تحریف و تخطئه از حربه‌های مرسوم برای تعدی به منظومه‌های فکری مشاهیر و رهبرانی است که توانسته‌اند در دوره‌ای از تاریخ جامعه خود را به رشد و بالندگی رسانده و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند.

به گزارش مشرق، تحریف و تخطئه از حربه‌های مرسوم برای تعدی به منظومه‌های فکری مشاهیر و رهبرانی است که توانسته‌اند در دوره‌ای از تاریخ جامعه خود را به رشد و بالندگی رسانده و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهند، به خصوص رهبرانی که نقش تعیین کننده‌ای در هدایت
فکری- مذهبی یک جامعه داشته‌اند و نوع مدیریت آنها استقلال و آزادی را به ارمغان آورده است.


تکیه و تمرکز روی اندیشه‌های برخی از رهبران و مشاهیر می‌تواند منافع حزب یا جریانی خاص را به خطر بیندازد، بنابراین لازم است تا عناصر چنین احزابی در مسیر تحریف و تخطئه اندیشه‌های آن رهبر قدم برداشته و «رهبر تحریف‌شده» را به جای شخصیت مورد اصلی مورد احترام به افکار عمومی تحمیل کنند.


تکیه و تمرکز اینگونه باعث می‌شود پس از گذشت ایامی تمییز و تفکیک نظریه‌های اصلی از انحرافی رهبر متبوع برای افکار عمومی بسیار دشوار و حتی غیرممکن باشد و این همان حربه‌ای است که جریان تجدیدنظرطلب درمواجهه با حضرت امام (ره) به‌کارگرفته و در مقاطع مختلف و با عناصر متفاوت تلاش کرده تا این روش را پیاده‌سازی کند.


این در حالی است که مؤثرترین راهکارها جهت پیشگیری از چنین آسیبی تأسیس کمیته یا مرکزی تحت عنوان «حفظ و نشر آثار و همچنین جلوگیری از تحریف و تغییر آن» است که می‌تواند تلاش جریانات، شاگردان و نزدیکان در این جهت را به حداقل ممکن رسانده و اندیشه‌های آن را به طور صحیح به نسل‌های بعد انتقال دهد.


حضرت امام (ره) با توجه به آنکه پس از رحلت، برخی جریانات و افراد نزدیک به ایشان می‌توانند امام بدلی را به جامعه تحمیل و به‌واسطه آن مسیر انقلاب را به انحراف برده و گفتمان انقلاب را دچار استحاله کنند درشهریور سال ۶۷ در پاسخ به مرحوم حاج‌سید‌احمد، در نامه‌ای مجوز لازم برای تنظیم و تدوین تمامی مسائل مربوط به خود را صادر کرد: «شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود که بسا در رسانه‏ های گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده‏ است، انتخاب می‌‏نمایم و از خداوند متعال که حاضر و ناظر است توفیقات شما را خواستارم...»


بعد از درگذشت حاج‌احمد‌آقای خمینی و بنابر وصیت ایشان، تولیت این مؤسسه و حرم مطهر به فرزند ارشدش سیدحسن خمینی واگذار شد.


بازخوانی عملکرد این مؤسسه در طول ۲۸سال اخیر آن هم در حالی که رقم قابل توجهی از بودجه سالانه به این مرکز اختصاص یافته است، شبهات فراوانی را در مقابل افکارعمومی قرار داده است از جمله اینکه چرا در حالی که هدف اولیه تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) جلوگیری از تحریف آثار و شخصیت بنیانگذار انقلاب اسلامی است، گاه شاهد هستیم سایت رسمی این مؤسسه به انتشار مطالب یا گفته‌های افرادی متمرکز می‌شود که هدف اولیه‌شان تخریب شخصیت امام (ره) است؟

 سایت جماران تریبون فعالان فتنه!

از جمله آخرین مطالبی که سایت جماران وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) به مناسبت رحلت حضرت امام (ره) و حادثه تلخ ۱۵خرداد۴۲ بر خروجی خود قرار داده است، تریبون دادن به یکی از اعضای حزب منحله مشارکت و از فعالان اصلی فتنه ۸۸ است؛ فردی که در کنار سایر همفکران خود غائله هشت ماهه علیه حاکمیت اسلامی را فراهم و زمینه تخریب اندیشه‌های حضرت امام (ره) را فراهم کرد.


داوود سلیمانی عضو حزب مشارکت در کانال وابسته به سایت جماران نوشت: «در برخورد با برخی از نیروهای سیاسی یا رفتارهای انقلابیون اول انقلاب می‌شد به دور از فضا و جو انقلابی تصمیمات بهتری گرفت و شاید اعتراف مرحوم امام در اینکه در جریان دولت بازرگان اشتباه کردم، یکی از این موارد باشد. شاید بازرگان در آن شرایط خوب درک نشد یا برخی تصمیم‌ها در جریانات سال ۶۷ که مستمسک مجریان قضایی، دستنوشته ‌ایشان بود، از جمله خطاهایی بود که به هر حال تاکنون پاسخ درخوری نیافته است.»


این ادعاهای کذب در حالی است که در صحیفه امام(ره) موجود است که ایشان قسم جلاله یاد می‌کند که با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بوده و به ریاست‌جمهوری بنی‌صدر رأی نداده است یا نهضت آزادی را اینگونه توصیف می‌کند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است» یا این عضو حزب منحله در باب اعدام سرکرده‌های منافقین که جان چندین هزار ایرانی را با عملیات تروریستی و خرابکارانه گرفته‌اند، خلاف واقعیت‌های دهه ۶۰ را مطرح می‌کند، آن هم در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در حرم حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «مراقب باشیم تا در دهه ۶۰، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه ۶۰ مظلوم واقع شد و به دلیل اینکه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آنها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت کردند... بعد از امام، عده‌ای امیدوار شدند که شاید بتوانند راه امام را تغییر دهند اما به لطف خدا نتوانستند.»


ایشان در همین بخش از سخنانشان به صورت تلویحی به تلاش عده‌ای برای تحریف مبانی و اصول امام (ره)  اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «بعد از رحلت امام بزرگوار عده‌ای در خارج و عوامل‌شان در داخل امیدوار شدند که راه امام را به عقب برگردانند و منتظر پیر شدن و از کار افتادن انقلاب بودند، آنها می‌خواستند بساط قبل از انقلاب را دوباره پهن کنند اما نتوانستند زیرا مبانی و اصول امام خمینی برای ملت ایران همچنان پرجاذبه، پرطراوت و شوق‌آفرین است.»

 سابقه تحریف امام (ره) از مرکز جماران

البته این نخستین باری نیست که وابستگان یا رسانه‌های وابسته به جریان تجدیدنظرطلب تلاش می‌کنند در جهت ارائه امام بدلی به جامعه قدم بردارند، به گونه‌ای که در مقاطع زمانی مختلف از جمله درسال‌های ۷۶ تا ۸۴یا در سال۸۸ تا ۹۲ تلاش کردند تا آرا و افکاری خاص را به‌نام تفکرات حضرت امام به جامعه تحمیل کنند که اوج آن را باید خاطره‌سازی‌های مخدوش از جلسات دو نفره با امام در زمینه مقطعی بودن دشمنی با امریکا عنوان کرد.  در دوران روی کارآمدن دولت مدعی اصلاح‌طلبی نیز مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام با سکوت خود در قبال توهین‌ها و تحریف‌های عناصر وابسته به جریان تجدیدنظرطلب گام‌های مؤثری در جهت تحریف شخصیت امام (ره) برداشت، به عنوان نمونه نه تنها در مقابل ایده اکبر گنجی مبنی بر «افکار امام خمینی را باید به موزه تاریخ سپرد» سکوت کرد بلکه در تهیه ویژه‌نامه سی‌امین سالگرد از سوی این مؤسسه که در همان ایام چاپ شد با بهره‌گیری از نیروهای افراطی روزنامه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان تجدیدنظرطب امامی بدلی را تفسیر کردند یا در مقابل هجویات عباس عبدی در پیشگفتار تحقیقی با عنوان «تحلیل محتوای مطالب امام خمینی»سکوت کرد. عبدی در گزاره‌ای معنادار می‌نویسد: «از این پس (به جز موارد نقل قول) از لفظ آیت‌الله خمینی که تعبیری فارغ از جهت‌گیری و متناسب برای استعمال در یک متن پژوهشی استفاده شده است.»

 مؤسسه دقیقاً مشغول چه کاری است؟

به راستی در شرایطی که جریان تجدیدنظرطلب تلاش می‌کند با قلب واقعیت‌های تاریخی قبل و صدر انقلاب «امام رفاه طلب»، «امام اهل مذاکره با امریکا»و«امام موافق ورود زن به ورزشگاه‌ها» را به جامعه تحمیل کند، چرا نباید مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نقش پررنگ‌تری را در این هنگامه ایفا و ضمن ارائه افکار و اندیشه‌های ناب بنیانگذار انقلاب اسلامی در قالب‌های مختلف هنری، فرهنگی و مذهبی از تخطئه شخصیت ایشان در مقابل طیف غرب‌گرا جلوگیری کند نه آنکه با تریبون دادن به عناصری نظیر داوود سلیمانی یا سایر همفکران بستر تحریف امام را بیش از گذشته فراهم کند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها