به گزارش مشرق به نقل از تابناک، محدودیت استفاده از دوچرخه برای بانوان در سطح شهر یکی از دغدغههای مسئوولانی شده که برای رفع آلودگی هوای پایتخت بهترین وسیله را دوچرخه میدانند، درهمین راستا عدهایی به فکر افتادند تا این وسیله پاک را برای استفاده بانوان بهینه سازی کنند.
سیدمحمد حسینی، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکتهای طراح دوچرخه برای بانوان، گفت: برای طراحی این دوچرخه چهار ماه وقت صرف شده تا مشکلات شرعی که برای دوچرخه عنوان میشد، رفع شود و با توجه به نیازهای جسمی بانوان یک تغییر عمده نیز در دوچرخهها صورت گرفت و کمی برقی شدهاند.
حسینی با اشاره به طرح دوچرخه سواری و سلامت گفت: این طرح به صورت پایلوت در پارک بانوان (بهشت مادران) در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: طرح دوچرخه سواری سلامت با هدف کاهش بیماری بانوان مطرح شده و در حال حاضر نیز یکی از روشهای درمان برای کسانی است که عمل باز میکنند و توسط پزشکان توصیه میشود.
وی با تاکید بر اینکه اولین شبکه دوچرخه سواری توسط این گروه راه اندازی شده، افزود: هم اکنون تنها راه چاره برای از بین بردن ترافیک پایتخت، استفاده از دوچرخه است و تا محدودیت استفاده از دوچرخه برای بانوان در تهران رفع نشود طرح دوچرخه با شکست روبرو است.
شبکههای دوچرخه سالانه ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارند
حسینی در ادامه گفت: اگرچه شبکه دوچرخه در حال حاضر سالانه برای شهرداری ۷۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. اما به صورت عملی ما شبکهایی را داریم که تنها با دریافت دویست تومان به افراد دوچرخه تحویل میدهد و همین مبلغ اندک مخارج شبکه را تامین میکند.
وی افزود: استقبال مردم از دوچرخه خوب است اماکافی نیست، باید زیر ساختها، مسیر رفت امد دوچرخه را آماده کنیم و تلاش کنیم تا موانع استفاده دوچرخه برای بانوان را برطرف کنیم تا این قشر از جامعه نیز بتوانند از ان استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: طراحی دوچرخه ویژه بانوان به پایان رسیده و در مرحله مدلسازی است، اگر برای تولید آن کمک شود تا دو ماه آینده شاهد ورود دوچرخههای اسلامی در سطح شهر خواهیم بود.
حسینی گفت: اگرچه در طرح دوچرخههای اسلامی دیگر دوچرخهایی در کار نیست، بلکه سه چرخ جایگزین میشود، ولی امیداریم روزی شاهد آن باشیم که هر طرح و ایدهایی را سیاسی نکنیم.