ترازنامه به سازمان مالياتي است انجام نداده‌اند بنابراين از معافيت مالياتي محروم شده‌اند. اشكال دوم نيز مربوط به اشخاص ثالث است كه عمدتا هنرمند ،‌بازيگر و كارگردان هستند كه تراز نامه مالياتي خود را به دلايل گوناگون به سازمان مالياتي ارائه نكرده‌اند، بنابراين از معافيت مالياتي محروم شده‌اند.

وي خاطرنشان كرد:در اين جا اتفاقي كه افتاده است در رابطه با اشخاص ثالث است. چون همه اشخاص ثالث هنرمند نيستند و ممكن است افرادي ديگري كه هنرمند نيستند در ساخت يك فيلم دخيل باشند. بنابراين در اينجا كار دچار مشكل شده است كه راهكاري كه ما در اين زمينه ارائه كرده‌ايم اضافه كردن موضوع جريمه مالياتي به ماده 16 به جاي عدم معافيت مالياتي است.

در ادامه برنامه، فرشته طائرپور ـ تهيه‌كننده سينما ـ در يك برنامه ضبط شده،خواستار ارتباط بيشتر جواد شمقدري با بخشي از اهالي سينما شد كه به اعتقاد وي «در اتاق شمقدري به روي آنها بسته است».

شمقدري هم اعلام آمادگي كرد: با كساني كه اعتقاد دارند ارتباط‌شان با بنده كم است. رو در رو و در همين برنامه «هفت» گفت وگو كند.

در ادامه حسين فرح‌بخش نيز در رابطه با ناهماهنگي معاونت سينمايي وزارت ارشاد و مدير عامل بنياد سينمايي فارابي در رابيه كپي فيلم‌ها براي اكران در شهرستان، بحث تعلق گرفتن يارانه به پوزيتو فيلم‌ها و اجرايي نشدن قول‌هايي كه در رابطه با ساخت سالن‌هاي سينما داده شده است، انتقاداتي را بيان كرد.

جواد شمقدري نيز در پاسخ گفت: ساخت اين سالن‌هاي سينما نياز به همت بزرگي دارد و اعتبارات زيادي مي‌طلبد اما با اين وجود در حال حاضر 15 سالن سينما در حال ساخت قرار دارند و بازسازي بسياري از اين سينماها در دستور كار قرار گرفته است.

وي در خصوص ناهماهنگي بين بنياد سينماي فارابي و معاونت سينمايي وزارت ارشاد نيز گفت: بالاخره من به نظر مديرانم احترام مي‌گذارم و در جلسه‌اي كه نظر اكثريت مديران يك نظر باشد من هم پذيرفته‌ام هيچ مشكل و اختلافي بين ما و مدير عامل فارابي نيست و اگر هم مشكلي به وجود آمده است به خاطر اين بوده است كه شايد من از راي خود برگشته‌ام چون مديري تا به حال سرخود، كاري را انجام نداده است.
 
در ادامه اين برنامه همايون اسعديان به طرح انتقاداتي در خصوص عملكرد جواد شمقدري پرداخت و ابراز عقيده كرد:در دوره جديد آنقدر ديوار فاصله‌ها بين اهالي سينما و معاونت سينما بالا گرفته است كه عملا آنها در يك سو قرار گرفته و اهالي سينما در سمت ديگري حضور دارند كه قطعا اين مساله ناشي از نوع برخوردها،‌ رفتار و سياست‌گذاري‌هايي بوده است كه در معاونت سينمايي صورت گرفته است.

وي ادامه داد: معاونت سينمايي كه همواره يك نقش مشوقانه و به تعبيري پدرانه‌اي را بر عهده داشته است. اين بار با قرار گرفتن در موضع يكي از طرفين دعوا در كنار جمع قليلي از اهالي سينما عملا به جاي اينكه نقش داوري خود را ايفا كنند، در يك طرف دعوا قرار گرفته است.

اسعديان خطاب به شمقدري گفت: وقتي شما در بخش عظيمي از سينما قرار مي‌گيريد انرژي خود و اهالي را صرف يك دعواي ،‌تخريب و حركت فرسايشي مي‌كنيد كه نتيجه آن اين است كه حتي در سياست‌هاي كلاني كه مي خواهيد اجرا كنيد، پشتيباني خود را ضعيف مي‌كنيد و وقتي مي‌خواهيد شوراي عالي سينما را تشكيل دهيد مي‌بينيم كه افرادي در آن حضور دارند كه وزن چنداني در گردش توليد توزيع و ديگر عوامل مختلف سينما ندارند و طبيعتا هم اين شورا با افرادي كه داراي وزن مناسبي در سينما نيستند نمي‌تواند به نتيجه‌اي برسد و تا وقتي معاونت به اين فكرنيفتد كه او طرف دعوا نيست و بايد نقش‌هاي مصلحانه خود را داشته باشد و به درك متقابلي به اهالي سينما نرسد روز به روز اين ديوار بي اعتمادي افزايش پيدا مي‌كند و بنابراين ما نيز در اين سمت احساس مي‌كنيم تنها هستيم و معاونت سينمايي براي خودش كارهاي ديگري انجام مي‌دهد.

وي همچنين در ادامه به مهمترين معضلات سينمايي امروز در حوزه هاي مالياتي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر در بحث پروانه ساخت نيز با افت شديد توليد مواجه شده‌ايم و بحران سينما را فرا گرفته است.

شمقدري هم در پاسخ به سوال اسعديان گفت: اينكه كسي در پشت دوربين قرار بگيرد و شروع به تهمت زدن كند و با شاخص‌هاي خود همه را وصف كند كار درستي نيست. من نمي‌دانم ايشان چگونه مي‌تواند بگويد ما افت توليد داشته‌ايم در صورتي كه تا اين لحظه 58 فيلم در مراحل مختلف فيلم برداري،‌ صدا گذاري و ... قرار گرفته است.

وي ادامه داد:همچنين 46 فيلم از 20 درصد تا 95 درصد در مرحله پيش توليد قرار گرفته است. به طوري كه قطعا اگر اتفاق خاصي رخ ندهد تا جشنواره فجر 81 فيلم خواهيم داشت بنابراين كجاي اين روند بحران و ركود سينما محسوب مي‌شود؟!

معاون سينمايي با اشاره به سخنان اسعديان در اين برنامه گفت: اگر منظور ايشان قبيله‌ي آنها بله ماموريت اين معاونت اجراي عدالت است و كساني كه به دنبال رانت‌خواري و سهمي ويژه بوده‌اند بنده از اين جنس نيستم. بلكه هدف ما اجراي عدالت است. قصد ما اين است كه اگر سهمي وجود دارد در بين همه تقسيم كنيم كه اتفاقا هم اين افراد دريافت مي‌كنند اما براي اين افراد مقداري ايستادن در صف سخت است.

وي همچنين گفت: ما براي اولين بار در حوزه‌هاي بين المللي 10 پروژه مشترك شروع كرده‌ايم كه نشان دهنده تعامل و پيشرفت سينما است. همچنين تا جشنواره فجر 81 فيلم خواهيم داشت و با نگاهي به آمار مشخص مي‌كند كه چند درصد اين افراد رفقاي قليل من هستند. اسم اين افراد وجود دارد و اتفاقا مي‌توان نشان داد كه از رفقاي ما نيستند.

وي با اشاره به سخنان مطرح شده پيرامون آمار توليد گفت:در حالي كه در دوره قبلي حداكثر فيلم‌هاي توليد شده 60 عنوان بوده است اما اين تعداد در سال گذشته به 100 افزايش پيدا كرده است. بنابراين دوستاني كه در اين رابطه صحبت مي كنند سعي كنند با شاخص صحبت كنند. ايشان در صحبت هايشان از جنگ فرسايشي سخن گفت. حال مي‌توان پرسيد كه چه كسي مي‌تواند اين فعاليت‌ها اعم از افزايش توليد و مباحثي مثل شوراي عالي سينما و سازمان سينمايي را دنبال كند و همچنين در اكثر شاخصه‌هاي سينما افزايش توليد داشته باشند.

اين دوستان هستند كه دنبال جنگ فرسايشي هستند جشن سينما برگزار مي كنند و در شش جلسه به ما فحش مي‌دهند البته اين فحش‌ها تنها به من نبوده است بلكه اين حرف‌ها هم به نظام زده‌اند ولي من كار خود را مي‌كنم و با اهداف و برنامه‌هايي كه داريم از جلو مي‌رويم، البته از همه افراد دعوت مي‌كنيم كه جلو بيايند.

وي همچنين گفت: خود آقاي اسعديان براي ساخت فيلمش از فارابي پول گرفته است حال اين بماند كه گويا از شهرداري نيز پول گرفته است كه اميدواريم اين اتفاق نيفتاده باشد و واقعا شهرداري صد در صد بودجه را براي ساخت فيلم وي پرداخت نكرده باشد وگرنه به اشكال بر مي‌خورند.

پايان بخش برنامه اين هفته هفت نقد فيلم «زنان ونوسي، مردان مريخي» به كارگرداني كاظم راست‌گفتار و با حضور كارگردان اين فيلم و مسعود فراستي منتقد برنامه هفت بود.

فريدون جيراني بعد كليپ مفصل معرفي چهره جواد شمقدري به فعاليت‌هاي ديگر وي اشاره كرد كه شمقدري گفت: مطالب مطرح شده به مهدي كلهر برمي‌گردد.