کد خبر 75641
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۷

زمانی که بوئینگ 727 از فرودگاه مسکو پرواز کرد، همه چیز مرتب بود. حتی چرخهای جلو هم به راحتی جمع شدند و پرواز برای 94 مسافر و 19 خدمه هواپیما، عادی بود. تا اینکه عبور از دریای خزر تمام شد و زمان فرود در فرودگاه امام خمینی تهران رسید. با کم کردن ارتفاع پرواز، کاپیتان هوشنگ شهبازی متوجه نقصی در سیستم چرخهای جلو شد. این اتفاق 8 روز پیش افتاد.

به خاطر نقصی که پیش آمده بود، خلبان نمی توانست به موقع، هواپیمایی را که قرار بود در ساعت 15 و 20 دقیقه در فرودگاه امام واقع در جنوب تهران فرود بیاید، کنترل کند. به همین خاطر مسیر فرودگاه مهرآباد واقع در غرب تهران را در پیش گرفت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
پس از اینکه هواپیما، مسیری را در کریدور هوایی شرق به غرب تهران، پیمود و برای نشستن آماده شد، خلبان 55 ساله مجددا برای بازکردن چرخهای جلوی هواپیما تلاش کرد، ولی به دلیل نقص، ارابه جلوی هواپیما، باز نشد.

با وجود این نقص خطرناک که می تواند منجر به زمین خوردن و انفجار هواپیما شود، شهبازی، با خونسردی، از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، تقاضای فرود اجباری کرد و پس از کم کردن سرعت، به آرامی روی باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. ساعت 16، هواپیما متوقف شد و پس از فرود آرام، مسافران، هواپیما را ترک کردند.

در تیم پرواز این هواپیما: کاپیتان رستگار فر، کاپیتان عقدایی و کاپیتان قربانپور حضور داشتند.

بوئینگ 727 نیز برای تعمیرات به آشیانه منتقل شد تا بار دیگر در مسیر پرواز قرار گیرد.