به گزارش مشرق، محمد حاج رسولیها در خصوص بازنگری و غربالگری سدهای کشور گفت: از اوایل سال ۹۰ با ۱۵۸ پروژه سدسازی که از مصوبات دولت بوده و ردیف اجرایی داشتند مواجه بودیم و چند دلیل باعث شد تا بازنگری و غربالگری برای این سدها آغاز شود. در این باره لازم بود در خصوص اولویتبندی آنها تصمیماتی اتخاذ شود.
*ثبت رکورد بیشترین سدسازی در برنامه چهارم با معیار پیشرفت فیزیکی
وی افزود:این غربالگری از سال ۹۰ آغاز شد. براساس آن، یکی از پارامترها بحث اعتبارات بود که یقیناً میدانستیم که با این اعتبارات قطرهچکانی نمیتوانیم تمام این پروژهها را سر و سامان دهیم و باید بر اساس پیشرفت فیزیکی این کار را انجام دهیم.
حاج رسولی ها ادامه داد: خوشبختانه این موضوع و توزیع اعتبار براساس پیشرفت باعث شد تا بیشترین رکورد سدسازی در برنامه پنجم رخ دهد و سدهایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشتند در اولویت قرار گرفتند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: بحث دوم و مهمی که باعث شد تا غربالگری سدها جدی گرفته شود تغییر شرایط اقلیمی بود. مطالعات این سدها به دهه ۷۰ برمی گشت و آن موقع مسائل زیستمحیطی تا این حد مطرح نبود، بنابراین قطعاً باید ابعاد این پروژههای سدسازی تغییر میکرد.
وی خاطر نشان کرد: مطالعات چندین پروژه سدسازی کامل نبود و باید مطالعات تکمیلی فاز ۲ انجام میشد، بنابراین با مباحث مرتبط با تخصیص این سدها و اولویتبندی که انجام شده بود، شاید لازم بود بعد از آب شرب، مسائل زیست محیطی را اولویت خود قرار دهیم که بازنگری تخصیص آب نیز، بازنگری ابعاد پروژه را به همراه داشت.
حاج رسولی ها تاکید کرد: بحث طرحهای مکمل مثل طرح انتقال آب شرب و مباحث مرتبط با شبکهها بود که به ما نشان می داد اگر این موارد یکپارچه نشود با سیاست شبکهها که میتوانست از سدها عقب بیفتند،فاصله بیشتر شود،اما خوشبختانه با تمهیدات و همزمانی طرحهای مکمل با خود طرحهای سدسازی این فاصله کمتر شد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا حساسیتهای اجتماعی نیز نقشی در این غربالگری و بازنگری سدها داشت،اظهار داشت: حساسیتهایی که حوزه اجتماعی داشت باعث شد سدسازیها بازنگری شوند، بنابراین با مجموع نظرات و نظرات مدیریتی که اعمال شد، بسیاری از پروژههای سدسازی را به چند دسته تقسیم کردیم.
حاج رسولی ها ادامه داد: با بازنگریهای صورت گرفته متوجه شدیم که برخی از طرح های سدسازی باید با سرعت کار کنند و ابعاد برخی از طرحها باید بازنگری شوند و یک سری از پروژهها نیز راکد باقی بماند، بنابراین چون تغییرات آنها تغییرات بنیادی بر روی ابعاد و مهندسی طرح بود، یک سری از طرحهای سدسازی متوقف و یا راکد ماند.
وی ادامه داد: طرحهایی که متوقف ماند، بر روی حوضه دریاچه ارومیه بود که براساس مصوبات شورایعالی آب این کار صورت گرفت.
حاج رسولی ها در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از طرحهای سدسازی متوقف و راکد ماند، گفت: ۵ سد در حوضه دریاچه ارومیه متوقف، ۳۰ طرح سدسازی راکد ، ۳۰ تا ۳۵ طرح سدسازی مورد بازنگری قرار گرفت و قرار شد ۷۸ طرح با سرعت ادامه کار بدهند، بر این اساس خوشبختانه طرحهای بازنگری شده با ابعاد و اهداف جدید مجدداً در حال تعدیل هستند.
*در طی این ۶ سال هم هیچ طرح جدید سدسازی اضافه نشده
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران افزود: طی این ۶ سال هم هیچ طرح جدید سدسازی اضافه نشده است، خوشبختانه از سال ۹۰ تاکنون هیچ طرح جدید سدسازی به لایحه اضافه نشده و وزارت نیرو در حال تکمیل و بازنگری طرحها و سدهای قدیمی است.
وی ادامه داد: حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا سدها تکمیل و طرح جدید اجرا شود و با سالی ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان امکان ورود به تمام این طرحها نیست.
حاج رسولیها در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه سدسازی طرحی داریم که ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و متوقف شود، گفت: پروژههای سدسازی داریم که راکد هستند و ابعاد آن تغییر میکنند و عمدتاً زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، بنابراین یک تفاوتی بین توقف طرح و راکد ماندن وجود دارد و آن این است که در متوقف شدن طرح، کارگاه جمعآوری شده است و راکد ماندن یعنی ابعاد طرح در حال تغییر است و اجازه فعالیت جدی به طرح ندادیم تا تعدیل شود.