به گزارش مشرق، این روزها با افزایش تعداد سینماها و همچنین تعداد بالای تولید آثار سینمایی در کشور، بسیاری از جوانان یکی از مقاصد و آرزوهای خود را بازیگری در عرصه سینما میدانند و برای رسیدن به این هدف راههای مختلفی را از جمله دانشگاه، کلاسهای آموزشی و فعالیت مستقل در عرصه بازیگری تجربه میکنند.
به گفته بسیاری از پیشکسوتان و اساتید دانشگاهی، هم اکنون تعداد فارغ التحصیلان نسبت به فضای بازیگری تعداد بسیار بیشتر بوده و صف طولانی از بازیگران جوان پشت درب بسته دفاتر سینمایی منتظر ایستاده اند.
از سویی ظهور و بروز پدیده تاسف برانگیزی همچون اسپانسر بازیگر باعث شده برخی بتوانند بدون داشتن مهارت و تلاش در این عرصه به سرعت وارد این وادی شوند. به گفته بسیاری از هنرمندان بازیگر سرمایه گزار یکی از معضلات جدی این سالهای سینمای ایران است.
بازیگری شغل کم دردسری نیست و به دور از سختیهای کاری و همین طور بیکاری در دوران دوری از سینما دغدغه های دیگری را نیز به همراه میآورد. در زمانه ای که از بین بازیگران بسیار زیاد سینمایی تنها اسامی محدودی در اکثر آثار شنیده می شود. هنر بازیگری هر روز به مشکلات بیشتری برخورد می کند.
در این میان مشکلات بازیگران پیشکسوت از جمله بیکاری، مشکل معیشت، افسردگی، خانه نشینی و بیماری اتفاق نگران کننده دیگری است که هنوز برنامه درستی برای مقابله با آن در نظر گرفته نشده است.
البته در این میان بازیگرانی هستند که به دور از تمامی حواشی موجود به کار خود مشغول بوده و به دور از نگاه صرفاً مالی به آثار همچنان گزیده کار در آثاری محدود و خاص بازی می کنند. تا علاوه بر حضور در صحنه و ارتباط با مخاطب شأن هنری خود را نیز حفظ کنند.
سیامک صفری بازیگر با تجربه سینما، تئاتر و تلویزیون درباره معیارهای تبدیل شدن به یک بازیگر ماندگار گفت: این مساله بسیار پیچیده ای است زیرا ما باید آن را از منظر بازیگری در ایران بررسی کنیم که قواعد خاص خود را دارد. اینکه یک بازیگر درست، اصولی و با اخلاق باشید آن هم در شرایط فعلی، بازیگری کار بی نهایت سختی است.
وی در همین راستا افزود: انتخابهای بازیگر برای قبول یک نقش تاثیر عمده ای بر آینده وی دارد زیرا هر بازیگری با نقش هایی که انتخاب میکند دیده و سنجیده میشود. وقتی بازیگر در برخی نقش های بی کیفیت بازی کند به زودی از یادها پاک شده و از خاطره مردم فراموش میشود.
فریده سپاهمنصور بازیگر پیشکسوت فیلمهایی همچون مهمان مامان اخلاق را راس امور هر بازیگری دانست و گفت: شما در ابتدا باید مساله مهمی را بررسی کنید و آن این است که میگویند فلانی بازیگر خوبی است و بقیه میگویند همان که بلد نیست با ادب حرف بزند؟ پس از دید مردم به غیر از تکنیکها اخلاق هم مهم است. اخلاق یکی از برگترین معیارهای مورد نظر مردم است.
وی در همین زمینه افزود: از طرفی اخلاق در بازیگری ملاک های فراوانی دارد. به عنوان مثال سر وقت بودن یکی از معیارهای مهم بازیگری است. شما به عنوان بازیگر اگر در ساعتی آفیش می شوید باید همان ساعت به محل لوکیشن برسید. این هم نوعی از اخلاق است که بازیگران باید رعایت کنند. ممکن است فردی بسیار مهربان باشد اما بدقولی و وقت نشناسی، بازیگری او را تحت الشعاع قرار دهد.
بازیگر سریال "دردسرهای عظیم" از اهمیت انتخابهای نقش توسط یک بازیگر تاکید کرد: بازیگر باید به شدت مراقب انتخابهایش باشد و وسوسه نشود. این وسوسه شدن باعث شده تا بسیاری از کارها را برای دیده شدن و موقعیت مالی قبول کند اما نمی داند که همین انتخاب آینده بازیگری او را به خطر خواهد انداخت. جوانان باید به شدت مراقب این قضیه باشند. زیرا چهره جوان و تازه نفس بازیگران تازه کار باعث می شود که پیشنهادهای زیادی به آنها بشود و اگر مراقب قبول آثار نباشند به سرعت از چشم می افتند.
وی ادامه داد: بازیگر باید در ابتدای راه تکلیف خود را مشخص کند. آیا می خواهد از این راه معروف شود؟ یا اینکه می خواهد پولدار شود؟ البته با وجود این تهیه کنندگان، پولی از سینما عاید هیچکس نمی شود. در گزینه آخر شاید بخواهد به عنوان یک بازیگر که خوش سابقه است شناخته شود. به شخصه برای انتخاب نقش ها همه چیز را زیر ذره بین می گذارم.
سپاه منصور بازیگران را الگوی جوانان دانست و خاطرنشان کرد: دوست دارم اگر کسی می خواهد از من الگوبرداری کند، الگوی خوبی باشم. برای این امر باید در انتخاب هایم دقتی دوچندان کنم. من تمام سختی ها و بی پولی ها را به جان خریدم تا در هر کاری بازی نکرده و تبدیل به یک بازیگر معمولی نشوم. من سعی کردم در بازیگری اسیر پول نشده باشم زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم جوانان از ما الگو می گیرند پس خوب است که الگوی خوبی باشیم.
رضا کیانیان بازیگر برجسته سینمای ایران درباره چگونگی انتخاب نقشهایش گفت: من همیشه از روز اولی که وارد عرصه سینما و تلویزیون شدم دوست داشتم نقشهای متفاوت بازی کنم. همیشه سعی کردم نقشهایی را بازی کنم که با نقش قبلی که بازی کردهام تفاوتهایی داشته باشد. در اوایل کارم نقشهای بسیار خوب و مهمی به من پیشنهاد می شد اما چون شبیه به کار قبلیام بود آن نقشها را قبول نمیکردم.
وی در پاسخ به اینکه راز موفقیت وی در بازیگری چه بود تاکید کرد: من کار خاصی نمیکنم من از امروز خودم دور میشوم و بعد به خود میگویم اگر تو در چنین موقعیتی بودی چه کارهایی میکردی و قاعدتاً یک سری ایده در ذهنم بهوجود میآید که این کارها را انجام میدهم و از سوی آن ایده ها و ذهنیت ها وارد یک نقش میشوم و کارم را شروع میکنم. البته باید دنیا را خوب دیده باشم که بتوانم درست انتخاب کنم. اما هر نقشی را که بازی میکنم دیگر همزمان با آن نقش دیگری بازی نمیکنم. یعنی هیچوقت همزمان در دو کار و دو نقش بازی نمیکنم، سعی میکنم یک نقش را بازی کنم و وقتی کارم تمام شد بروم سراغ نقش بعدی چون فکر میکنم وقتی دو نقش را باهم بازی کنیم در واقع برای مخاطب کمفروشی کرده ایم.
کیانیان با اشاره به ایفای نقشهای تکراری توسط برخی بازیگران خاطرنشان کرد: من نمیگویم که مطلقاً همه باید روند من را ادامه دهند چرا که سینما به همه نیاز دارد. هم به کسانی نیاز دارد که همیشه یک نقش را خوب بازی میکنند و هم به کسانی نیاز دارد که چندین نقش را خوب ایفا میکنند و همینطور به کسانی نیاز دارد که هربار یک نقش را به تصویر میکشند و باید این رنگینکمان وجود داشته باشد.همانطور که در سینمای هالیوود اینگونه است.
علی نصیریان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص روند طولانی مدت موفقیتهایش در عرصه بازیگری گفت: این بحثی بسیار طولانی است و نمیشود آن را در چند کلمه خلاصه کرد اما در همین حد باید بگویم که استمرار تمرینها، کار کردن، تفکر کردن و در خود اندیشیدن باعث موفقیت یک بازیگر خواهد شد.
وی در همین راستا ادامه داد: انتخاب نقش هم یکی از راههای موفقیت در بازیگری است. خود من همواره سعی میکنم که نقشهایی را انتخاب کنم که دارای فراز و نشیب و پیچیدگی ساختار باشند. این نقشها به من این فرصت را دادهاند که بتوانم خود را با آنها محک زده و تواناییهایم را به کار گیرم. شما وقتی در انتخاب دقت نمایید، فیلمسازان هم در انتخاب شما دقت میکنند.
بازیگر نقش "بزرگ آقا" تبدیل نقشهای کم به نقشهای ماندگار را یکی از نبوغ بازیگری خواند و افزود: اینکه یک بازیگر بتواند نقشی کوچک را به بهترین شکل بازی کند به خلاقیتش بستگی دارد. اگر بازیگر بخواهد به سادگی از نقش بگذرد و فقط اجرایش کند بی شک تاثیر گذار نیست اما با تفکر و تمرین سراغ آن نقش برود ممکن است سالها با همان نقش در یادها بماند.
وی هنر را بسیار پیچیده توصیف کرد و اذعان کرد: کار هنر اصلاً آسان نیست و نمیتوان ساده انگارانه به آن نگاه کرد. ممکن است از دور ببینیم که فلان بازیگر یک نقش را به راحتی بازی میکند ولی نمیدانید پشت این راحتی چه سختیهایی را تحمل کرده است. این راحتی در بازی کردن وقتی به وجود میآید که روزها و ماه ها برای رسیدن به آن نقش تلاش شده باشد.