کد خبر 791228
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

یک استاد تاریخ اسلام به شبهه وجود حضرت رقیه(س) به عنوان دختر امام حسین(ع) و اتفاقات صورت گرفته در خرابه شام پاسخ داد.

به گزارش مشرق، «محمدحسین رجبی‌دوانی» استاد تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) طی سخنانی درباره اینکه آیا امام حسین(ع) دختری به نام «رقیه» داشته است یا خیر، گفت: برخی به کلی داشتن دختری به نام «رقیه» را برای امام حسین(ع) نفی می‌کنند، برخی نیز معتقند امام (ع) دو دختر به نام «فاطمه و سکینه» داشته است و لذا داستان دختری به نام «رقیه» را بی معنا دانستند.

وی یادآور شد: اگرچه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین(ع) را «سکینه و فاطمه» نام برده، اما این تنها نقل تاریخی در این زمینه نیست، بلکه در نقل‌های دیگر تعداد دختران امام حسین(ع) بیش از دو نفر نام برده شده است، به عنوان مثال، در کتاب «مَطالِبُ السَؤول» ابن طلحه شافعی ـ که نَسَب‌شناس است ـ همچنین در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی تعداد دختران امام حسین(ع) سه یا چهار مورد ذکر شده است، پس احتمال اینکه امام حسین(ع) دختران دیگری غیر از «فاطمه و سکینه» داشته باشند، زیاد است.

بیشتر بخوانید: آیا حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا حضور داشت؟

رجبی‌دوانی درباره اتفاقات صورت گرفته در خرابه شام نیز گفت: عده‌ای هستند که این موضوع را زیر سوال می‌برند و می‌گویند چرا در منابع اولیه چنین نقلی وارد نشده است؟ این موضوع در کتاب «کامل» بهائی عمادالدین تبری شیعی در قرن هفتم آمده است.

وی افزود: معتقدم که صاحب کتاب «کامل» بهائی از سوی علمای بزرگ شیعه توثیق شده، از سوی دیگر او معاصر سید بن طاووس صاحب کتاب «لهوف» است. سید بن طاووس نیز در کتاب خود مطالبی دارد که مورخان و مقتل‌نویسان پیش از او این موارد را ذکر نکرده‌اند.

این استاد تاریخ اسلام تأکید کرد: اگر مرقد حضرت رقیه(س) در جای دیگری غیر از سرزمین شام واقع بود، می‌توانستیم تردید کنیم و بگوییم عده‌ای چنین چیزی را ساخته باشند، اما در شام که پایگاه بنی‌امیه؛ دشمنان قسم خورده اهل‌بیت(ع) بودند، چطور ممکن است فردی برای قرن‌ها در آن مکان و موقعیت بدرخشد و بزرگان و علما به زیارت او بروند و حاجت نیز بگیرند؟!

* در ادامه می‌توانید صوت کامل سخنان «محمدحسین رجبی‌دوانی» در این باره را بشنوید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

منبع: تسنیم