به گزارش مشرق، « در حال حاضر روزانه ۷ تا ۸ میلیون لیتر بنزین وارد میکنیم.»؛ این گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت در حالی مطرح می شود که بر اساس آمار و اسناد موجود، میانگین واردات بنزین در سال ۹۵ رقمی معادل ۱۵.۷ میلیون لیتر و همچنین میانگین واردات بنزین در ۵۵ روزه سال جاری رقمی معادل ۱۰.۸میلیون لیتر بوده است. بنابراین بین آمار موجود شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از میانگین واردات روزانه امسال و گفته های وزیر نفت اختلافی حدودا ۳ میلیون لیتری وجود دارد. بدیهی است صرف نظر از آگاهی نیافتن افکار عمومی از وضعیت واردات یکی از محصولات استراتژیک به کشور؛ این آمار متناقض در وهله نخست برنامه ریزی برای این بخش از صنعت پالایشگاه را با خلل مواجه میکند.
اما اختلاف آماری در این نقطه تمام نمی شود. بر اساس آمار موجود، تولید بنزین موتور با اختلاط سوپر در ۵۵ روزه ساله جاری ۱۲۲.۳ میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالی است که ظرفیت تولید واقعی کل پالایشگاه های کشور (۹ پالایشگاه به جز ستاره خلیج فارس) ۵۹.۵ میلیون لیتر در روز است و با احتساب واردات ۱۰ میلیون لیتری بنزین به کشور شاهد عرضه ۶۹.۵ میلیون لیتر بنزین به متقاضیان هستم. با فرض اینکه ۳۰ درصد از بنزین وارداتی را با نفتا مخلوط کنیم ( بر اساس استاندارد های موجود سقف اختلاط بنزین با نفتا ۳۰ درصد است، در صورت اختلا ط بیشتر به دلیل افت عدد اکتان بنزین، خودرو قادر به استفاده و احتراق بنزین نیست) باز هم اختلاف فاحشی بین ارقام اعلام شده و ارقام محاسباتی کارشناسان وجود دارد.
وزیر نفت در مصاحبه اخیر خود گفته است که بخشی از طرح خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال جاری عملی می شود، اما مشخص نکرده است منظور او از «بخشی از طرح» چه میزان است. این در حالی است که وزیر نفت چندی پیش در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرده بود که فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین در یک فاز، تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.