کد خبر 734098
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۰

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که سند آموزش ۲۰۳۰ به مبانی اصلی تعلیم و تربیت اسلامی بی‌توجه است، گفت: آموزش سکولار یکی از تهدیدات این سند است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی در نشست بررسی سند آموزش ۲۰۳۰ اظهار کرد: در وصیت نامه امام خمینی (ره) موضوع تعلیم و تربیت ۲ بار تکرار شده و این نشاندهنده آن است که این موضوع بسیار با اهمیت و سرنوشت ساز است و امام تاکید داشتند که در نیم قرن اخیر آنچه به اسلام و ایران ضربه مهلک زده بخش عمده آن از دانشگاه‌ها بوده است. 

وی افزود: اهمیت سند ۲۰۳۰ به این دلیل است که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ میلادی باید در کشورهای که آن را امضا کرده‌اند، به نتیجه برسد و تنظیم کنندگان سند انتظار تحول آموزشی را در سطح جهانی و بین‌المللی دارند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا با موضوعی که یک سال و نیم از طرح و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور می‌گذرد مواجه شده است و رهبر معظم انقلاب حق دارند که شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد عتاب قرار دهند چرا که هنوز هم در این رابطه به تصمیم نهایی نرسیده‌ایم.

محمدی عراقی ادامه داد: موضوع سند ۲۰۳۰ فراتر از برخی واژه ها همچون برابری جنسیتی و شهروند جهانی است. آنچه مهم‌تر از این الفاظ بوده این است که باید بدانیم نظام آموزش و پرورش ما بر چه اصولی استوار است، چرا که کشوری هستیم که دارای فرهنگ و تمدن چندین هزارساله بوده و با کشوری مانند آمریکا تفاوت‌های بسیاری داریم. 

عضو شورای نگهبان با اشاره به این که آمریکا کمترین نفوذ را در سازمان یونسکو دارد، بیان کرد: علت این مسئله این است که یونسکو یک سازمان فرهنگی بین‌المللی است که البته اروپایی‌ها در آن نفوذ دارند؛ کشورهایی در سازمان یونسکو حرفی برای گفتن دارند که دارای یک هویت تاریخی و فرهنگی باشند و ایران به لحاظ تاریخی و تمدنی به عنوان یکی از اعضای یونسکو یک سر و گردن بالاتر از کشورهای غربی است. 

وی با اشاره به این که باید بررسی کنیم مبانی فکری سند آموزش ۲۰۳۰ چیست، مطرح کرد: هم اکنون در دنیا ۲ نوع نظام تربیتی حاکم است، نظام سکولار و لیبرال که دارای اصول و مبانی خاص خود است و نظام تعلیم و تربیت دینی که مبتنی بر خداپرستی است و ما در ایران اعتقاد داریم که تعلیم و تربیت باید بر اساس مبانی دینی باشد. 

محمدی عراقی خاطر نشان کرد: نظام تعلم و تربیت سکولار معتقد است که اگر معلم در کلاس درس می خواهد تدریس را شروع کند نباید مفاهیم اسلامی را به کار ببندد، بنابراین حتی نمی‌توان از بگوید به نام خدا، که این نظام با نظام فکری ما هماهنگ نیست. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر دیدگاه ما لیبرال و سکولار باشد آنگاه سند آموزش ۲۰۳۰ قابل قبول است و می‌توان گفت که انتظاری نداریم این سند از خداباوری و ایمان سخن بگوید. 

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مدت ۴ سال در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و مصوب شد، اما شاهد هستیم که در ۲۵ شهریور سال ۹۵ چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ با امضای آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ و تاکید می‌شود که برای تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزشی ۲۰۳۰ با مسئولیت آموزش و پرورش و با استفاده از امکانات موجود در کارگروهی با ۲۱ عضو اقدام شود که در میان این اعضا اسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مشاهده نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش بود همزمان چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ در کمیسیون ملی یونسکو ایران در دست تدوین بود و باید بگوییم که جای سپاس دارد که با این دقت چارچوب عمل را تهیه کرده‌اند.

محمدی عراقی اظهار کرد: سوال این است که سند ملی آموزش و پرورش در ایران نمی‌تواند ۲ سند باشد و ما یک سند ملی برای تعلیم و تربیت در ایرانداریم که آن هم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: مگر در آموزش و پرورش ایران تبعیض جنسیتی وجود دارد که می‌خواهیم با پیروی از یک سند بین‌الملل آن را حذف کنیم، هم اکنون دختران در ورود به دانشگاه از پسران پیشی گرفته‌اند باید توجه داشت که مسائل آموزش و پرورش ما این جنس نیست بلکه مواردی همچون برنامه‌ریزی، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان و کتاب‌های درسی دارای مشکلاتی هستند که باید اصلاح شود و معلمان نیز نخستین منتقدان برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت هستند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به این که در سند آموزش ۲۰۳۰ مطالب خوب و مفید نیز وجود دارد، اما این سند نقص‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن این است که با مبانی فرهنگی و اعتقادی ما در ایران مغایرت دارد، گفت: در مجامع بین‌المللی باید با افتخار از ارزش‌های اسلامی و ایرانی خود سخن بگوییم.

محمدی عراقی ادامه داد: زمانی که تاریخچه تدوین سند ۲۰۳۰ را مطالعه می‌کردم چند ضعف مشاهده شد که نخستین آن انفعال در برابر مجامع بین‌المللی است. درایران نباید درباره تفکرات سکولار خود را ببازیم  چرا که ما وارث فرهنگ چندهزار ساله ایرانی و اسلامی هستیم. می‌توانیم جبهه‌ قوی و نیرومند از خداپرستان جهان را در برابر سکولارها تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: سند آموزش ۲۰۳۰ به مبانی اصلی تعلیم و تربیت اسلامی بی‌توجهی دارد. بنابراین چگونه می توانیم آن را بپذیریم، تعلیم و تربیت ما در ایران به دنبال آموزش مفاهیمی همچون خداباوری و خداپرستی به دانش‌آموزان است که این مفاهیم با نظام آموزش سکولار سازگار نیست و در ارتباط با این موارد باید با سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو کرده و نظام تربیتی ایران را در مجامع بین‌المللی تبیین کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ضعف در اطلاع رسانی و نظرخواهی از نخبگان و معلمان بخش دیگری از ضعفهای سند آموزش ۲۰۳۰ است و این سوال مطرح است که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جریان امضای آن قرار نداده‌اند و زمانی که سند ملی آموزش ۲۰۳۰ در کشور رونمایی شد، شورا در جریان قرار گرفت در حالی که می‌دانند سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 

محمدی عراقی تصریح کرد: چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور دقیق بررسی شود و اگر با سند تحول بنیادین منطبق بود اجرایی و اگر منطبق نبود اجرایی نشود.

وی با اشاره به این که مسئولان می گویند در سند آموزش ۲۰۳۰، حق تحفظ برای ایران قائل شده‌ایم، تصریح کرد: باید دقیقاً بگویند در کدام بندها حق تحفظ داریم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: زحماتی که برای تدوین چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ کشیده‌اند، باید برای اجرای سند تحول بنیادین صرف کنند و اگر سند ۲۰۳۰ مطالب درستی را دارد آن را دریافت کرده و ذیل سند تحول بنیادین اجرا کنیم.

منبع: تسنیم