کد خبر 72783
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱

افرادی که روزی لیدرهای فروش محصولات اوریف لیم در ایران بودند با استفاده از خلاهای موجود در این بخش و آشنایی با عرضه کنندگان اصلی این محصولات، تصمیم به حضور جدی اما چراغ خاموش در این قضیه گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، ماجرای اوریف لیم، این شرکت شرکت سوئدي فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در ایران را باید کم کم جزء مهمترین مصادیق اخبار خاکستری در ایران دانست؛ شرکتی که یک روز رسانه ها از زبان مسئولان ارشد اقتصادی و امنیتی، آنرا هرمی، روزی دیگر عامل جلوگیری از رونق گرفتن بازار قاچاق مواد آرایشی و بعد هم متهم جدید بازگشت به چرخه اقتصاد غیرقانونی می دانند.

این شرکت که تا شهريورماه سال قبل با نام تجاري «اوريف ليم پرشيا» در ايران فعاليت مي کرد و محصولات خود را با مجوز و پروانه بهداشتي از وزارت بهداشت و مجوز واردات رسمي توسط 200هزار عضو رسمي و غير رسمي خود در بازار توزيع مي کرد، گردش مالي خود را به حدود 55ميليارد تومان رسانده بود و محصولاتش در رديف پرفروش ترين مواد آرايشي و بهداشتي قرار می گرفت.

تا اینکه با برخورد قاطع نهادهای امنیتی و اقتصادی کشور، رو به زوال قدم گذاشت.

اما مگر می شد به این راحتی، چنین درآمدی را کنار گذاشت؟ قطعا خیر. لذا بار دیگر فعالان این بخش، به نوعی دیگر وارد کارزار پرسود در ایران شدند. اما این فعالان چه کسانی هستند؟ این فعالان همان کسانی هستند که روزی از لیدرهای اصلی فعالیت شرکت اوریف لیم پرشیا در ایران محسوب می شدند.

بررسی نحوه تاسیس شرکت جدید پخش محصولات اوریف لیم در ایران، ما را با اسامی زیر آشنا می کند:
- عليرضا خاني
- محمدرضا نيک‎نژاد
- فراز نيک‎نژاد

حال این اسامی را با بخش هایی از خبر منتشره توسط رسانه ها درباره «تجمع مالباختگان شرکت هرمي اوريف‌ليم» مقایسه می کنیم: «عليرضا خاني» و «فراز نيك نژاد» دو تن از سركرده‌هاي اصلي اين شركت خود را آماده مي‌كردند تا براي تجمع كنندگان صحبت كنند، تعداد ديگري از سرشاخه‌ها و پردرآمدهاي اين شركت نيز در جمع تجمع كنندگان بودند... عليرضا خاني يكي از سرشاخه‌هاي اصلي شركت كه براساس اخبار منتشره ماهيانه 10 ميليون تومان درآمد كسب مي‌كرده است، براي تجمع كنندگان صحبت كرد ! ... وقتي نيک نژاد بر فعاليت غيرقانوني اوريف‌ليم تاکيد کرد برخي او را هو کردند و ...

حال همین افراد که روزی لیدرهای فروش محصولات اوریف لیم در ایران بودند با استفاده از خلاهای موجود در این بخش و آشنایی با عرضه کنندگان اصلی این محصولات، تصمیم به حضور جدی اما چراغ خاموش در این قضیه گرفتند.

اما راه ورود، مسیر آسانی نبود. برای تسهیل کار، مدیران شرکت تصمیم به انجام کارهای رسانه ای با حضور برخی خبرنگاران رسانه های مهم کشور گرفتند؛ خبرنگارانی که می توانستند راه آنها را به بازار تبلیغ غیررسمی محصولات این شرکت با استفاده از مشکلات بازار پرسود اما پر از اشکال لوازم آرایشی در ایران، باز کنند.

لذا خبرهایی همچون " 85 درصد محصولات آرایشی در بازار قاچاق است" بر روی خروجی اکثر رسانه های مکتوب و مجازی ایران منتشر شد. این خبر اگرچه واقعیتی تلخ را مورد تاکید مجدد قرار می داد اما در اصل، به سراغ تبلیغ محصولی خاص می رفت.

به گزارش مشرق، در اواسط این گزارش های خبری و اخبار منتشره توسط تیم رسانه ای اوریف لیم، موضوعاتی مانند « محصولات اوریف لیم از کیفیت مطلوب و استانداردهای بالایی برخوردار است و قیمت قابل قبولی در بازار کنونی دارد.» یا « آنچه که فروش کنونی را از عملکرد سابق شرکت اوری ف لیم پرشیا جدا می کند عملکرد غیر شبکه ای و به تبع آن نگاه غیر هرمی در فروش این محصولات است. » و ...

این اخبار زمینه ای را فراهم می کرد تا حساسیت رسانه ها و مسئولان در قبال برخورد با لیدرهایی که امروز با پوشیدن کت و شلوار مدیریت، همان کار را ادامه می دادند، کاهش یابد.

اما این موضوع، از سوی نهادهای مسئول همچنان پیگیر می شد تا اینکه سرهنگ امیدی معاون پلیس آگاهی، در اظهارات اخیر خود با اشاره به زمزمه هایی مبنی برفعالیت مجدد شرکت هرمی اوریف لیم گفت : فعالیت مجدد این شرکت هرمی غیر قانونی است.

وی از مردم خواست تا ضمن توجه به تغییر تاکتیک نامحسوس شرکت اولیف لیم ،هرگونه فعالیت مشکوک این شرکت خطرناک هرمی را از طریق تلفن 110 و یا 81823454 محل فعالیت و نوع آن را به پلیس آگاهی اطلاع دهند.

هرچند این اقدام مسئولان مربوطه، اندکی دیرهنگام و با تاخیر است، اما این نوید را می دهد که هنوز تحرکات مشکوک برخی شرکتهای به ظاهر اقتصادی، مورد رصد مداوم قرار می گیرد.

در پایان می توان این نکات را هم یادآور شد:

1-    بحث بر سر کیفیت یا قیمت محصولاتی مانند اوریف لیم نیست بلکه حکایت استفاده از فضای اقتصاد ایران برای انجام فعالیتهای هرمی و سایر اقسام آن است.

2-    هنوز این موضوع به طور کامل برای مردم و برخی فروشندگان حل نشده است که چگونه می توانند محصولات مرغوب در هر بخش را بدون افتادن در دام شرکتهای سودجو و متخلف، به دست بیاورند.

3-    چرا به سرعتی که محصولات شرکتهایی مانند اوریف لیم در ایران پخش می شود، مسئولان دستگاههای مسئول از آن مطلع نشده و یا در مورد آن تصمیم نمی گیرند که ناگهان با انبوه معترضان به این شرکت مواجه نشویم؟

4-    نقش برخی اهالی رسانه های رسمی کشور در تبلیغات اوریف لیم چیست و ماجرای حضور آنها در دفاتری مانند خیابان شریعتی، خیابان سهروردی شمالی و اخیرا خیابان ولیعصر از کجا نشات می گیرد؟

5-    چرا علی رغم تصریح دستگاههای مربوطه نظیر پلیس آگاهی، برخی رسانه ها باید در راهروهای دادگاه پاسخگوی شکایت های مداوم وکلای شرکت اوریف لیم بابت انتشار خبر درباره فعالیتهای هرمی آنها باشند؟

6-    چه کسی مجوز بازاریابی مثلا غیرشبکه ای را به لیدرهای اصلی شرکتی که چنین سابقه تاریکی دارد، تصویب کرده و چه کسی بر آن نظارت می کند؟

و ...