کد خبر 713781
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۷

در حالی که قیمت خودروهای تولیدی با توجه به کیفیت‌ آنها در بالاترین سطح خود قرار دارد، مسئولین آن به فکر افزایش قیمت مجدد هستند.

به گزارش مشرق، خودروسازان باز هم بر طبل گرانی می‌کوبند و با وجود اینکه مصرف‌کنندگان چشم ‌انتظار عرضه خودروهای با کیفیت و قیمت‌ مناسب‌تر بعد از توافق‌نامه‌های شرکت‌های داخلی با شرکای خارجی در سال‌های اخیر هستند، دبیر انجمن خودروسازان از نهادهای نظارت بر قیمت خواسته، دست آنها را در قیمت‌گذاری باز بگذارند. کارشناسان صنعت خودرو اما با اشاره به تداوم تولید خودروهای بی‌کیفیت و با قیمت بالا بر این باورند، مدیران صنایع خودروسازی کشورمان برای توسعه و حفظ این صنعت مادر و اشتغالزا؛ در بلند مدت، باید به فکر تدوین برنامه‌های مدرن و حرکت به سمت تولید محصولات با کیفیت‌تر با قیمت‌ پایین‌تر باشند تا علاوه بر آشتی با مصرف‌کنندگان داخلی، رقابت‌پذیری خود در مقابل رقبا را هم افزایش دهند و بتوانند در بازارهای منطقه‌ای و جهانی هم حضور داشته باشند.


با وجود تاکید کارشناسان بر لزوم پوست‌اندازی در صنایع خودروسازی کشورمان اما ظاهرا مسئولان این حوزه همچنان می‌خواهند مسیر گذشته را ادامه دهند و در حالی که قیمت خودروهای تولیدی با توجه به کیفیت‌ آنها در بالاترین سطح خود قرار دارد، به فکر افزایش قیمت مجدد هستند. این جهت‌گیری به اعتقاد کارشناسان می‌تواند در بلند مدت ضربات جبران‌ ناپذیری به صنعت خودرو کشورمان وارد کند و اگر زمانی صنعت خودرو ایران  مجبور به رقابت واقعی در بازار، بدون اتکاء به بازار انحصاری داخلی باشد، حیات این صنعت مهم کشورمان به شدت تهدید خواهد شد.

  زمزمه‌های گرانی


مصرف‌کنندگان بازار خودرو چند سالی منتظر تحولات مثبت در بازار و جهش تولید و کاهش قیمت‌ها هستند و امیدواری آنها با امضای قراردادهای تجاری از سوی خودروسازان با شرکای خارجی افزایش یافته بود، اما ظاهرا در می‌خواهد بر همان پاشنه قبلی بچرخد، به طوری که جمعه شب احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه منتظر نظر شورای رقابت برای اعلام قیمت محصولات پر‌تیراژ هستیم، افزود: «با توجه به تولیدات متنوعی که در کلاس‌های مختلف داریم، انتظار داریم شورای رقابت همچنان که دیگر خودروسازان را از نظام قیمت گذاری معاف کرده ما را هم از قیمت‌گذاری معاف کنند. »


وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروسازی گفت: «فقط در بخش کارگری دستمزد‌ها۱۴.۵ درصد افزایش یافته است،ضمن اینکه فولاد مبارکه در مقطعی قیمت ورق‌های فولادی را حدود ۲۰ درصد افزایش داد، ما اکنون در تامین برخی مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه‌ایم که این موضوع را برخی شرکت‌ها به شورای رقابت اعلام کرده‌اند و برخی هم در حال ارائه گزارش به شورای رقابت هستند.»


دبیر انجمن خودروسازان افزود: «ما سال گذشته  با وجود  ابلاغ مجوز افزایش قیمت، بعد از حدود ۶ ماه آن را اعمال کردیم، سیاست کلی ما این است که تا حد ممکن از طریق افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها مانع از افزایش قیمت شویم، ولی اگر اینگونه نشد به ما اجازه بدهند برای جلوگیری از ضرر و زیان، افزایش قیمت داشته باشیم.  خیلی از سهامداران ایران خودرو و سایپا از طریق سود سهام ارتزاق می‌کنند و ما مجاز نیستیم به آن‌ها ضرر برسانیم.»


نعمت‌بخش به موضوع قرارداد خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: «براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز قراردادهایی که با خودروسازان خارجی منعقد شد، مقرر شد ۳۰ درصد خودروهای جدیدی که تولید می‌شود صادر کنند.»


دبیر انجمن خودروسازان افزود: «ساخت داخل خودروهای جدید به مرور زمان افزایش خواهد یافت، تولید پژو ۲۰۰۸ با بیست درصد ساخت داخل شروع شده و به سرعت این سهم در ۳ سال آینده به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت قیمت پژو ۲۰۰۸ را شرکت ایران خودرو تعیین می‌کند، براساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم این خودرو با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد، البته، چون ۲۰۰۸ رقیب داخلی و وارداتی دارد شورای رقابت به قیمت‌‌گذاری این خودرو ورود نمی‌کند.»
نعمت بخش به رشد تولید خودرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود: «سال گذشته تولید خودرو سواری با بیش از ۴۰ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید و تکلیف شد میزان تولید خودرو در سال ۹۶ به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد.»

   درخواست برای گرانی توجیه ندارد


درخواست خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش قیمت‌ در سال جاری در حالی است که به باور عموم کارشناسان این درخواست‌ها در شرایط فعلی اساسا توجیه اقتصادی ندارد.  


رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این باره با بیان اینکه  تاکید مجلس شورای اسلامی حذف خودروهای بی‌کیفیت و جایگزینی آن‌ها با خودروهای دارای کیفیت مناسب است، به خانه ملت گفت: «کیفیت و قیمت خودرو باید با یکدیگر تناسب داشته باشند، سوال مردم در این باره از خودروسازان این است که آیا کیفیت خودرو افزایش یافته که خودروسازان درخواست افزایش قیمت دارند؟»


وی با بیان اینکه ایجاد رقابت در تولید خودرو می‌تواند زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت را نسبت به درخواست مردم فراهم کند، باید اقدامات مناسب برای جایگزینی خودروهای فاقد کیفیت با محصولات دارای کیفیت مناسب صورت گیرد، بر لزوم انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت در قراردادهای جدید خودرویی تاکید کرد و گفت: «افزایش هزینه‌های سربار خودروسازان یکی از  مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل کشور است که این موضوع  باید در قراردادهای جدید کاهش یافته و حذف ‌شود.»


 عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه  افزایش قیمت هر کالایی باید پشتوانه منطقی داشته باشد، افزود: «افزایش قیمت خودرو هیچ توجیهی ندارد، چرا که خودروسازان داخلی ما تنها تعداد اندکی آپشن به خودروهای قدیمی اضافه می‌کنند و می‌گویند طراحی خودرو جدید تولید شده و قیمت آن را نیز بالا می‌برند. عضو کمیسیون افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی وضعیت رکودی خودرو را تشدید کرده و انگیزه مشتریان برای خرید خودرو را کاهش می‌دهد.»  به اعتقاد کارشناسان مدیران صنعت خودرو کشورمان در شرایط فعلی، باید به جای افزایش قیمت، به فکر ارتقاء کیفیت محصولات، آشتی با مصرف‌کنندگان داخلی، مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری برای حضور موفق و موثر در بازارهای منطقه‌ای باشند. افزایش قیمت در شرایط فعلی در دراز می‌تواند اثرات مخرب بر کل این صنعت در کشورمان داشته باشد. صنعت خودرو کشور به شدت نیازمند پوست اندازی و تغییر نگاه به بازار و مصرف‌کنندگان و فاصله گرفتن از حمایت‌های انحصاری است.

منبع: روزنامه حمایت