کد خبر 759242
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

با وجود تمامی وعده ها برای کاهش و توقف واردات بنزین در طی سالهای اخیر، در حالی دولت یازدهم به پایان می رسد که واردات بنزین هنوز به صورت گسترده ادامه دارد.

به گزارش مشرق،‌ در سال 94 از سوی مسئولان وقت مجموعه وزارت نفت عنوان شده بود که در نیمه سال 95 شاهد توقف واردات بنزین و خودکفایی در تولید این فرآورده استراتژیک نفتی هستیم اما این وعده محقق نشد.

متوسط میزان واردات بنزین در نیمه نخست سال 95 در حدود 12 میلیون لیتر در روز بود و طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مقرر شده بود تا با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه دوم سال گذشته، متوسط واردات بنزین در 6 ماهه دوم سال 95 به حدود 6 میلیون لیتر در روز برسد. اما این مهم محقق نشد و نه تنها واردات بنزین در نیمه دوم سال 95 کاهش نیافت بلکه با افزایش همراه بود.

در نمودار زیر، متوسط واردات ماهانه بنزین در سال 95 نشان داده شده است.

متوسط واردات بنزین در نیمه دوم سال گذشته حدود 15 میلیون لیتر بود و در مجموع متوسط واردات روزانه بنزین در سال 95 به بیش از 13.7 میلیون لیتر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در میانه سال گذشته از بسته شدن پرونده واردات بنزین در سال 95 خبر داد و گفت: "پرونده واردات بنزین سرانجام امسال پس از 36 سال که بخشی از ارز کشور صرف واردات این فرآورده می‌شد، برای همیشه بسته خواهد شد." اما این مهم محقق نشد و طبق گفته «عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در 135 روز ابتدایی سال 96 متوسط واردات روزانه بنزین 11.5 میلیون لیتر در روز بوده است.

در ابتدای اردیبهشت ماه سال 96 نیز معاون وزیر نفت از کاهش 15 میلیون لیتری واردات بنزین با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت بیش از 3 میلیون لیتر تولید روزانه بنزین خبر داد. اما این وعده هم با وجود بهره برداری از این دو پروژه محقق نشد.

با وجود تمامی وعده ها برای کاهش و توقف واردات بنزین در طی سالهای اخیر، در حالی دولت یازدهم به پایان می رسد که واردات بنزین هنوز به صورت گسترده ادامه دارد و پرونده ای که قرار بود بسته شود، باز به دولت دوازدهم می رود.

منبع: تسنیم