کد خبر 80170
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۵

با وجود اين كه ميانگين مصرف روزانه بنزين 100 توماني 2.5 درصد مصرف روزانه كل كشور (معادل 1.5 ميليون ليتر در روز) است، اما مصرف آن بدون پايان همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، هنگامي كه با آغاز اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، سهميه بنزين400 توماني جايگزين بنزين 100 توماني شد، ذخيره بنزين يارانه‌اي يك ميليارد ليتر اعلام شده بود كه اكنون حجم آن بنا به اعلام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به حدود 200 ميليون ليتر در روز رسيده است.

دليل تمام نشدن بنزين 100 توماني چيست؟

شايد يكي از دلايل تمام نشدن بنزين 100 توماني بعد از 12 ماه، به گفته يكي از جايگاه‌دارن عرضه سوخت، وجود كارت‌هاي موقت پنج تا شش هزار ليتري در دست برخي از ارگان‌ها و نهادهاي دولتي باشد كه هنوز استفاده از آن‌ها قانوني محسوب مي‌شود.

البته پيش ازاين رئيس ستناد حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اين كه تعداد كارت‌هايي كه بنزين 100 توماني دارند بسيار كم هستند، گفته بود كه با وجود اين در برخي از اين كارت‌ها حدود سه‌هزار ليتر بنزين 100 توماني ذخيره شده است.

رويانيان در مورد اين‌گونه ذخيره‌ بنزين يارانه‌اي در كارت‌هاي سوخت گفت كه بعد از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، استفاده برخي افراد از حمل‌ونقل عمومي يا خودرو ساير افراد خانواده موجب ذخيره بنزين 100 توماني در اين حجم شده است.

بنزين 6 نرخي

در حال حاضر با توجه به وعده مسوولان مبني بر حفظ بنزين يارانه‌اي 100 و 150 تومان باقي مانده در كارت‌هاي سوخت و عرضه بنزين معمولي نيمه يارانه‌اي هر ليتر 400 تومان، بنزين معمولي آزاد هر ليتر 700 تومان و بنزين سوپر نيمه يارانه‌اي و آزاد به ترتيب هر ليتر 500 و 800 تومان، بنزين عرضه شده در كشور با شش نرخ عرضه مي‌شود.

در هيچ اقتصاد سالمي چند نرخي توجيه اقتصادي ندارد

اين در حاليست كه كارشناسان اقتصادي معتقدند كه در هيچ اقتصاد سالمي چند نرخي بودن يك كالا توجيه اقتصادي ندارد، چراكه چند نرخي بودن هر كالايي نشان از ضعف بازار و مشكلات آن است. چه بنزين چه ارز و طلا و چه هر خدمات و كالايي زماني كه به صورت چند نرخي عرضه شود، از كارايي لازم برخوردار نخواهد بود، چرا كه معلوم است كه منابع آن بازار به صورت بهينه تخصص داده نشده است.

دست‌فروشان بنزين؛ يكي از معضلات چند نرخي بودن

يكي ديگراز معضلات عرضه بنزين چند نرخي، فروش بنزين توسط دست‌فروشان كنار جايگاه‌هاي سوخت است كه نشان‌دهنده شكل نامناسب عرضه است.

آيا تمايلي به تك نرخي شدن بنزين وجود دارد؟

محمدرضا فرزين - سخنگوي کارگروه طرح تحول اقتصادي، يکي از گزينه‌هاي اجراي فاز دوم قانون هدفمند شدن يارانه‌ها را عرضه تک نرخي بنزين اعلام کرده است.

البته با وجود اين كه دولت مرتبا اعلام مي‌كند كه محدوديت زماني در مصرف بنزين يارانه‌اي وجود ندارد، بنزين 100 توماني با اطمينان خاطر، بنزين را چند نرخي نگاه خواهد داشت. اين در حاليست كه براي تك نرخ شدن بنزين بايد يك ضرب الاجل زماني تعيين شود.

برابر شدن مصرف بنزين 400 و 700 توماني

بر اساس آمار مصرف اعلام شده از جايگاه‌هاي عرضه سوخت، با وجود كاهش بنزين سهميه‌اي، مصرف بنزين 400 توماني و 700 توماني تقريبا با هم برابر است.

سهميه جديد بنزين؛ بامداد سه‌شنبه در كارت‌هاي سوخت

حال با توجه به اين كه ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام كرده است كه هيچ برنامه‌اي براي تغيير قيمت و سهميه بنزين خودروها ندارد، سهميه سوخت آذر‌ماه خودروها بدون هيچ گونه تغييري در حجم و قيمت در نخستين ساعات روز سه شنبه (اول آذرماه) در كارتهاي سوخت خواهد بود.