کد خبر 724721
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر رسانه‌ای درباره انتخابات، دروغ یا خبر نادرست انصراف نامزدی را منتشر کند، مجرم است.

به گزارش مشرق، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته(یکشنبه، 24 اردیبهشت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در سخنانی، گفت: اگر رسانه‌ای درباره انتخابات، دروغ یا خبر نادرست انصراف نامزدی را منتشر کند، مجرم است.

وی افزود: به‌طور میانگین هر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 1100 دقیقه شامل 550 دقیقه در سیما و 500 دقیقه در صدا و معاونت صدا می‌توانست در قالب برنامه‌های مختلف به معرفی شاکله خود بپردازد که این معرفی در قالب برنامه‌های گوناگون تلویزیونی جای می‌گیرد.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارداشت: برنامه‌های تلویزیونی نامزدها را از گردهمایی‌ها و تبلیغات سطح شهری بینیاز می‌کند، اما آنچه که مردم می‌خواهند بدانند، معرفی شاکله نامزدهاست، اعم از رفتارهای اجتماعی تا اخم‌ها و لبخندهای نامزدها و به این منظور بهترین وسیله؛ بهره‌گیری از رسانه ملی است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: البته شایعات و تبلیغات منفی هم ممکن است در روند تبلیغاتی نامزدها جریان یابد که پیگیری‌های مردم از طریق رسانه ملی می‌تواند شدت این شایعات را در به‌دست آوردن اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخاباتی کاهش دهد.

وی افزود: باید برنامه‌ها طوری باشد که نامزدها را از پرداختن و حل و فصل شایعات انتخاباتی بی‌نیاز کند.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بیش از 70 درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند، ادامه داد: مرجعیت رسانه ملی و خبر سبب می‌شود تا دیگر فضاهای تبلیغاتی با آرامش همراه باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه کمیسیون تبلیغات یک کمیسیون فراقوه‌ای است، گفت: از روزی که شورای نگهبان اسامی نامزدها را به وزارت کشور ارائه کرده و وزارت کشور هم آنها را اعلام نمود، تا پایان انتخابات، کلیه مسئولیت تبلیغاتی برعهده این کمیسیون است، همه برنامه‌ریزی برنامه‌ها و پخش رسانه‌ای آنها از رسانه ملی برعهده کمیسیون است و صداوسیما یکی از بخش‌های ذیربط این کمیسیون محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صداوسیما می‌بایست فضای عادلانه و برابری را در اختیار شش نامزد قرار بدهد، افزود: ما به این منظور ضوابط مشخصی را مبتنی بر قانون تنظیم کرده‌ایم؛ دقت ما در حوزه رسانه ملی براساس ثانیه‌ها صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هر چه در مناظره اول نسبت به مناظره دوم رخ داد، روند تکمیلی داشت، زیرا در مناظره اول تفاوت زمانی یک دقیقه و خرده‌ای داشتیم که در مناظره دوم این رقم جبران شد.

قاضی‌زاده هاشمی‌ افزود: برنامه‌ریزی ما براساس برابری است و به عدالت میان نامزدهای انتخاباتی ارزش قائل شده‌ایم، نظارت ما به حکم قانون است.

وی گفت: از ریاست صداوسیما، معاونت سیاسی و سایر معاونت‌ها برای تلاش‌های شبانه‌روزی‌شان کمال تشکر را داریم.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه اعتقاد ما بر این بود که مناظره‌ها زنده باشد، افزود: در ابتدا، جمع‌بندی‌هایی داشتیم که خیلی زود رسانه‌ای شد، با وجود مقاومت‌های بسیار، تلاش ما بر زنده بودن مناظرات بود، تصمیماتی گرفتیم که مناظرات در سه هفته (جمعه‌ها) برگزار شود تا مردم فرصت تحلیل و تفکر در مورد شنیده‌ها و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: داستان طولانی داشتیم، اما روند انتخابات را براساس اولویت‌بندی‌های؛ بخش اول رکود اقتصاد، اشتغال ؛ بخش دوم فرهنگی و روابط خارجی و بخش سوم مسائل اجتماعی قرار دادیم، در نحوه اجرای این موضوعات، روند تکمیلی داشتیم.

وی افزود: سؤال‌های مناظره در اختیار نامزدها قرار نمی‌گرفت و بسیاری، خواهان سؤالات برنامه پیش از اجرای مناظره بودند و ما می‌گفتیم هیچ جای دنیا چنین رفتاری باب نیست.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: گرچه در برخی برنامه‌های رسانه ملی، سؤالات 12 ساعت قبل از برنامه در اختیار میهمانان قرار می‌گیرد، مانند گفت‌وگوی ویژه خبری، اما در مناظره‌ها این طور نبود، زیرا می‌خواستیم واکنش‌ها و رفتار نامزدها نشانگر تفاوت‌ها و عملکرد آتی آنها باشد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: آنچه انجام شد، مناظره تکامل یافته‌ای بود، قبل از هر مناظره جلساتی با نامزدها انجام می‌شد و نکات ضروری مانند خط قرمزها، هتک حرمت و زیر سؤال رفتن حیثیت‌ها، زمان‌بندی‌ها و ارائه نقطه‌نظر آنها مطرح می‌شد. ما همچنین تأکیدات رهبری را در رابطه با نحوه برگزاری مناظره‌ها مطرح می‌کردیم.

منبع: تسنیم