کد خبر 782488
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب که باید کیفیت رانندگی بهبود یابد و صلاحیت رانندگان سخت‌گیرانه‌تر بررسی شود، گفت: خود من قربانی تصادف هستم و فرزندم را از دست دادم.

به گزارش مشرق، علی ربیعی در همایش یادبود قربانیان سوانح رانندگی اظهارداشت: من در مطالعاتی که انجام داده‌ام به این رسیده‌ام که عامل انسانی مهمترین عامل تصادف است، البته همه جا عامل انسانی موثر است، اما ضریب‌های مختلفی دارد و باید گفت در کشور ما ضریب بروز حوادث به واسطه عامل انسانی بالاتر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: رنجی که جامعه ما می‌برد از بی‌کیفیتی است و خیلی از کارها بی‌کیفیت صورت می‌گیرد؛ خودرو را که برای تعمیر می‌بریم مطمئن نیستیم که درست تعمیر شود، درس که می‌دهیم و درس که می‌گیریم و کسی را که می‌آوریم که کاری انجام دهد و ... رانندگی هم همینگونه است. راننده یک مفهوم است و یک پدر، یک مادر و یک فرزند هم می‌تواند راننده باشد. 

ربیعی، خود رانندگی را به مفهوم رانندگی مستقل دانست و گفت: ما در مورد کیفیت راننده دچار مشکل هستیم، چه در خصوص فرهنگ، اخلاق و مهارت آن، باید آن کسی که رانندگی می‌کند صلاحیت رانندگی داشته باشد و باید قواعد صنفی قوی برای آنها که شغل رانندگی دارند قرار دهیم و نیروی انتظامی و راهور سخت‌گیری بیشتری برای رانندگان داشته باشند.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: آیا اگر امروز کسی از زندان آزاد شود می‌تواند به سر کار برود، این فرد باید اول برای کار خود گواهی سوء پیشینه ببرد، حالا شما بگویید آیا ما برای کسانی که می‌خواهند راننده شوند نیز قواعد داریم؟ برای افرادی که می‌خواهند گواهینامه بگیرند حداقل 2-3 سال قبل باید یکسری آموزش داشته باشیم و پیش از دادن گواهینامه باید برنامه‌ریزی کنیم برای پیشارانندگی چرا که افراد زیادی در جامعه تمایل به دریافت گواهینامه دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود به کیفیت راننده پرداخت و گفت: باید راننده را با کیفیت‌تر کنیم و در دادن صلاحیت رانندگی به یک فرد در یک بسته سیاستی مناسب بیشتر کار کنیم.

ربیعی به ساختار حمل و نقل پرداخت و گفت: ما خط‌کشی داریم، شبکه حمل و نقل داریم، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی داریم که یک روز کار می‌کند و یک روز کار نمی‌کند، یک روز پلیس هست و یک روز پلیس نیست و ساختار حمل و نقل ما سیگنال بی‌نظمی می‌دهد که باید در این زمینه مطالعات و کارهای لازم انجام شود.

این مقام ارشد تصریح کرد: بعد اجتماعی تصادفات مسئله دیگری است و پیشنهاد می‌کنم که حدود 50 هزار تصادف را به جامعه شناسان بدهند تا آن را بررسی کنند تا ببینیم که چه آدم‌هایی با چه آموزش‌هایی تصادف کرده‌اند، چه گروه سنی با چه سابقه‌ای در بروز تصادفات نقش داشته‌اند و چه عواملی منجر به تصادف شده‌اند؛ تحلیل اجتماعی در مورد رفتار رانندگی برای پیشگیری از تصادفات نیاز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این مطلب که میزان مسافرت‌ها 5 برابر شده و تصادفات کاهش داشته و این نشان از زحمات پلیس راهور در این زمینه است، گفت: ما نیاز به دانش بیشتر در خصوص تصادفات داریم که بخشی از آن در مورد راننده و صلاحیت آن است.

وی با بیان این مطلب که تصادفات پیامد اجتماعی دارد، اعلام کرد: 23 درصد متوفیان تصادفات زن و 77 درصد مرد هستند؛ میانگین سنی 38 سال است و باید گفت بخشی از زنان سرپرست خانوار ما به واسطه تصادفات سرپرست خود را از دست داده‌اند.

ربیعی تصریح کرد: 21 هزار و 446 معلول ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی است که 43 درصد آنها ناشی از تصادفات رانندگی هستند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به هزینه و پیامد اجتماعی وجود زنان سرپرست خانوار، فرزندان یتیم و مصدومان و معلولان ضایعه نخاعی پرداخت و گفت: ما ناگزیر هستیم که رابطه معناداری بین بیمه و خودرو برقرار کنیم، ما بدنه خودرو را بیمه می‌کنیم در حالیکه باید رابطه‌ای بین رانندگی پرریسک برقرار شود و سختگیری لازم در این زمینه برقرار شود و در تمدید گواهینامه رانندگان پُر ریسک محرومیت اساسی اعمال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توصیه کرد که در مورد بحث‌های امروز باید بیشتر گفتمان کنیم، باید برای داشته‌هایمان بهتر رانندگی کنیم و در رسانه‌ها در خصوص تصادف و پیامدهای آن بیشتر بنویسیم.

ربیعی با اعلام این مطلب که خود من قربانی تصادف رانندگی هستم، خاطرنشان کرد: داغ تصادف همواره با من حرکت می‌کند، وقتی صدای آژیر می‌آید اول صلوات می‌فرستم و بعد دعا می‌کنم که برای کسی اتفاق بدی نیفتد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فرزند 14 ساله من قربانی تصادف شد و راننده‌ای به وی زد و فرار کرد و فرزندم 3 ساعت کنار خیابان ماند و جان خود را از دست داد. (در این لحظه اشک ربیعی ریخت).

منبع: فارس