به گزارش مشرق، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور، از دیر باز همواره با مشکلات اعتباری و مالی مواجه بوده است و در هر برههای از زمان، تأمین و پرداخت مطالبات فرهنگیان و سرانه مدارس، نخستین دغدغه وزرای این وزارتخانه بوده است.
به عبارتی، شاه بیت فعالیت در این دستگاه، تلاش برای پرداخت دیون فرهنگیان و رفع مشکلات مدارس و پرداخت سرانه آنها بوده است.
در هر دورهای، جامعه میلیونی معلمان نسبت به عدم پرداخت به موقع مطالبات خود گلایهمند بودهاند و همیشه منتظر اعلام زمان پرداخت مطالبات خود از طریق رسانه هستند.
در کنار مشکل معیشت فرهنگیان، جیب مدارس نیز خالی است و مدیران مراکز آموزشی نیز به نوعی در پی پیدا کردن راه برونرفت از شرایط و تنگناهای مالی هستند تا بتوانند از عهده مخارج روزانه مدارس برآیند.
در مقابل، مسئولان آموزش و پرورش نیز در برابر این انتقادها، برای حل مشکب تلاش میکنند ولی همواره نیز عنوان میشود که باید دولت اعتبار لازم را برای این امور اختصاص دهد تا آنها بتوانند مطالبات و معوقات فرهنگیان را پرداخت کنند.
پیامدهای این نارضایتی و دل مشغولیها به کانون تعلیم و تربیت و کلاس درس کشانده شده و باعث شده است میل و رغبت برای آموزش نیز کمتر شود.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، همواره بر تلاش برای ساماندهی وضعیت مطالبات فرهنگیان تأکید داشته است و در مقابل قشر فرهنگی مترصد و منتظر هستند تا این قول و قرارها جنبه عینی به خود گرفته و جیب نحیف آنها فربه شود و مدارس نیز از تنگنا و کمبود بودجه برای گذران مخارج روزانه خود خارج شوند.
در مقابل نیز مدیران مدارس سخت در تکاپوی تأمین هزینههای جاری مدارس خود هستند و جملگی همه در آموزش و پرورش در جستجوی مفرّی برای در امان ماندن از هزینههای سرسام آور زندگی و مدرسهداری هستند و از مسئولان عالی این وزارتخانه درخواست تأمین اعتبار و شارژ مالی دارند.
وزیر آموزش و پرورش نیز در تازه ترین اظهارات خود در حاشیه جلسه مشترک با خیرین مدرسه ساز که در نبود خبرنگاران رسانههای مکتوب برگزار شد، از پرداخت 330 میلیارد تومان معوقات فرهنگیان و سرانه مدارس در هفته جاری خبر داده است.
نکته مهم در این میان، ابهام در اعلام این میزان پرداخت به فرهنگیان و سرانه مدارس است؛ چراکه وزیر آموزش و پرورش به طور مشخص بیان نکرد که از 330 میلیارد تومان چقدر به معوقات اختصاص دارد و چه میزان به سرانه مدارس اختصاص پیدا کرده است.
به هر حال حتی اگر تمام این 330 میلیارد تومان نیز برای سرانه مدارس در نظر گرفته شود، تقسیم آن بر تعداد 106 هزار مدرسه، رقم زیادی نمیشود که بتواند پاسخگوی خواستهها و مشکلات مدارس باشد.
در چند سال اخیر، مدارس با مشکلات زیادی از بابت عدم دریافت سرانه مواجه هستند؛ مدیران مدارس نه تنها از جیب خود بلکه از کمکهای مردمی هم استفاده کردهاند تا بتوانند قطار تعلیم و تربیت را همچنان در ریل خود هدایت کنند.