کد خبر 78648
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

وضعيت اورژانس‌هاي بيمارستاني در كشور مدت‌هاست كه مورد گلايه و انتقاد بيماران است، اما اين گلايه در شب‌ها و ايام تعطيل چند برابر مي‌شود و علت اصلي آن به نبود پزشك در بخش اورژانس برمي‌گردد.

به گزارش مشرق به نقل از جام جم، شهروندي كه نيمه‌شب پنجشنبه، 12 آبان‌ماه براي دست آسيب‌ديده‌اش به بيمارستان تخصصي شكستگي در تهران مراجعه كرده بود، در نهايت به در بسته مي‌خورد.

به گفته اين شهروند نه‌تنها پزشكي در اورژانس اين بيمارستان حضور نداشت، بلكه به دليل تعطيل بودن بخش عكسبرداري پذيرش هم نمي‌شد. در واقع بيمارستاني كه به‌عنوان بيمارستان دولتي فعال در بخش ارتوپدي معروف است، اورژانسش پزشك ندارد و حتي بخش عكسبرداري‌اش به شكل تمام‌وقت فعال نيست.

اين شهروند تهراني بعد از مراجعه به بيمارستان دولتي ديگري با پاسخ مشابه رو‌به‌رو مي‌شود تا آن‌كه سرانجام بيمارستان اختر او را مي‌پذيرد.

نبود پزشك در اورژانس‌ها اتفاقا از جمله مسائلي است كه در بحث ساماندهي اورژانس‌هاي بيمارستاني كشور جزو مهم‌ترين مشكلات اورژانس مطرح شده است.

محمد شريفي‌مقدم، دبيركل خانه پرستار در‌خصوص چگونگي شيفت كاري پرستاران در شب‌هاي تعطيل به «جام‌جم» مي‌گويد: باوجود كمبود نيروي پرستاري، در تعداد پرستاران مستقر در شب‌ها و ايام تعطيل تغييري به وجود نمي‌آيد، اما از اين جهت كه در ايام تعطيل شلوغي بخش اورژانس به دليل افزايش حوادث و تصادفات بيشتر است، كيفيت خدمات مورد چالش قرار مي‌گيرد.

وي درخصوص پذيرش نشدن بيماران در ايام تعطيل و هنگام شب ادامه مي‌دهد: در اغلب بيمارستان‌هاي كوچك در ايام تعطيل، يا پزشكي در بخش اورژانس نيست يا بخش‌هاي مرتبط نظير راديولوژي، آزمايشگاه يا سونوگرافي تعطيل است و خدمتي ارائه نمي‌شود تا بيماري پذيرش شود.

نارضايتي از اورژانس، از بيماران تا وزير

هرچند كه در سال‌هاي اخير با افزايش مشكلات نظام سلامت و خصوصا كاهش كيفي خدمات بيمارستان‌هاي دولتي انتقادات از وضعيت اورژانس‌هاي بيمارستاني زياد شده بود اما مهر سال گذشته وزير بهداشت در مراسم گشايش ستاد پاسخگويي به شكايات مردمي از اورژانس‌هاي بيمارستاني به طور رسمي پذيرفت: «مردم هرجا ما را مي‌بينند از اورژانس‌ها شكايت دارند.»

مرضيه وحيد‌دستجردي در آن زمان گفت: بايد در اسرع وقت به وضعيت مردم در اورژانس‌هاي بيمارستاني رسيدگي شود، زيرا ضعف در خدمات دهي به مردم موجب نارضايتي بيماران مي‌شود.حالا با گذشت يك سال از اين گفته وزارت بهداشت، به نسبت اقدامات رو به بهبود در حال انجام است.

اورژانس در يك سال گذشته

ساماندهي اورژانس بيمارستاني از سال 89 به عنوان اولويت وزارت بهداشت مطرح و پس از برگزاري جلسات مختلف، دستورالعمل‌هايي به همه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ابلاغ شد.

حضور متخصص مقيم و ضمانت‌هاي اجرايي اين موضوع در اورژانس‌هاي بيمارستاني و همچنين ارتقاي درجه متخصصان عضو هيات علمي منوط به حضور آنها در اورژانس‌هاي بيمارستان‌ها از جمله مسائل تاكيد شده در اين دستورالعمل بود، چرا كه پيش از اين عدم حضور متخصصان هيات علمي در اورژانس‌هاي بيمارستاني يكي از چالش‌هاي بزرگ بود.

ستاد ارتقاي خدمات اورژانس بيمارستاني نيز تشكيل و دبيري اين ستاد به مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي واگذار شد. همچنين كميته پنج نفره‌اي از سوي وزير بهداشت، بازرسي از اورژانس‌هاي بيمارستان‌هاي تهران را در دستور كار قرار داد.

بازرسي از اورژانس

در همين خصوص، مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت مي‌گويد: بعد از ابلاغ دستورالعمل جديد وزارت بهداشت براي اصلاح اورژانس‌هاي بيمارستاني، تيم بازرسي وزارت بهداشت نظارت و بازرسي از بيمارستان‌هاي استان تهران و بعد از آ‌ن شهرستان‌ها را بر اساس دستورالعمل جديد آغاز كرد.

به گفته سجاد رضوي، ۲۵ درصد اورژانس بيمارستان‌هاي كشور بازرسي شدند و مهم‌ترين مشكلات آنها تأخير بيمه‌ها در پرداخت مطالبات، فرسودگي بيمارستان‌ها و كمبود پزشك متخصص است.

رضوي ادامه مي‌دهد: طي يك ماه گذشته از مجموع حدود ۷۰۰ بيمارستان دولتي در كشور بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ بيمارستان كه حدود ۲۵ درصد اين مراكز مي‌شود با حضور مستقيم ناظران وزارت بهداشت بازرسي شده‌اند و موارد اشكال و تخلفات اين مراكز نيز به وزير بهداشت گزارش شده است.

يك تماس، چند پيگيري؟

علاوه بر مساله بازرسي و پيگيري نيازهاي موجود در اورژانس‌ها كه به عنوان عملكرد وزارت بهداشت درخصوص حل مشكلات اورژانس‌ها در ماه‌هاي اخير مطرح مي‌شود، در نظر گرفتن سامانه پاسخگويي به شكايات اورژانس‌هاي بيمارستاني نيز به عنوان نقطه عطف اين موضوع از سوي مسوولان وزارت بهداشت مطرح است.

اگر به اورژانس بيمارستاني مراجعه كرده و خدمات درماني لازم را به هر دليلي دريافت نكرده‌ايد، مي‌‌توانيد به شماره تلفن پنج رقمي 096315 به عنوان سامانه پاسخگويي به شكايات اورژانس‌هاي بيمارستاني زنگ بزنيد و مشكل را در ميان بگذاريد.

اين شماره كه بتازگي سراسري شده است از سوي اپراتوري كه همه جزئيات ماجرا را از شما دريافت مي‌كند، پاسخ داده مي‌شود و اپراتور با دريافت شماره تماس به شما وعده مي‌دهد كه بعد از پيگيري‌هاي لازم در تماسي ديگر نتيجه ماجرا به شما گزارش مي‌شود.

شكايات خود را پيگيري كنيد

هرچند كه ثبت و بررسي شكايات مردم از اورژانس اقدام موثري در بررسي كاستي‌هاي اين حوزه محسوب مي‌شود اما اين موضوع كه اين شكايات تا چه حد پيگيري شده و بيماران را به نتيجه مي‌رساند، قابل تامل است.

مسوولان وزارت بهداشت اعلام مي‌كنند كه ثبت هر شكايتي دير يا زود پيگيري مي‌شود، اما اين مسوولان پاسخ دقيقي به اين پرسش ندارند كه با وجود طلب‌هاي ميليوني بيمارستان‌هاي دولتي از بيمه‌ها و كمبود بودجه و اعتباري كه وزارت بهداشت بارها از آن گله كرده است، در نهايت مشكلات موجود اورژانس‌ها در چه بستر زماني مرتفع مي‌شود؟

از سوي ديگر، نمي‌توان به مردم توصيه كرد هنگام شب و روزهاي تعطيل بيمار نشوند و به كمك‌هاي اورژانسي نياز نداشته باشند. مسوولان وزارت بهداشت بايد براي اين چالش پيش روي بيماران تدبير اساسي بينديشند.