کد خبر 772974
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

سازمان اوج با توجه به یکی از مسائل اصلی روز جامعه به تولید برنامه معارفی «دین‌دات‌آی‌آر» اقدام کرد که نه تنها از خطوط قرمز عبور نکرد، بلکه توانست روی موضوعاتی دست بگذارد که کمتر در رسانه ملی پخش شد.

به گزارش مشرق - «دین دات آی آر» جزو برنامه‌هایی است که از پخش آن می‌توان به عنوان برگ برنده شبکه سه سیما در ورود به مسائل دینی و مذهبی نام برد. این برنامه به دنبال طرح موضوعات اجتماعی با رویکرد دینی و پاسخ به شبهات و سوالاتی رفت که در بطن جامعه بخصوص در ذهن جوانان درباره دین همواره وجود داشته و در رسانه ملی کمتر به آنها پرداخته شده است.

دست اندرکاران این برنامه با بررسی نقاط ضعف برنامه سازی در ورود به مسائل دینی به قالب جدیدی رسیدند که براحتی و با بیان ساده به دین و سوالات پیرامون آن پرداختند و مخاطب با درک ساده آن مفاهیم و کششی که دارد تا انتهای برنامه را دنبال می‌کند و در پایان به پاسخ روشن و صریح به شبهات دینی خود می‌رسد.

در این برنامه با شناسایی عوامل ارتباطی عصر حاضر، از امکان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبان جوان در این فضاها استفاده شده که این مهم نشان دهنده انجام کار مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه است.

در چند برنامه اخیر «دین دات آی آر» شاهد ورود به موضوعاتی از جمله «شادی در اسلام» و «بانکداری اسلامی» بودیم که به نوعی تا پیش از این کمتر به آنها پرداخته شده بود. واکاوی و پرداختن به موضوع معرفی ایران به عنوان صد و پانزدهمین کشور شاد دنیا و مقایسه آن با جیبوتی و فلسطین و عنوان کردن قرار گرفتن ایران در کشورهای غمگین دنیا، جسارت و ساختارشکنی منظمی را می‌طلبد که عوامل برنامه بخوبی از عهده آن برآمدند.

چیزی که در این میان نباید فراموش شود، این که تجربه برنامه سازی این گونه برنامه‌ها در حوزه برنامه‌های معارفی آن هم در عصر امروز گرانبها و با ارزش است و چه بسا این برنامه با بعضی تغییرات فرمی و محتوایی بتواند به یک اثر نمایشی جدی و دنباله دار برای پاسخگویی به شبهات دینی و مذهبی جوانان تبدیل شود؛ برنامه‌ای که اصلاح شده، عمیق‌تر شده، از شتاب زدگی‌اش کاسته شده و می‌تواند یک برنامه جدی و قابل اطمینان باشد در حوزه پاسخگویی به شبهات. برنامه‌ای که نشان داد می‌توان با یک سیاستگذاری درست و بموقع با آیتم هایی گوناگون مانند نقطه سر خط، قاب خاص، حرفه ای، اشاره، تخته سیاه، رو به دوربین، کلاکت، وب گردی، کتاب گردی، مداربسته و طرح بحث با کارشناس دین و رسانه و موضوعاتی نظیر بی تفاوتی اجتماعی، بانکداری، شادی، موسیقی، روابط دختر و پسر، ازدواج، برابری زن و مرد، خشونت و.. به دل جامعه و موضوعات روز آن زد و با ایجاد تلنگرهایی به جوانان، زمینه‌های آگاهی آنها را ایجاد کرد.

برنامه تلویزیونی «دین دات آی آر» به تهیه کنندگی سیدمجتبی طباطبای و اجرای محسن قره شیخلو، علی مرادخان و آروین آریافر تا این جای پخش خود ثابت کرده نقطه گذاری درستی در شناسایی مشکلات دینی جوانان انجام داده و اگر حمایت های رسانه ملی از آن صورت بگیرد، می‌توان در ادامه شاهد تولید سری‌های بعدی آن هم باشیم.

منبع: جام جم آنلاین