به گزارش مشرق، سه هفته غیبت نمایندگان ساختمان سبز بهارستان که به منظور سرکشی به حوزههای انتخابیه و تعطیلات تابستانی انجام شد، زمان کمی نبود تا سوالات مهم بسیاری از دانشجویان و فرهنگیان کشور در فضای علمی و آموزشی این روزهای جامعه بی پاسخ بماند. همین موضوع موجب شد تا در اولین هفته آغاز به کار مجلس با محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت را هم بر عهده دارد، گفت وگویی ترتیب دهیم.
دفتری واقع در طبقه دوم یکی از ساختمانهای خیابان جمالزاده، لوکیشن مصاحبه را به خود اختصاص داده بود. انتظار برای حضور وزیر علوم دولت نهم چندان طولانی نشد؛ چند دقیقه بیشتر از استقرار تیم خبری، زاهدی با همان لبخند همیشگی به جمع ما پیوست. بعد از وضو گرفتن پشت میز قرار گرفت و با شوخیهایش، تصمیم گرفت تا قدری فضا را از سکوت پیش از مصاحبه خارج کند. گفت وگویی که همانطور که پیش بینی میشد صمیمانه اما کوتاه صورت گرفت.
با زاهدی از تعیین تکلیف تصدی صندلی وزارت علوم و گزینه های پیشنهادی مطرح برای این وزارتخانه، آخرین بررسی های مجلس از پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، بررسی سیر خروج برخی نخبگان دانشجو از کشور و....گفتیم.
متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
علت تاخیری که در جریان بررسی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمد، چه بود؟ آیا افرادی از بیرون کمیسیون را برای تحقیق و تفحص از این صندوق تحت فشار قرار داده اند؟
خیر؛ خوشبختانه هیچ فشاری از بیرون به کمیسیون وارد نیست. ضمن اینکه کمیسیون آنقدر قدرتمند است که کسی نتواند به آن فشار بیاورد.
حجم کار بسیار بالا است. همان طور که قبلا هم گفتم صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعهای از هلدینگهای مختلف است و هر کدام از این هلدینگها در درون خود شرکتهای اقماری مختلفی دارند و در درون هر شرکت، شرکتهای متعدد، پروژههای مختلف و پیمانکاران متعددی هستند. بنابراین بررسی آنها کار بسیار زمان بری است و در این فرصت ۹ ماهه فرصت بررسی تمام ابعاد آن را نداشتیم.
بخشهایی را از هر حوزه بررسی کردیم و متاسفانه در هر بخش که وارد شدیم شاهد مسائل و مشکلات متعددی بودیم که اگر یک بررسی جامع و همهجانبه در این باره انجام شود، به ابعادی میرسیم که نشان میدهد اصولا در صندوق ذخیره فرهنگیان و هولدینگها و شرکتهای اقماری متعلق به آن، فساد مالی تبدیل به یک روند معمولی شده به گونهای که گویا اصلا تخلفی صورت نگرفته است. در واقع به راحتی با اعداد و ارقام در صندوق ذخیره فرهنگیان بازی شده و با این روشها تخلفات حتی در حجم چند میلیاردی حالت عادی به خود گرفته است.
طی این مدت آمار و ارقام متعددی از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شده است؛ آیا می توانید از آخرین عددی که تا این لحظه محرز شده برایمان بگویید؟
آن چه که در بخشی از صندوق ذخیره در قالب بانک سرمایه وارد شدیم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان وام اعطایی است و ۹ هزار میلیارد تومان این مبلغ که حدود ۷۰ درصد کل آن محسوب میشود، مشکوک الوصول است. به این معنا که احتمال بازپس گیری آن بسیار ضعیف است، چراکه در بخش هایی که وام اعطا شده اعتبارسنجی درستی انجام نشده است، حتی در بسیاری از بخشها این وامها به صورت دستوری و بدون این که تضمینهای لازم و وثایق کافی وجود داشته باشد، اعطا شده است.
از سوی دیگر مواردی، چون رانت خواری، ویژه خواری و نفوذ افرادی که مرتبط با سهامداران بانک بودند در این پرونده به چشم میخورد به نحوی باید بگوییم که همه سعی کرده اند به صندوق ذخیره دستبرد بزنند.
آیا می توان زمان دقیقی از قرائت گزارش نهایی در صحن علنی متصور بود؟
در صورتی که سه ماه دیگر مدت تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان برای بررسی ابعاد دیگری از تخلفات تمدید شود، قرائت گزارش در صحن احتمالا به پایان سال موکول میشود، اما اگر مدت تهیه گزارش تمدید نشود، نتیجه نهایی دو ماه دیگر به صحن علنی میآید.
وزیر پیشنهادی علوم هنوز به مجلس معرفی نشده است. در این بین گزینههای مختلفی برای تصدی این پست مطرح هستند. آیا درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم با مجلس رایزنی شده است یا خیر؟
هیچ رایزنی با مجلس نشده و به صورت مشخص از آخرین وضعیت معرفی وزیر پیشنهادی علوم اطلاعی نداریم.
باتوجه به اینکه ضیاءهاشمی سرپرست کنونی وزارت علوم یکی از گزینه های مطرح برای این وزارتخانه است، فکر میکنید وی چه قدر شانس تصدی وزارت علوم را داشته باشد؟
باید منتظر بود و دید که آیا ایشان به عنوان گزینه وزارت علوم به مجلس معرفی میشود یا خیر تا بعد بخواهیم درباره آن گمانه زنی کنیم. در حال حاضر قضاوت زود است.
آیا شاخص هایی برای وزیر پیشنهادی علوم در نظر دارید؟
بله شاخصهای کلی را پیشتر از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی برای وزرایی که به مجلس معرفی شدند به دولت ارایه کردیم که این شاخصها در مورد وزیر پیشنهادی علوم نیز صدق میکند. به طور مثال وزیر علوم باید دارای سابقه علمی و از جایگاه علمی خوبی برخوردار باشد تا از این طریق بتواند نفوذ معنوی بالایی در بدنه داشته باشد. باید ضمن اعتقاد به قانون اساسی و باور به ولایت فقیه برای اجرایی کردن سند اسلامی دانشگاه عزم جزم داشته باشد.