کد خبر 789171
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

ناوگروه‌های نیروی در یایی ارتش در جریان حضور خود در دریاهای آزاد و در راستای برقراری ارتباط با نیروی دریایی سایر کشورها، موفق شده‌اند با پهلو گیری در 18 بندر ، 420 روز در این بنادر استقرار یابند.

به گزارش مشرق،تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی ارتش صرفا یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه حضور در آب‌های آزاد و بین‌المللی و همچنین دریانوردی‌های طولانی را نداشت.

پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس،  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تجربیات گران‌بهایی را در حفاظت از کاروان‌های تجاری و پایانه‌های نفتی کشورمان به دست آورد به طوری که اجازه نداد حتی برای یک روز شریان اقتصادی کشور در سطح دریاها، قطع شود.

پس از پایان دفاع مقدس و بالا رفتن حجم مبادلات تجاری ایران و حضور گسترده‌تر کاروان‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد و بین المللی، نیاز به تامین امنیت این کاروان‌ها نیز بیش از پیش احساس شد.

این احساس نیاز با وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و سواحل کشور سومالی، بیشتر شد تا جایی که فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر فرمودند:" به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریائی باید نگریسته شود.

** بخش اول:

از آنجایی که حجم زیادی از تبادلات تجاری و اقتصادی دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، نیروهای دریایی ارتش‌های مختلف جهان برای حفاظت از منافع اقتصادی کشورشان علاوه بر دفاع از آب‌های ساحلی، در آبهای آزاد و بین المللی نیز حضور دارند.

در این بین، مناطق مهمی همچون شمال اقیانوس هند و تنگه‌های راهبردی هرمز و باب المندب که بیشتری حجم مبادلات دریایی و عبور کشتی های تجاری را به خود اختصاص داده‌اند، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

پس از وقوع پدیده دزدی‌های دریایی در سواحل کشور سومالی و به خطر افتادن تنگه مهم باب المندب و خلیج عدن که مسیر عبور کاروان‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای جهان بود، نیاز به حضور یگان های دریایی نیروهای مسلح برای جلوگیری از به خطر افتادن منافع اقتصادی و تجاری کشورمان در این منطقه احساس می‌شد.

**اسکورت 4200 کشتی تجاری در خلیج عدن

برای اولین مرتبه در اردیبهشت سال 88 اولین ناوگروه رزمی نیروی دریایی ارتش، شامل ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر راهی آب‌های خلیج عدن شدند و این روند تا امورز با قوت ادامه داشته است به طوری که نداجا تاکنون موفق به اسکورت بیش از4200 فروند کشتی تجاری در این آب راه حساس و حیاتی شده است.

همچنین نیروی دریایی ارتش حمهوری اسلامی توانسته است علاوه بر تامین امنیت کشتی‌های تجاری ایرانی، امنیت کشتی‌های سایر کشورها را نیز تامین کند که در یکی از این موارد مهم و مشهور، کشتی تجاری متعلق به کشور چین را که به دست دزدان دریایی اشغال شده بود، توسط تکاوران دریایی نداجا در خلیج عدن، آزاد شد.

** 3180 روز دریانوردی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از سال 1388 تاکنون توانسته است با اعزام  48 ناوگروه رزمی، به آب‌های آزاد در نقاط مختلف دنیا، در مجموع  3180 هزار روز دریانوردی را تجربه کرده است. از این تعداد بیشترین آنها مربوط به ناوگروه‌های اعزامی به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب است.

نداجا همچنین در راستای برقراری دیپلماسی دریایی نیز 7 ناوگروه صلح و دوستی را به 4 کشور دنیا مختلف اعزام کرده است که در این قالب نیز 88 روز دریانوردی را تجربه کرده است؛ در عین حال میزبان 22 ناوگروه از کشورهای روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، چین، عمان و ایتالیا  نیز بوده است که با تمامی آنها نیز رزمایش مشترک برگزار کرده است.

**استقرار 420 روزه در 18 بندر

ناوگروه‌های نیروی در یایی ارتش در جریان حضور خود در دریاهای آزاد و در راستای برقراری ارتباط با نیروی دریایی سایر کشورها، موفق شده‌اند با پهلو گیری در  18 بندر ، 420 روز در این بنادر استقرار یابند.

ناوهای نیروی دریایی ارتش همچنین در قالب ناوگروه‌های رزمی و صلح و دوستی 2314 روز حضور در مناطق پرخطر را نیز تجربه کرده‌اند که این اتفاق نیز برگ زرین دیگری در دفتر تجربیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

** پیمودن 372629 هزار مایل دریایی

مسافت پیموده شده توسط تمامی ناوگروه‌های ارتش ( رزمی - صلح و دوستی) از جنوب شرق آسیا تا جنوب آفریقا و حضور در دریای مدیترانه، مجموعا 372.629 هزار مایل دریایی است. ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش همچنین توانستند با عبور از تنگه مالاکا و پهلوگیری در بنادر کشورهای چین و مالزی، عبور از کانال سوئز و همچنین رسیدن به دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی، رکوردهای بی سابقه‌ای از خود به جا بگذارند.

منبع: تسنیم