کد خبر 810992
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

جهت گام برداشتن برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و حفظ ارزش‌های انقلابی و تداوم راه شهدا نباید خود را محدود به نصب تمثال شهدا در شهر کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا سبک زندگی شهدا به خوبی تبیین شود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سال‌هاست که بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهرها مزین به تصاویر شهدا شده است. این امر بر مبنای توافق صورت گرفته میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، دل‌گرمی خانواده معزز شهدا و عمل به منویّات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد. نصب تابلو و نقاشی تصاویر شهدا در نقاط مختلف شهر نشان می‌دهد که شهدا فراموش نشده و در یادها مانده‌اند.

یکی از تابلوهای سطح شهر تهران متعلق به شهدای گردان «زهیر» است که در اتوبان یادگار امام (ره) نصب شده است. این تصویر در تابستان 1364 و کنار رود دز به ثبت رسیده است. 10 تن از افراد حاضر در تصویر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

نفرات ایستاده از سمت راست: شهید محمد ابوالقاسمی (شهادت: عملیات والفجر 8) ـ شهید محمد دمیرچی (شهادت: فکه، 1365) ـ شهید علی جابری (شهادت: عملیات نصر 4) ـ شهید ابوالفضل قلی بیگی ـ شهید محمد عیوقی (شهادت: کربلای یک)
آخرین نفر در تصویر: شهید محمد تقی شهسواری
نفرات نشسته از سمت راست: شهید محمودرضا انوری (شهادت: فاو، 1364) ـ شهید حمیدرضا بیک نوسی ـ شهید احمد فلاح تفتی (شهادت: ام الرصاص ، 1365) ـ شهید رضا دادخواه (شهادت: ماووت، 1366)
دو نفری که نیم‌خیز هستند از راست: رسول صمدی و شهیدی (ناشناس)

رزمندگان و کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و از نزدیک با سیره زندگی شهدا آشنا هستند، با دیدن تصاویر و تمثال شهدا در شهر به یاد شهدا و سیره رفتار یآنها می‌افتند و به دلیل محشور بودن با کسانی که در جبهه شهید شده‌اند، با روحیه مقاومت و ایثار آنها بیگانه نیستند اما جای سوال است که جوان نسل سوم و چهارم انقلاب چقدر با دیدن این تصاویر روحیه حماسی پیدا کرده و فرهنگ ایثار و شهادت را درک خواهند کرد؟ از این رو برای آشنایی نسل جوان با دفاع مقدس و سیره زندگی شهدا نیاز است که در مقاطع تحصیلی نیز به این موضوع پرداخته شود. این در حالی است که شاهدیم که بعضا موضوعات دفاع مقدس از کتاب‌های درسی حذف و از طرفی سند 2030 در خصوص دانش آموزان تصویب می‌شود که البته با تدبیر و ورود به موقع رهبر معظم انقلاب، اجرای این سند لغو شد.

لذا جهت گام برداشتن برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و حفظ ارزش‌های انقلابی و تداوم راه شهدا نباید خود را محدود به نصب تمثال شهدا در شهر کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا سبک زندگی شهدا در میان اقشار جامعه به‌ ویژه نسل سوم و چهارم انقلاب به خوبی تبیین شود.

منبع: دفاع پرس