کد خبر 747985
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵

نمایندگان پارلمان سوئد رئیس جمهوری ترکیه را به نسل کشی در مناطق کردنشین این کشور متهم و علیه وی در دادگاه شکایت کردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نمایندگان پارلمان سوئد رئیس جمهوری ترکیه را به نسل کشی در مناطق کردنشین این کشور متهم و علیه وی در دادگاه شکایت کردند.

شماری از نمایندگان پارلمان سوئد روز دوشنبه شکایتی تسلیم دستگاه قضایی این کشور کردند که در آن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به نسل کشی در مناطق کردنشین این کشور، پس از آغاز مجدد درگیری میان ارتش و جدایی طلبان کرد، متهم شده است.

بر اساس این گزارش، پنج تن از نمایندگان حزب سبز و حزب چپگرای سوئد علیه اردوغان شکایتی در بخش بین الملل دادسرای استکلهم مطرح کردند.

آنیکا لیلمتز، از نمایندگان حزب سبز سوئد به خبرنگاران گفت در این شکایت، رئیس جمهوری ترکیه به نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی متهم شده است.

به گفته لیلمرتز، علاوه بر اردوغان، نام نخست وزیر و وزرای کشور و دفاع ترکیه نیز در این شکایت به چشم می خورد.

نمایندگان سوئدی با اتکا به گزارش های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل، تاکید کردند از ماه ژوئیه 2015 تا دسامبر 2016 میلادی، بخش بزرگی از مناطق کردنشین ترکیه هدف تهاجم نظامی و تخریب دولتی قرار گرفته است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارش ماه مارس گذشته خود اعلام کرد با ازسرگیری درگیری میان نیروهای ارتش و جدایی طلبان کرد در سال 2015 میلادی، مجازات های خارج از روند قضایی و استفاده بیش از حد از قوه قهریه صورت گرفته است.

شکایت نمایندگان سوئد بر اساس قانونی است که در سال 2014 به تصویب پارلمان رسید و در آن به صلاحیت دادگاه های سوئد برای بررسی کیفرخواست در پرونده های مشمول نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی تصریح شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما