دومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان به میزبانی مشهد مقدس با برگزاری آئین افتتاحیه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

به گزارش مشرق، مسابقات قرآن فرهنگیان در حالی دومین دوره خود را آغاز کرده است که این بار نیز پرتو نور اما‌م‌الرئوف حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) بر چهره مسابقات سایه افکنده است. به گفته معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، علت انتخاب مشهد به عنوان میزبان مسابقات به جهت تناسب آن با فضای قرآنی و توفیق مجاورت در بارگاه منور و نورانی امام رضا(ع) است. اما نکته‌ای قابل توجه در این بین، نوع مهمان‌نوازی و میزبانی شایسته مردم مشهد از شرکت‌کنندگان و میهمانان بود که در جای خود بی‌نظیر و  قابل تحسین است.

مراسم آئین افتتاحیه دومین دوره مسابقات فرهنگیان بعد از ظهر روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد و متسابقان پیش از ورود به سالن همایش و در مقابل صحن باب‌الجواد(ع) به همخوانی اشعار از پیش آماده شده برای امام رضا(ع) پرداختند که حال و هوایی معنوی را برای چند دقیقه در آن مکان حاکم کرد.

در ابتدای این جلسه، جواد سلیمانی نفر اول نخستین دوره مسابقات قرآنی فرهنگیان و از قاریان ممتاز مشهدی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله پرداخت که چندین مرتبه در حین قرائت، مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

سید مرتضی سادات فاطمی از مدرسان قرآن و قاریان پیشکسوت کشورمان، کاظمی مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام نیری مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی و جمعی از معاونان و مدیران آموزش و پرورش از میهمانان این برنامه بودند.

در ادامه علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص این مسابقات بیان کرد: آنچه که امروز اتفاق می‌افتد یک رخداد بزرگ و عظیم در حوزه تعلیم و تربیت است و آن توجه به مسئله توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز در فضای تعلیم و تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی این مسابقات را یکی از بهترین اقدامات آموزش و پرورش دانست و افزود: در بین فرهنگیان فضای مسابقات  قرآن، عترت و نماز شکل گرفته و حرکت بدیع و تازه‌ای در فضای آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود کلیه فعالیت‌ها در این زمینه هنوز از مقصد نهایی فاصله داریم، افزود: میزان در آموزش و پرورش اجرای سند تحویل بنیادین است و برنامه ششم سند توسعه بر همین اساس تنظیم شده است و فعالیت‌ها در حوزه قرآن باید بیش از پیش شود. 

مجید یراق‌بافان مجری توانمند و قرآنی کشورمان بارها از هم‌جواری مراسم افتتاحیه با حرم امام رضا(ع) استفاده می‌کرد و فرصت را غنیمت می‌دانست تا در وصف این امام همام مطالب و اشعاری را بیان کند.

هم‌افزایی آموزش و پرورش با نهادهای دیگر در اجرای طرح‌های قرآنی

محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن خیرمقدم خدمت متسابقین و شرکت‌کنندگان اظهار کرد: خوشحالیم که فعالیت‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش به یک انتظار تبدیل شده است، که البته مجموع فعالیت‌های صورت گرفته حاصل زحمات مجموعه‌ای بزرگ از فعالان قرآنی شکل می‌گیرد.

وی مدرسه را محور اصلی فعالیت‌های قرآنی را برشمرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با فرهنگیان به این نکته اشاره کردند که برخی می‌خواهند آموزش و پرورش را تخریب کنند.

مسیب‌زاده همچنین عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی برای تمام عزیزان دانش‌آموز در سراسر کشور است و فقط به قشر خاصی از دانش‌آموزان تعلق نمی‌گیرد.

 مدیرکل قرآن،‌عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش هم‌افزایی و هم‌گرایی با نهادهای قرآنی در اجرای طرح‌ها را هدف دیگر این وزارتخانه خواند و گفت: نهادهایی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت ارشاد، سازمان اوقاف،‌شورای عالی قرآن و سازمان داروالقرآن در تمام مراحل اجرای طرح‌ها با وزارت آموزش و پرورش مشارکت و همکاری داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: محور تحولات در جامعه نیروی انسانی است و محور تحول نیروی انسانی در آموزش و پرورش متجلی شده است، از این سو سرمایه‌گذاری برای قشر معلم، سرمایه‌گذاری برای تمام جامعه به شمار می‌آید.

مسیب‌زاده ضمن گلایه از کاهش بودجه‌های قرآنی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش برای اجرای فعالیت‌های قرآنی کافی نیست و نیاز است شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با توجه به حجم برنامه‌ها به تخصیص بودجه به این وزارتخانه تدبیری بی‌اندیشد.

گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی فدک‌الزهرا(س) نیز با اجرای اثری از امام رضا(ع)، حال و هوای سالن را معنوی و عطرآگین کردند.

در ادام مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از مرتضی سادات‌فاطمی، قاری و داور پیشکسوت قرآن تجلیل به عمل آمد و یاد و خاطره شهید منا محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن نیز گرامی داشته شد.

منبع: تسنیم