به گزارش مشرق ، حجتالاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخير هاشمي رفسنجاني در جمع فارغالتحصيلان برگزيده سازمان استعدادهاي درخشان مبني بر اصلاح بي واهمه انحرافات، اظهار داشت: هاشمي شخصيتي است که در فراز و نشيبهاي انقلاب، چه قبل از پيروزي انقلاب چه اوائل آن نقش مثبتي در حرکت انقلاب ايفا کرده است اما وي هم اکنون به عنوان شخصيت پرفراز و نشيب که افت و خيز زيادي در مواضع، عملکرد و رفتار خود دارد شناخته ميشود.
وي با بيان اينکه هر فرد مرد زمان خويش است به سير حرکت پيشرونده انقلاب اشاره وخاطرنشان کرد: افرادي که زماني پيشتاز بودهاند ممکن است در برههاي از زمان نتوانند نقش خود را ايفا کنند که اين مسئله حاکي از ضعفهاي نگرشي، بينشي،بصيرتي و دورانديشي شخصيتها و افراد است.
حجتالاسلام سعيدي با تاکيد بر اين نکته که پيشتازي، جوهره ميخواهد گفت: انقلاب اسلامي جلودار، پيشگام و قافلهسالار دارد که اين قافله سالار،رهبري است لذا اگر شخصيتها نتوانند خود را با سير حرکت انقلاب و رهبري همگام کنند طبيعي است که ا ز قافله عقب ميمانند.
وي با اشاره به عقبماندن برخي خواص و قوم بنياسرائيل از حضرت موسي و همچنين جاماندن مسلمانان در عصر ائمه زمان خود تصريح کرد: وقتي که مردم از رهبري عقب بمانند دچار نوسان شده و در دام رهبران بدلي قرار گرفته و سقوط ميکنند، شخصيتها و خواص نيز با توجه به اينکه خودشان نميتوانند پيشتاز باشند بايد خود را با گامهاي رهبري که طبق مباني،اصول و قانون اساسي به عنوان پيشتاز انقلاب شناخته ميشود هماهنگ کنند در غير اينصورت عقب ميمانند و يا منزوي شده و سقوط خواهند کرد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران گفت: اگر خواص بخواهند با حالت عقبماندگي، خود را به زور به جامعه تحميل کنند آن وقت يک اصطکاک و تضاد و حرکتي برخلاف موج ايجاد خواهد شد و من آنچه در روند حرکتي هاشمي ميبينم منطبق بر همين امر است.
وي با بيان اينکه هاشمي در مقطعي از تاريخ زندگي خود با امام همراه بود اظهار داشت: در مواقع بعدي هاشمي مقداري از امام فاصله گرفت که نمونه آن را در مسئله جنگ و قضيه دولت شاهد بوديم.
حجتالاسلام سعيدي با اشاره به سخن امام خميني(ره) مبني بر اينکه مردم ما براي اسلام قيام کردند نه براي اقتصاد، تصريح کرد: در دوره حاکميت هاشمي، اقتصاد آزاد به جاي آزادي اقتصادي تبديل به محور اصلي شد و در حالي که حکومت ديني بايد بتواند در هر بخش نيازهاي جامعه را به طور متوسط تامين کند متاسفانه در دوره هاشمي فاصله طبقاتي بيشتر شد.
حجتالاسلام سعيدي در ادامه با اشاره به سکوت هاشمي در قبال فعاليتهاي ضدارزشي اصلاحطلبان اظهار داشت: از هاشمي انتظار ميرفت که با اين امر به مقابله برخيزد و همراه رهبر باشد اما او دقيقاً سکوت کرد و اين سکوت در قبال هنجارشکني، ساختار شکني و ضربههاي سنگيني که اصلاحطلبان به حرکت امام زدند هيچ توجيهي ندارد.
وي افزود: سکوت هاشمي در برابر اقدامات کساني بود که به قول خودشان به دنبال تابوشکني، قداست زدايي از رهبري و ولايتزدايي بودند و در دورههاي بعد نيز تلاش کرد كه محوريت حركت انقلاب را در دست بگيرد، اما بايد دانست كه اگر كسي از حركت قافله انقلاب باز بماند، ديگر نمي تواند خود را به جامعه و انقلاب تحميل كند و همين عقب ماندگي، باعث سرخوردگي خواهد شد.
حجت الاسلام سعيدي، گفت: به شخصيت هاشمي لطمه سنگيني وارد شده كه اين امر ناشي از ضعف مواضع و ضعف تشخيص مصلحت زمان بود و متاسفانه او مصلحت سنجي لازم را نداشت.
وي اضافه كرد: هاشمي هميشه تمايل داشته كه در هر حركتي كه در جريان انقلاب صورت مي گيرد، محور و هسته اصلي باشد و هرجا كه خواسته اش برآورده نشده، به مخالفت با آن حركت برخاسته است كه اين امر با حركت طبيعي مسير انقلاب سازگاري ندارد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، مصلحت هاي شخصي را دليلي بر سكوت هاشمي در قبال رفتارهاي اصلاح طلبان دانست و با بيان اينكه او سعي بر جلب نظر برخي خواص به عنوان هوادار خود داشت، افزود: امام راحل شاخص هايي در حركت و اصول انقلاب داشتند و رهبر معظم انقلاب نيز همين گونه هستند و بر اصول و ارزش ها تاكيد دارند، اما هاشمي از عناصري استفاده كرد كه آن زمان معلوم بود تفكر ناب و خط امام ندارند و اينها مسائلي بود كه در نهايت باعث شد وي تقريبا از قافله انقلاب فاصله بگيرد.
وي با بيان اينكه هاشمي عملا در شرايطي قرار گرفت كه ناچار به سكوت در آن زمان شد، گفت: من توجيه عقلاني قابل قبولي در اين مسئله نمي بينم و تنها مصلحت سنجي شخصي و خانوادگي را در اين امر موثر مي دانم و متاسفانه هاشمي در ادامه نيز با مسائلي روبرو شد كه با عملكردهاي انقلابي اش هيچ سازگاري نداشت.
حجت الاسلام سعيدي تاكيد كرد: هاشمي به دنبال براندازي نظام نبود، اما قصد داشت خودش محور باشد؛ لذا وارد جرياني شد كه اين جريان مشكوك به دنبال استحاله نظام و براندازي در درازمدت بودند و كساني كه اين مسائل را دنبال مي كردند، نهايت استفاده را از وجود هاشمي بردند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا هاشمي با فرافكني قصد بازگرداندن بدون توبه اصلاح طلبان به عرصه سياسي را دارد، اظهار داشت: نه مصلحت هاشمي ايجاب مي كند كه وارد اين وادي شود و نه در صورت ورود توفيقي خواهد داشت.
حجت الاسلام سعيدي به سخني از امام جواد (ع) درباره همراهي با ظلم اشاره كرد و گفت: در فتنه 88 افرادي بودند كه يا در راس فتنه حضور داشتند، يا با آن همراهي كردند و يا به انجام آن راضي بودند كه اين افراد جزء فتنه سازان محسوب مي شوند و هنوز هم به فتنه گران كمك مي كنند و پس از آزادي برخي زندانيان فتنه به ديدار آنها مي روند و با آنها خوش و بش مي كنند.
وي افزود: عده اي ديگر نيز فتنه سوز هستند، يعني چون تشخيص نمي دهند حق و باطل در كجاست، دچار واخوردگي مي شوند كه برخي از سياسيون، بزرگان و شخصيت ها كه زماني مواضع خوبي داشتند، در زمان فتنه نتوانستند جبهه حق و باطل را درست تشخيص دهند و ماجرا را دعواي بين موسوي و احمدي نژاد فرض كردند كه اين امري اشتباه بود.
حجت الاسلام سعيدي با اشاره به نامه سرگشاده هاشمي به رهبر انقلاب و خطبه هاي آخرين نمازجمعه او، تاكيد كرد: هاشمي خود در مسائل اصلاح طلبان و قضيه فتنه به نوعي دست بر آتش داشت؛ لذا لازم است كه از اين مسير برگردد و مواضع گذشته اش را اصلاح كند.
وي با طرح اين سوال كه شخصي كه خود نيازمند به بازگشت است، چگونه مي تواند به جرياني ديگر كمك كند، افزود: ما منطق گرا و اصل گرا هستيم و ملاك ما پيروي از حجت است و من هرچند از كساني هستم كه در گذشته به هاشمي ارادت داشتم، اما فردگرا نيستم؛ لذا معتقدم كه وي بايد از اين مسير بازگردد و ادامه اين مسير، نشان دهنده اشتباه هاشمي است.
وي با بيان اينکه هر فرد مرد زمان خويش است به سير حرکت پيشرونده انقلاب اشاره وخاطرنشان کرد: افرادي که زماني پيشتاز بودهاند ممکن است در برههاي از زمان نتوانند نقش خود را ايفا کنند که اين مسئله حاکي از ضعفهاي نگرشي، بينشي،بصيرتي و دورانديشي شخصيتها و افراد است.
حجتالاسلام سعيدي با تاکيد بر اين نکته که پيشتازي، جوهره ميخواهد گفت: انقلاب اسلامي جلودار، پيشگام و قافلهسالار دارد که اين قافله سالار،رهبري است لذا اگر شخصيتها نتوانند خود را با سير حرکت انقلاب و رهبري همگام کنند طبيعي است که ا ز قافله عقب ميمانند.
وي با اشاره به عقبماندن برخي خواص و قوم بنياسرائيل از حضرت موسي و همچنين جاماندن مسلمانان در عصر ائمه زمان خود تصريح کرد: وقتي که مردم از رهبري عقب بمانند دچار نوسان شده و در دام رهبران بدلي قرار گرفته و سقوط ميکنند، شخصيتها و خواص نيز با توجه به اينکه خودشان نميتوانند پيشتاز باشند بايد خود را با گامهاي رهبري که طبق مباني،اصول و قانون اساسي به عنوان پيشتاز انقلاب شناخته ميشود هماهنگ کنند در غير اينصورت عقب ميمانند و يا منزوي شده و سقوط خواهند کرد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران گفت: اگر خواص بخواهند با حالت عقبماندگي، خود را به زور به جامعه تحميل کنند آن وقت يک اصطکاک و تضاد و حرکتي برخلاف موج ايجاد خواهد شد و من آنچه در روند حرکتي هاشمي ميبينم منطبق بر همين امر است.
وي با بيان اينکه هاشمي در مقطعي از تاريخ زندگي خود با امام همراه بود اظهار داشت: در مواقع بعدي هاشمي مقداري از امام فاصله گرفت که نمونه آن را در مسئله جنگ و قضيه دولت شاهد بوديم.
حجتالاسلام سعيدي با اشاره به سخن امام خميني(ره) مبني بر اينکه مردم ما براي اسلام قيام کردند نه براي اقتصاد، تصريح کرد: در دوره حاکميت هاشمي، اقتصاد آزاد به جاي آزادي اقتصادي تبديل به محور اصلي شد و در حالي که حکومت ديني بايد بتواند در هر بخش نيازهاي جامعه را به طور متوسط تامين کند متاسفانه در دوره هاشمي فاصله طبقاتي بيشتر شد.
حجتالاسلام سعيدي در ادامه با اشاره به سکوت هاشمي در قبال فعاليتهاي ضدارزشي اصلاحطلبان اظهار داشت: از هاشمي انتظار ميرفت که با اين امر به مقابله برخيزد و همراه رهبر باشد اما او دقيقاً سکوت کرد و اين سکوت در قبال هنجارشکني، ساختار شکني و ضربههاي سنگيني که اصلاحطلبان به حرکت امام زدند هيچ توجيهي ندارد.
وي افزود: سکوت هاشمي در برابر اقدامات کساني بود که به قول خودشان به دنبال تابوشکني، قداست زدايي از رهبري و ولايتزدايي بودند و در دورههاي بعد نيز تلاش کرد كه محوريت حركت انقلاب را در دست بگيرد، اما بايد دانست كه اگر كسي از حركت قافله انقلاب باز بماند، ديگر نمي تواند خود را به جامعه و انقلاب تحميل كند و همين عقب ماندگي، باعث سرخوردگي خواهد شد.
حجت الاسلام سعيدي، گفت: به شخصيت هاشمي لطمه سنگيني وارد شده كه اين امر ناشي از ضعف مواضع و ضعف تشخيص مصلحت زمان بود و متاسفانه او مصلحت سنجي لازم را نداشت.
وي اضافه كرد: هاشمي هميشه تمايل داشته كه در هر حركتي كه در جريان انقلاب صورت مي گيرد، محور و هسته اصلي باشد و هرجا كه خواسته اش برآورده نشده، به مخالفت با آن حركت برخاسته است كه اين امر با حركت طبيعي مسير انقلاب سازگاري ندارد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، مصلحت هاي شخصي را دليلي بر سكوت هاشمي در قبال رفتارهاي اصلاح طلبان دانست و با بيان اينكه او سعي بر جلب نظر برخي خواص به عنوان هوادار خود داشت، افزود: امام راحل شاخص هايي در حركت و اصول انقلاب داشتند و رهبر معظم انقلاب نيز همين گونه هستند و بر اصول و ارزش ها تاكيد دارند، اما هاشمي از عناصري استفاده كرد كه آن زمان معلوم بود تفكر ناب و خط امام ندارند و اينها مسائلي بود كه در نهايت باعث شد وي تقريبا از قافله انقلاب فاصله بگيرد.
وي با بيان اينكه هاشمي عملا در شرايطي قرار گرفت كه ناچار به سكوت در آن زمان شد، گفت: من توجيه عقلاني قابل قبولي در اين مسئله نمي بينم و تنها مصلحت سنجي شخصي و خانوادگي را در اين امر موثر مي دانم و متاسفانه هاشمي در ادامه نيز با مسائلي روبرو شد كه با عملكردهاي انقلابي اش هيچ سازگاري نداشت.
حجت الاسلام سعيدي تاكيد كرد: هاشمي به دنبال براندازي نظام نبود، اما قصد داشت خودش محور باشد؛ لذا وارد جرياني شد كه اين جريان مشكوك به دنبال استحاله نظام و براندازي در درازمدت بودند و كساني كه اين مسائل را دنبال مي كردند، نهايت استفاده را از وجود هاشمي بردند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا هاشمي با فرافكني قصد بازگرداندن بدون توبه اصلاح طلبان به عرصه سياسي را دارد، اظهار داشت: نه مصلحت هاشمي ايجاب مي كند كه وارد اين وادي شود و نه در صورت ورود توفيقي خواهد داشت.
حجت الاسلام سعيدي به سخني از امام جواد (ع) درباره همراهي با ظلم اشاره كرد و گفت: در فتنه 88 افرادي بودند كه يا در راس فتنه حضور داشتند، يا با آن همراهي كردند و يا به انجام آن راضي بودند كه اين افراد جزء فتنه سازان محسوب مي شوند و هنوز هم به فتنه گران كمك مي كنند و پس از آزادي برخي زندانيان فتنه به ديدار آنها مي روند و با آنها خوش و بش مي كنند.
وي افزود: عده اي ديگر نيز فتنه سوز هستند، يعني چون تشخيص نمي دهند حق و باطل در كجاست، دچار واخوردگي مي شوند كه برخي از سياسيون، بزرگان و شخصيت ها كه زماني مواضع خوبي داشتند، در زمان فتنه نتوانستند جبهه حق و باطل را درست تشخيص دهند و ماجرا را دعواي بين موسوي و احمدي نژاد فرض كردند كه اين امري اشتباه بود.
حجت الاسلام سعيدي با اشاره به نامه سرگشاده هاشمي به رهبر انقلاب و خطبه هاي آخرين نمازجمعه او، تاكيد كرد: هاشمي خود در مسائل اصلاح طلبان و قضيه فتنه به نوعي دست بر آتش داشت؛ لذا لازم است كه از اين مسير برگردد و مواضع گذشته اش را اصلاح كند.
وي با طرح اين سوال كه شخصي كه خود نيازمند به بازگشت است، چگونه مي تواند به جرياني ديگر كمك كند، افزود: ما منطق گرا و اصل گرا هستيم و ملاك ما پيروي از حجت است و من هرچند از كساني هستم كه در گذشته به هاشمي ارادت داشتم، اما فردگرا نيستم؛ لذا معتقدم كه وي بايد از اين مسير بازگردد و ادامه اين مسير، نشان دهنده اشتباه هاشمي است.